Bit vastpakken bij uitdoen hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Bit vastpakken bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 12:50

Sorry als het verkeerd staat..

Hallo,

Momenteel rijd ik een paardje bij en nu vind dit paard het vervelend om het bit uit te doen.
Hij houdt het bit dan vast en doet zijn hoofd omhoog. Ik heb momenteel maar een rubber bitje gepakt zodat het ijzer niet tegen zijn tanden komt. Hier heb ik nu 2 x mee gereden.
Volgens de eigenaar doet hij dit al een tijdje en met rijden bij de overgangen terug vind hij het ook niet prettig. Voor de rest loopt hij zeer netjes en ontspannen op 2 vingers te rijden zeg maar.

De tandarts is geweest en die heeft gekeken of er in de mond iets was waardoor hij last kon hebben maar er is helemaal niks te zien.
Hij lijkt het bit niet prettig te vinden, wat kan ik hieraan nog doen behalve bitloos gaan rijden?
De eigenaar zegt dat hij moet wennen aan het rubbere bit en dat het dan wel goed komt, hij is wel rustiger met overgangen trug dan op een ijzer bit.
Zijn er nog tips / tricks die ik kan proberen?

Dynte

Re: Bit vastpakken bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:59

ik heb het zelfde probleem gehad met mijn jong paard.
Met als gevolg dat hij zich verschrok van het bit dat tegen zijn tanden kletst.
Mijn les gever kwam met de tip, om het hoofdstel heel traag uit te doen , dus je doet het hoofdstel ( bakstuk) eerst alleen over de oren, je wacht effe dan zweeft het bit wat in de mond. maar raakt het de tanden niet. dan gaat je paard meestal wat smakken met zijn mond ( zo precies knabbelen) en dan doe je traag het bit uit, door dat die zo knabbelt doet die zijn mond ook hele tijd beetje open, waardoor hij het los laat als je voor de rest het hoofdstel uit doet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:17

Ontstaan door te snel en dwingend hoofdstel af doen..; angst van metaal voelen tegen tanden > hoofd omhoog = weg metaal..

Als je paardje commando "hoofd" kent, kun je em in alle rust zijn hoofd dieper laten zakken en em zelf vervolgens het bit uit laten doen.
Hou je hand vlak ervoor dan neem je bit direct over.
Daarvoor doe je zoals Dynte omschrijft, neem de tijd ervoor en laat paard het zelf doen, jij volgt alleen maar mee met hoofstel.
Je laat dus hoofdstel pas meezakken als paardje zelf mond opent en smakt.

Paardje met je hand "lokken" naar laag is ook optie, en ook in je hand bitje aannemen.
Bij gebroken bitjes kun je bit ook "strekken" met je vingers zodat de knik eruit is en het voor paard aanvoelt als een geheel, dan laten ze ook makkelijker los.

Hier was hetzelfde maandenlange probleem in paar keer opgelost.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:20

Hij heeft angst voor het bit, hij heeft er pijn van, en angst. Kan komen door ruw het bit uit zn mond trekken en/of hij heeft er met rijden ook pijn van.
Waarom wil je niet bitloos rijden?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:28

Dynte schreef:
ik heb het zelfde probleem gehad met mijn jong paard.
Met als gevolg dat hij zich verschrok van het bit dat tegen zijn tanden kletst.
Mijn les gever kwam met de tip, om het hoofdstel heel traag uit te doen , dus je doet het hoofdstel ( bakstuk) eerst alleen over de oren, je wacht effe dan zweeft het bit wat in de mond. maar raakt het de tanden niet. dan gaat je paard meestal wat smakken met zijn mond ( zo precies knabbelen) en dan doe je traag het bit uit, door dat die zo knabbelt doet die zijn mond ook hele tijd beetje open, waardoor hij het los laat als je voor de rest het hoofdstel uit doet.

Zo is het precies gegaan. Er is hier geen sprake van dwingend het hoofdstel af te hebben gedaan, ze gaan er echt heel zorgvuldig en rustig mee om.
Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker eens proberen.

Pijn heeft hij niet, hij vind het ongemakkelijk, hinderen.

@ Peetstap Commando hoofd, is dan de bedoeling dat hij zijn hoofd naar mijn hand toebrengt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:33

Of je doet het kopstuk over zn oren, houdt het hoofdstel wel nog hoog zodat je een zwevend bit krijgt en dan duw je een snoepje naar binnen.

Als ie daarop gaat knabbelen laat je voorzichtig het bit zakken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:59

ik heb geleerd het bit vast te houden en uit de mond te leiden, ook als een paard juist makkelijk is met het bit 'eruit gooien'.. zo voorkom je dat het per ongeluk tegen de tanden klappert.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:02

Mijn jonge deed het ook toen ik hem net had. Ik doe het hoofstel rustig af en houd daarbij mijn hand iets boven zijn neus en aai hem ook daarmee. Werkt perfect.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:04

Mijn pony doet dit ook. Hij krijgt wel eens een handje biks na het rijden en dan blijven er restjes plakken, die er natuurlijk van afgeknabbeld moeten worden :+ .

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:03

Bedankt voor alle tips, ik ga ze allemaal proberen. Kijken wat werkt voor hem