Trens met tongboog

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Trens met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:14

Hallo allemaal,

Wie heeft net als ik een paard wat extra gevoelig is op de tong?
Mijn paard loopt het fijnst op een trens met tongboogje. Alle andere bitten geeft veel onrust.
Heb enkele bitten geprobeerd (enkel gebroken, dubbel gebroken, myler, nue schule) maar zonder succes. Mijn paard laat niet los in de kaak en dat werkt averechts op de rest van het lichaam (zachte hulpen komen niet meer door). Ik weiger mijn paard op druk te rijden, ik wil een lichte aanleuning en los in de kaak.

Natuurlijk is het zo dat een paard wat netjes van achter naar voor (over de rug) gereden wordt geen problemen zou moeten hebben met het bit. Maar dit is wel een apart geval... mijn paard loopt netjes gedragen maar blijft het bit als probleem ervaren. Alleen een bit met tongboog vind ze wel fijn.

Ik rijdt mijn paard via de klassieke weg. Ik kreeg de tip mijn paard eens op een enkele kandare te rijden. Dit werkt fantastisch!! zonder enige druk, nageeflijk en fijn aan de hulpen.
Toch hoop ik een goed trensbit te vinden met tongboogje wat hetzelfde effect heeft. Ik mag haar z straten maar vind stang en trens iets te veel in de mond. Ik zoek dus een alternatief...

Heeft iemand dezelfde ervaring met een soortgelijk bit probleem?
Heeft iemand ervaring met het trust bit?

Alle tips zijn welkom... alvast bedankt

tennan

Re: Trens met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:19

Misschien een correctiebit?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:22

Mijn ruin heeft een exteem tongprobleem.
Altijd maar rommelen in die mond, zijn tong uit de mond laten hangen als het moeilijk word en dergelijke.
Die loopt momenteel op een correctietrens en gaat het beter.
Voor wedstrijdgericht te starten heb ik verder geen weet :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:36

Ik heb ook een dergelijk paard staan, kan geen deuk op de tong hebben. Loopt hier duidelijk van weg.
Ik rij nu met een Myler lv 3 en moet zeggen dat dit de beste investering tot nu toe is geweest! Door de hoge tongboog is het een heel ander paard geworden

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:40

MariskaFally schreef:
Misschien is dit iets voor jou? http://www.dochorse.nl/trust-curved-por ... ester.html ik heb hem zelf ook en ben er zeer content mee

Dat was ook de eerste die mij te binnen schoot :j
Zo op de foto zie je het niet echt, maar dit bit heeft echt een mooie tongboog :j

Of als je iets tussen trens en kandare in wil proberen, zou je kunnen kijken naar een kimblewick, ik weet alleen niet of je daarmee mag starten.
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:35

Mijn paard loopt ook echt het fijnste op een tongboog, daarom heb ik de myler level 2. Die heeft een fijne lichte tongboog, en alle andere voordelen van de myler waardoor het een rustig bit is in de mond.

Met dit bit mag je ook gewoon starten.

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:28

Bedankt voor alle reacties,
Het correctie bit heb ik geprobeerd. Het bit is erg dik, mijn paard pakt het vast. De kimblewick heeft het juiste mondstuk maar daar mag ik de ring niet mee in helaas (heb me al af zitten vragen of ik het niet kan verbouwen). Het trust bit daar heb ik over nagedacht maar is deze alleen te koop als bustrens?. De myler level 3 heb ik wel goede ervaring mee maar vind de boog net iets te hoog, vraag me af of de level 3 ook andere vormen tongboog hebben?.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:35

Mijn pony liep het fijnst op een myler level 2 bitje, met lichte tongboog. Per toeval ben ik aan dit bit gekomen, ik was eigenlijk op zoek naar een level 1 om uit te proberen. Maar tijdens het uittesten accepteerde ze voor het eerst sinds ik haar leerde kennen het bit! Later met het menbit ook geprobeerd, een lichte tongboog, ook daar was ze sindsdien veel rustiger in de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:52

Bij medhorses.nl zie ik dat ze de trust hebben als bus/water/kneveltrens en als pelham :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:59

Het heeft geen boog, maar ik heb de sprenger anatomic.
Mijn paarden nemen die heel goed aan. Ik heb hem laatst uitgeleend aan iemand die al tig trensen geprobeerd had maar het paard enkel op een academische stang wilde lopen. Bij andere bitten probeerde hij ze als het ware uit te spugen.
Met de sprenger had hij geen probleem.
Hij is wel duur dus ik zou proberen te lenen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:04

Ik weet HET bit voor je..ik ga ff een link zoeken.ik had hetzelfde nl. Ik rij vnl recreatief weliswaar maar mijn fjord loopt fijn en licht op het bit dat ik nu heb. Kimblewick is te dik. Trust heb ik evt voor je in 13,5. Ligt hier minder fijn als huidige bit. Truat is echt wel dun maar net anders gevormd. Meer anatomisch zoals het sprenger correctiebit alleen ieta dunner.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:05

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:06

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:33

Ik heb er vanavond 1 gevonden die ik mag overnemen

Afbeelding

Heeft hetzelfde mondstuk als mijn kandare (ongeveer) dit is het mondstuk waar mijn paard blij mee is

Afbeelding

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:14

Ik laat wel even weten hoe mijn paard dit bit ervaart (voor degeen die hetzelfde probleem hebben)

@karev ik had dat bit ook gevonden op een duitse site. Degeen die me aangeraden heeft op de enkele kandare te gaan rijden heeft me die link toen doorgestuurd. De trust lijkt mij veel weg hebben van het correctiebit van sprenger (deze pakt ze dus vast)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:21

Is dat hetzelfde bitje als de link van karev?
Ik ben wel benieuwd :j Was ook naar zoiets op zoek maar vond Myler etc. te duur om even te proberen dus had nog niks..

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:43

[***] schreef:
Is dat hetzelfde bitje als de link van karev?
Ik ben wel benieuwd :j Was ook naar zoiets op zoek maar vond Myler etc. te duur om even te proberen dus had nog niks..

Nee deze heeft ietsje meer tongboog en is minder recht (iets anatomisch gevormd). Myler is erg duur inderdaad. Ik laat je weten of deze fijn is

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 04:48

Die van mijn link is ook dunner

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 06:53

Meschien een d trens met rolletjes? En meschien dat een sper-riempje ook nog wil helpen zodat hij zijn tong niet over het bit gooit en dat het bit rustiger in zijn mond ligt?
Succes!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:27

Cas123 schreef:
Meschien een d trens met rolletjes? En meschien dat een sper-riempje ook nog wil helpen zodat hij zijn tong niet over het bit gooit en dat het bit rustiger in zijn mond ligt?
Succes!

Daar mag je sowieso geen dressuur mee starten en heeft geen tong ruimte.

Mijn paard loopt op myler level 2 ook heel ze problemen met druk op de tong.
Als je kijkt naar westen myler trenzen heb je meer keus in mondstukken en met de bus en water variant mag je wel starten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:40

friesam schreef:
Cas123 schreef:
Succes!

Daar mag je sowieso geen dressuur mee starten en heeft geen tong ruimte.

Mijn paard loopt op myler level 2 ook heel ze problemen met druk op de tong.
Als je kijkt naar westen myler trenzen heb je meer keus in mondstukken en met de bus en water variant mag je wel starten.

Ow... Ik rij geen wedstrijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:50

De trust is dunner dan de sprenger (14mm i.p.v. 18mm), dat was de gedachte erachter. Maar fijn dat je een bitje heb gevonden dat aan je zoekeisen voldoet, hopelijk voldoet het ook voor je paard.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:02

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 23:55

Nimmy... deze is erg dik en ook deze geprobeerd