Pony gooit tong over bit, welk bit nemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Pony gooit tong over bit, welk bit nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:04

Ja ik heb al veel dingen opgezocht hier op bokt maar als ik hier op zoek gaat het vooral om welk bit wel en niet op wedstrijd mag. Maar dat maakt mij nog niet veel wijzer.

Mijn shetlander wurmt steeds haar tong over het bit en doet hem ook weer terug. Dus het enen moment heeft ze hem er wel over en het andere moment niet. Het is mij totaal niet duidelijk welk bit juist geschikt is om er voor te zorgen dat ze haar tong niet over het bit heen doet. Ze heeft nu een dun enkel gebroken bitje. Welk bit zouden jullie aanraden om er voor te zorgen dat ze haar tong er niet overheen gooit? Liefst niet al te streng bitje.

jadeken

Re: Pony gooit tong over bit, welk bit nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:07

Klinkt stom maar bit is een gaatje hoger/lager hangen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:27

jadeken schreef:
Klinkt stom maar bit is een gaatje hoger/lager hangen?

Zelf ook al aan gedacht ;) Maar heeft geen nut.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:29

Je hebt daar speciale rubberen lepels voor. Die kun je om het bit heen vouwen en die steken als een speen de mond in waardoor het niet meer mogelijk is de tong over het bit heen te doenl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:30

Nu krijg je natuurlijk "the obvious question"; waaróm gooit je shetlander haar tong over het bit? En dit is een retorische vraag, want als je het antwoord wist was het al opgelost.
Maar het is wel de vraag waar jij mee bezig zou moeten. Misschien pijn, of misschien ligt het bit niet lekker. Heb je al eens bitten van andere materialen geprobeerd, zoals leer of rubber?

@Talindos, ja, die heb je. Probleem opgelost? Nee. Symptoom verborgen? Ja.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:30

Talindos schreef:
Je hebt daar speciale rubberen lepels voor. Die kun je om het bit heen vouwen en die steken als een speen de mond in waardoor het niet meer mogelijk is de tong over het bit heen te doenl

Maar die zijn los te koop? En kunnen over een dubbel gebroken bitje? Of dan toch een stang nemen?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:33

Die zijn los te koop. En ik denk dat ze ook wel over een dubbel gebroken bit kunnen. Ze hebben ze volgens mij wel in elke paardenwinkel. Misschien kun je het daar vragen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:35

Ik heb dit ook gehad, wel 15 verschillende soorten maten en vormen geprobeerd.

Tot ik een myler kocht, rib uit mijn lijf. Maar geen moment spijt van gehad.
Mijn pony loop de sterren van de hemel sinds we die hebben. Ik rij gemiddeld 1 x per 14 dagen per bit, de rest bitloos. Maar dit was voor ons echt de oplossing.

Ik zou never nooit zo'n ding kopen voor op bit.
Als je na gaat hoe dat in de mond ligt, dat kan gewoon niet fijn zijn.
Sterker nog ik vind gewoon zielig, en misschien bitloos proberen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:35

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:37

Ts, waarom wil je het zo graag op de makkelijke maar foute manier oplossen?
Je bent 18 jaar, waar is je verantwoordelijkheidsgevoel?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:38

Ik ga me even goed laten informeren over dat ding wat je aan het bit kan doen. Als het onvriendelijk is dan begin ik er echt niet aan.

Bitloos zou een optie kunnen zijn. Maar bijrijdstertje van 7 rijd er op en de laatste tijd heeft de pony vreemde streken. Zo als dat ze zich opeens omdraait of opeens een andere afslag neemt. Ze negeert je dan volkomen en gooit het tong over het bit en loopt dan gewoon waar ze heen wil. Doet ze haar tong er weer onder loopt ze weer normaal -.-' Bitloos wil ik wel graag, wil ik ook wel oefenen maar voorlopig gaan we nog niet bitloos over de weg. Was in elk geval wel van plan om naar een bitloos hoofdstel te kijken
Laatst bijgewerkt door Gydja op 24-01-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:38

Nachtlampje schreef:

Wat stel jij voor dan?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:39

Die van mij deed het ook, nu met Myler niet meer :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:43

Talindos schreef:

Vind dat die dingen verboden zouden moeten worden.

Je moet je afvragen waarom je pony zijn tong over t bit gooit. In de meeste gevallen (in ieder geval die ik zelf ben tegengekomen) en zeker bij een klein mondje of een paard met een wat laag hangend rooster is het toch vaak zo dat zo'n scharend bit als een enkelgebroken niet fijn is. Door de schaarwerking prikt dat bit dan in het verhemelte in de mond en vervolgens doet je paard zn tong er dan tussen. Dubbelgebroken lijkt me in zo'n klein mondje als van een shet ook niet heel fijn. Zelf gebruikte ik bij mijn pony een danger bit, dat is een dubbelgebroken bit dat niet ver door kan buigen en dan een soort stangetje wordt. Onze pony deed het daar prima op en nooit meer last gehad van tong over het bit.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:46

Babootje schreef:
Talindos schreef:

Vind dat die dingen verboden zouden moeten worden.

Je moet je afvragen waarom je pony zijn tong over t bit gooit. In de meeste gevallen (in ieder geval die ik zelf ben tegengekomen) en zeker bij een klein mondje of een paard met een wat laag hangend rooster is het toch vaak zo dat zo'n scharend bit als een enkelgebroken niet fijn is. Dubbelgebroken lijkt me in zo'n klein mondje als van een shet ook niet heel fijn. Zelf gebruikte ik bij mijn pony een danger bit, dat is een dubbelgebroken bit dat niet ver door kan buigen en dan een soort stangetje wordt. Onze pony deed het daar prima op en nooit meer last gehad van tong over het bit.

Ik heb 2 verschillende bitten een dikkere en een dunnere. Het valt me op dat ze het makkelijker doet bij het dunne bitje. Maar die heb ik voor het mennen en die dikkere voor het rijden met mijn bijrijdstertje. Ik heb ook nog ergens gewoon een stang liggen maar weet niet of het de juiste maat is. Ik zal ook eens gaan kijken naar een danger bit zo als je aan geeft. :D Dankje!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:56

Misschien vind ze dat dubbelgebroken maar irritant, eens een ongebroken bitje proberen?
Een bitje met appelsmaak doet het ook goed heb ik al horen zeggen. Ev een martingaal eraan, dan zal omdraaien al wat moeilijker worden, die van mij deed het ook.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:33

Gydja schreef:
Nachtlampje schreef:

Wat stel jij voor dan?

Ik stelde voor dat je ook naar andere materialen kan kijken. Het paard kan immers ook gewoon een hekel hebben aan het gevoel van ijzer in de mond. Je hebt rubberen bitten, kunststof bitten en ook leren bitten.
Mijn paard trok altijd zijn lippen op met een metalen bit, na 3 verschillende ben ik over gegaan op een leerbit. Ik vind het nog niet helemaal ideaal, maar hij laat in ieder geval los op dit bit en kan goed ontspannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:59

Rubberen bitten zijn niet mijn favo. Stroef in de mond.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 16:54

jadeken schreef:
Misschien vind ze dat dubbelgebroken maar irritant, eens een ongebroken bitje proberen?
Een bitje met appelsmaak doet het ook goed heb ik al horen zeggen. Ev een martingaal eraan, dan zal omdraaien al wat moeilijker worden, die van mij deed het ook.

Op de beurs PAARD 2015 heb ik veel informatie in gewonnen en daar kwam uit dat ik het beste zou kunnen gaan voor een Liverpoolbit voor het mennen. Dit lijkt mij na de informatie die we er over hebben gekregen het juiste bit voor ons. Bij ponywebwinkel.nl hebben ze hem speciaal laten maken voor shetlanders en dat de stang dunner is. Helaas is het bit nou niet iets wat je 'zomaar' koopt. Het is niet bepaald goedkoop. Dus zit er nog even over te denken of ik ook daadwerkelijk voor dit bit ga aangezien ik nou niet zo actief ben met het mennen. We hebben nog een ongebroken bitje liggen die gaan we eerst proberen om te kijken of dat fijner is. Martingaal met het mennen lijkt me zeer vreemd. Tijdens het rijden... geen idee, moeten we eens kijken of we een kleine martingaal van iemand kunnen lenen :) Bedankt voor het mee denken!

Nachtlampje schreef:
Ik stelde voor dat je ook naar andere materialen kan kijken. Het paard kan immers ook gewoon een hekel hebben aan het gevoel van ijzer in de mond. Je hebt rubberen bitten, kunststof bitten en ook leren bitten.
Mijn paard trok altijd zijn lippen op met een metalen bit, na 3 verschillende ben ik over gegaan op een leerbit. Ik vind het nog niet helemaal ideaal, maar hij laat in ieder geval los op dit bit en kan goed ontspannen.

Dan vraag ik me af waarom jij denkt dat ik geen verantwoordelijkheidsgevoel heb en ik het op de makkelijke en foute manier wil oplossen. Een positievere en beter overdachte reactie was fijner geweest. Ik vraag toch hier op bokt of iemand een idee heeft naar wat voor bit ik moet kijken. Dus een tip van rubber, kunststof of leer is ook welkom. Zo als hier boven staat heb ik onderzoek gedaan maar laat het daar niet bij zitten en zal zeker nog meer onderzoek doen.