VZ zadel met dressuurzit, maar singel hoog voor arabier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

VZ zadel met dressuurzit, maar singel hoog voor arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:00

Op zoek naar een goed passend zadel voor mijn Arabier, waarbij hij en ik zich fijn voelen, is de titel van mijn dure hobby in de laatste jaren. Ik laat mijn Arabier regelmatig controleren door een osteopaat, zelf ben ik volgende week weer aan de buurt en met mijn instructrice richt ik me vooral op rechtrichten. Ik rijd endurance klasse 2.

Mijn Arabier heeft een korte rug, veel schouderpartij, hoge schoft en erg sensibel. Ik zelf heb voor mijn houding en zit het liefst een dressuurachtig zadel, diep en zodat ik mijn been lang houdt. Een goed zit door het zadel helpt mij erg om goed te zitten. Ben geen superruiter.

Ik heb een Sihouette dresuurzadel, die om de 3 maanden door mijn zadelmaker wordt aangepast en past dan voor 3 maanden en moet daarna weer veranderd worden. Helemaal tevreden is hij en ik er niet over. Nu merk ik aan mijn Arabier dat hij een veelzijdigheidszadel fijner vindt, omdat de singel hoog zit. Hij heeft een hekel bij een zadel of longeersingel waarbij de gespen bij zijn buikgebied zitten, ook als ik lange singels gebruik.

Hebben jullie tips of er zulke zadel bestaan met een dressuurzit, maar de singel hoog zit en dan kan voldoen aan de andere wensen.

Anoniem

Re: VZ zadel met dressuurzit, maar singel hoog voor arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:01

Dit kan je vaak ook zelf nog eventueel door je zadelmaker laten aanpassen hoor :=

Misschien dat dit gewoon de oplossing is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:01

Zolang een dressuurzadel dubbele zweetbladen heeft, kan je sowieso lijkt me de singelstoten laten vervangen voor korte singelstoten.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:40

Heb reeds met mijn zadelmaker hierover gesproken. Er zijn helaas geen dubbele zweetbladen, daarom lukt dat helaas niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:30

Weet niet waar je woont maar ik heb een Kieffer Venedig te koop die hier voor wel in aanmerking zou kunnen komen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:06

Singelstoten kun je altijd korter maken zodat er een langere singel gebruikt kan worden.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:12

Heb je al eens naar een australisch stock saddle gekeken? Er zijn hele korte versies bij en de zit is lekker diep. Singels zit ook hoog. Ik weet alleen niet waar je ze hier in Europa ergens zou kunnen vinden. Misschien andere mensen hier op bokt? Dan hou ik me ook warm aanbevolen voor info.

Soms kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik toen ik de kans had geen zadel heb meegenomen uit Australie.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:17

Nu zit ik serieus te bedenken dat dit bij mijn pony ook is :S bij het veelzijdigheidszadel is hij veel "handiger" met opzadelen...

Zou het echt daar aan kunnen liggen? (Ik heb altijd het idee dat het door de vorm van het veelzijdigheidszadel komt? minder lange zweetbladen en daardoor meer ruimte ofzo? :S Niet dat het ergens op zijn schouder komt of wat dan ook :S maar heb hetzelfde idee bij die van mij)

Even stipje, ben benieuwd! (Heb nu trouwens een nieuw dressuurzadel met een hele andere "vorm dan de wintec die ik eerst had.. maar daar nog nauwelijks mee gereden :S Zelf nog niet :S En ik kan er nu wel op gaan zitten, maar ik heb hem al maanden niet meer gereden, dus voel denk ik het verschil niet echt.. Dus aan mij heb je weinig :S Ga er even op letten, want dan wissel ik eens van singel!) Testen waard iig :)