Kaptoom, iemand ideetjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MssPoseidon

Kaptoom, iemand ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:05

Ik zoek voor mijn grote shetlander een kaptoom. Hij heeft een best breed hoofd en met sommige halstermaten zit hij echt op pony, ik weet alleen niet hoe dat met een kaptoom is,deze zijn uiteraard verstelbaar. Dus maat shetlander/pony ongeveer

Er mag van mij ijzer in zitten, zolang het geen hard effect heeft. Hou het liever subtiel. Dus de fietsketting hoeft er van mij niet in, maar als er ijzer in zit wat goed is afgewerkt en dus niet scherp inwerkt is dit geen probleem.

Het liefst niet een hele dunne neusriem ivm scherpe inwerking (die hebben ze toch?) maar ook geen lompe grote, en al helemaal niet die grote waar een heel ijzerstuk overheen te zien is, dus een middenmaatje zou perfect zijn.

En, om het echt moeilijk te maken, het liefst ook een bitstukje eraan (jeweethetnooithoehetgaattoch) Of zijn deze er met een "gewoon kaptoom" (dus die zonder bitstukjes) er makkelijk aan te maken met sporenriempjes enz?

Ik heb me de hele middag al rotgezocht op het internet, en krijg de "perfecte" niet gevonden, zit ook met prijsklasse, heb er geen 150 euro voor over.. Dan liever iets minder eisen en iets goedkoper ;)

Iemand toevallig enige idee waar ik zoiets kan vinden? Heel lastig in deze maat.. heb er wel al paar opgeslagen, waar ik over twijfel, dat zijn deze:

http://www.shetlandershop.nl/assortimen ... en?lang=nl

(ff naar beneden scrollen) de spaanse leren kaptoom. Maar hier blijkt dus ook zo'n heel ijzerwerk over de neusriem heen te zitten, en die ringen lijken raar vast te zitten?

http://www.horsetopshop.com/FRA-Baro-kaptoom

Deze is tot nu toe ongeveer wat ik zoek, iemand hier ervaringen mee of iemand die het aan of afraad en waarom? Hij
Als deze goedkoper gevonden kan worden ergens, dan ben ik echt happy!

http://www.galoppaderuitersport.nl/a-24 ... r-bitstuk/
Enn ik had deze gezien, die ziet er dus weer scherper uit met die dunne neusriem.. is dat ook zo?

Hoop dat iemand me kan helpen met mijn keuze! :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:07

MssPoseidon

Re: Kaptoom, iemand ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:20

Ziet er goed uit! Maar past denk ik niet op een grote shet...
Werkt ie niet te scherp in?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:22

Ik heb die van FRA. Is zacht afgewerkt van binnen. Ik ben er erg blij mee!

Edit: ik heb geen Shetlander maar een NRPS van 1,68. Maar het kaptoom vind ik in ieder geval erg fijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:29

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:34

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:34

Ik heb met hulp van mijn instructrice voor deze gekozen, hij werkt heel erg fijn al zeg ik het zelf, paardje reageert op de kleinste hulpen ermee :)
http://www.agradi.nl/horka-kaptoom-zwar ... r-pony.htm
Mijn paard heeft normaal Cob, maar heb deze in full gekocht en die past ze netjes, hij zit geen eens op zijn strakst.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:35

Ik heb ook die van FRA en ik ben er heel erg tevreden van! Heeft een zachte inwerking en is ook van goede kwaliteit. Er komen normaal ook riempjes bij om je bit aan vast te maken :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:37

Ik heb ook die van Horka. Heeeel fijn ding maar hij viel een beetje groot uit bij mij :)