Springzadel: maat, merk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaSherlock

Springzadel: maat, merk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:37

Rijd meestal met mijn paard dressuur en heb nu ook voor hem alleen een dressuur zadel (KN Symfonie), maar wil me nu ook vaker aan het springen wagen!
Ik ben nu dus opzoek naar een springzadel voor erbij (en niet duur dus) maar heb daar over een aantal vragen,
- ik ben zelf lang en heb vrij lange benen, heeft dit effect op het springzadel? Beter dan een veelzijdigheidszadel springgericht nemen?
- maakt de inch maat bij een springzadel minder uit als bij een dressuurzadel? Mijn eigen zadel is 18 inch en ik kan ook goed met een 17,5 maar de springzadels die ik te koop zag zijn meestal 16,5 of 17, maakt dat heel veel uit?
- goede merken voor een goede prijs? Op aanraden van mijn zadelmaker geen goedkoop zadeltje nemen, omdat mijn paard heel groot en sterk is zou het kunnen dat hij dan de boom kapot maakt. Zou dan wel een wintec/bates kunnen?
Als jullie zelf iets te koop hebben of tips, alle hulp is welkom!
Groetjess

nanoukkie

Re: Springzadel: maat, merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:36

ik heb een jc zadel (jorge canaves) en dit raad ik je dan niet aan.
Ik heb ook erg lange benen en ookal klopt de inchmaat net perfect, mijn knieën komen als ik op echt springmaat zit een beetje buiten de kniewrong, ziet er nit echt uit dus :D
Ik ben er evengoed blij mee omdat het zadel echt goed past op mijn paardje, en dat is moeilijk. Ze heeft een heel erg hoge, dunne schoft, maar dat heeft jouw paard (denk ik?) niet. Het is wel een kwalieitsvol zadel, maar voor lange benen? Nou weet het niet.
Je kunt mss een zadelpasser laten komen met tweedehands-kwaliteitszadels?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:45

Ik heb ook lange benen en ben erg blij met mijn stubben siegfried (springmodel). Kan goed mijn benen kwijt en geeft voldoende steun zonder dat het in de weg zit. Ik ga er ook veel mee op buitenrit tweedehands zijn ze goed te vinden vanaf zo'n 400 euro

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:53

Ja ik heb nu ook met mijn dressuurzadel met korte beugels ook dat mijn knieën echt ver over de wrongen komen..ziet er niet uit haha! Op een springzadel hoop ik daarom mijn knie goed kwijt te kunnen! Mijn paard is trouwens 1.83 hoog, vrij weinig schoft, wel stevig en heeft boommaat medium/wijd

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:00

Wegens niet gebruiken heb ik een Stubben Siegfried te koop, 17,5 inch. Ben zelf 1.79 m en dit zadel past op elk paard! Het zadel is zwart met bruine onderkant, gebruik zelf precies dezelfde maar geheel bruin (past beter bij de rest). Foto lukt me niet om hierop te krijgen dus bij interesse kan ik je altijd een foto mailen.

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:13

Dat klinkt misschien wel als iets voor mij ja! Ik pb je wel even!

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:59

Wat zijn de meningen over de Wintec Pro Jump? Dat lijkt me wel wat nl!

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:56

Stubben heeft prima springzadels voor lange benen volgens mij. Ik heb nu een cognac van 17 inch, zit prima met mijn lange benen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:26

Ik heb zelf ook de wintec springverzie, geen pro. En vind het een prima zadeltje voor een brede warmbloed. Denk alleen dat je dan wel 18 inch nodig hebt om je benen kwijt te kunnen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:34

Replay schreef:
Wegens niet gebruiken heb ik een Stubben Siegfried te koop, 17,5 inch. Ben zelf 1.79 m en dit zadel past op elk paard! Het zadel is zwart met bruine onderkant, gebruik zelf precies dezelfde maar geheel bruin (past beter bij de rest). Foto lukt me niet om hierop te krijgen dus bij interesse kan ik je altijd een foto mailen.

Een zadel dat op elk paard past, dat bestaat niet! Bovendien hebben de oudere stubbens een smal tussenkanaal, en dat is niet wenselijk.

Ik heb zelf voor mijn jonge paard, tijdelijk, een Wintec extra wide, 18 inch. Vind het niet heel erg lekker zitten moet ik eerlijk bekennen. M'n jonge paard is ook rond, weinig schoft en heeft maat extra wide. Had er eerst een lila boom in, maar nu een witte. Dat is wel een groot voordeel van die zadels, dat je de boom kan aanpassen. Maar straks voor het serieuze werk, en als ze een beetje meer model heeft, dan wil ik absoluut een ander zadel.

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:03

Ja..ik dacht ook Wintec omdat je die zo makkelijk kan aanpassen natuurlijk, want die van mij veranderd nog wel wat. Maar wintec springzadels kan ik sowieso nergens tweedehands vinden? Ik had een mooi Wintec springzadel gevonden, gunstige prijs, een "Close Contact" ofzo maar die heeft dan weer dan gewoon geen verwisselbare boom....ervaringen?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:20

Ik heb het veelzijdigheids zadel. Denk dat daar prima een sprongetje mee gemaakt kan worden hoor!

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:22

wintec heeft prima springzadels , heb er zelf ook eentje!

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:28

Olympia96 schreef:
Ik heb het veelzijdigheids zadel. Denk dat daar prima een sprongetje mee gemaakt kan worden hoor!

Ik vind dat dan weer een soort zonde omdat het echt een zadel puur voor het springen is :+ echt voor naast mijn dressuur zadel, of is een veelzijdigheids zadel wel steviger dan weer met meer steun?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:35

Ik ben maar ongeveer 1.76 maar ik heb volgens diverse zadelmakers erg lange bovenbenen en als springzadel heb ik een Kieffer Norbert Koof gehad. Dit was voor mij een van de weinige zadels waar mijn lange bovenbenen goed in lagen.

EmmaSherlock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:45

Oke en ik heb ook gehoord dat dan toch een veelzijdigheids zadel (springgericht) makkelijker zit dan een springzadel voor lange mensen. Ik ben zelf trouwens ruim 180..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:49

Tot ongeveer een meter voldoet een vz zadel, daarboven is de kans groot dat hij je in de weg gaat zitten ivm de hoogte van de lepel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:52

Hi,
leuk dat je meer wilt gaan springen! Ik heb hele goede ervaringen met de Passier Comet ii erg fijn zadel met een aangename zit. duur in aanschaf maar een heel fijn zadel met een ijzersterke kwaliteit.
Na een jaar of 5 nog steeds prachtig na een keer vetten.

ik zelf heb mindere ervaringen met vzheid omdat je daar net niet de hoogte mee in kunt.
succes, lastig hoor!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:06

Ik heb een 17,5 inch springzadel van Kent&Masters en ben zelf ruim 1.80 en pas hier makkelijk in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:13

Ik heb zelf een wintec 17 inch pro jump. Ik vindt het echt een heerlijk zadel. Heb het (al) 6 jaar.
Meen mij wel te herinneren dat ze wat klein vallen.
Ik vindt het wel fijn dat je de wrongen kunt verplaatsen. Die zaten bij veel zadels voor mij net onlogisch.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:35

als ik zie wat voor lange benen de springruiters Dubbeldam Vrieling Houtzager, noem maar op, hebben denk ik dat jij toch wel op een normaal springzadel zal passen, en geen bijzondere maatvoering hoeft