Nieuw zadel voor paard met zeer korte rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne007

Nieuw zadel voor paard met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 14:10

Wie heeft er nog suggesties voor een zadel voor een paard met zeer korte rug?

Ik zoek een kwalitatief goed zadel met voor de ruiter een smalle zit. Verder een diepe zit met veel steun aan de wrongen. En een hele zachte zit. Moet er wel paar uur mee het bos in kunnen, zonder zere kont.
Het paard heeft een brede boom nodig en moet geschikt zijn voor (zeer) korte rug.

Heb Ninon Schutte laten komen, maar al haar zadels zitten te breed voor mij. Zij verwees mij door naar Custom. Helaas is er geen zadel van Custom kort genoeg.
Nu weet ik het even niet meer. Wij hebben jaren Hulsebos gehad, maar deze bleek te lang. Volgens mij heeft Hulsebos geen zadels voor korte rug of zadels met franse kussens. De WB3 was te lang in ieder geval.

Wie weet iets? Paard staat in omgeving Hilversum. Dus de zadelmaker moet daar wel heen komen.

Weet het even niet meer........
Prijsklasse zadel ongeveer max 2500 euro.

Marietje1990

Re: Nieuw zadel voor paard met zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:12

Ik heb een Massimo Dressuur II voorbij korte paardje. Fijn zadel voor paar en ruiter en past binnen je budget.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:13

Ik heb een JC junior die breed genoeg is voor een fries, die is smal en kort!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:14

Overleg eens met Willem van Wijk http://www.vanwijkzadels.nl/
Hij zal je niets tegen je zin in proberen aan te smeren en is eerlijk of iets wel of niet goed ligt.
Hij komt bij ons al jaren naar volle tevredenheid!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:14

Ik heb nu een Tribal op proef voor mijn zeer korte paard, hele zachte zit en ligt mooi. Valt ook in je prijsklasse en de dealer Country Mill zit vlakbij voor jou (Nijkerk).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:17

Wat is de maximale lengte die je hebt voor een zadel op je paard?
En niet onbelangrijk, wat is jou zit/inch/confectiemaat?

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:20

Een vivary zadel van Hans zuidweg. Topzadel!Hij kan veel aanpassen met speciale kussens.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:01

Kent & Masters heeft erg compacte zadels, met verwisselbare boom. Ruim binnen je budget, ik rijd er zelf ook al een paar jaar mee en vind het erg fijne zadels!

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:06

sleese zadels zijn duur maar verder perfect in jouw situatie

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:11

Hier een Passier Corona II op een paard met extreem korte en gevoelige rug.
Wel een die is aangemeten door het Gareel in Schijndel, deze is voor het Gareel speciaal aangepast door Passier, waarbij ze de keilkussens extra hoog hebben gemaakt.
Zit fantastisch, ook voor mijn krakkemikkige lijf, ik kan er rustig 4 uur mee rijden.
Paardje is er ook blij mee

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:19

Geen idee hoe lang de zadels zijn, maar je kunt ook eens informeren bij Ali van Het Gooisch Zadelhuis. Hij verkoopt Sella zadels. Deze zijn heel erg aan te passen aan ruiter en paard. Nogmaals weet niet precies hoe lang deze zadels zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:22

Misschien een boomloos zadel? Ik weet dat bijv. de Barefoot zadels wat geschikter kunnen zijn met korte ruggen omdat het gewicht niet zo ver naar achter ligt mag het een tikje langer zijn. Een ander goed merk zijn de ghost zadels. Er is sinds kort een passervice voor boomloze zadels (verschillende merken) http://boomlooszadelpasservice.nl/

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:23

Kijk eens op de Facebookpagina van TC Saddles. Heerlijke zadels!
Toen ze deze zadels maakte, richtte ze zich speciaal op de Friezen, die vaak een hele korte rug hebben.
Ze worden op maat gemaakt, (ze zijn nu niet meer gericht op alleen Friezen) en ze zijn goed betaalbaar.

Ik heb er sinds kort ook 1. Heerlijk!
Zitting heerlijk zacht van slowfoam gemaakt, speciaal ontwikkeld voor het niet 'doorrijden'.
Hele fijne steun maar geen gedwongen zit.

Hier kan je van alles lezen over het zadel:
http://www.tcsaddles.com/
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 22-01-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:24

martine0503 schreef:
Geen idee hoe lang de zadels zijn, maar je kunt ook eens informeren bij Ali van Het Gooisch Zadelhuis. Hij verkoopt Sella zadels. Deze zijn heel erg aan te passen aan ruiter en paard. Nogmaals weet niet precies hoe lang deze zadels zijn.

Sella is extreem kort! Wij hadden een 18 inch die kwa lengte ongeveer gelijk was als een 1 (17 inch) van Kieffer. Ik heb hem van de hand gedaan, omdat hij daardoor te kort was voor mijn lange bovenbeen (ben 1.78). Ali is een goede en eerlijke verkoper.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:25

Ik zou je ook Ali van Gooisch Zadelhuis willen aanbevelen, komt uit Baarn, en heeft naast heel veel merken ook Sella, die op mijn korte paard mooi ligt. http://Www.zadelhuis.nl

Veel merken en modellen te passen en eerlijk advies!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:27

Princesj schreef:
martine0503 schreef:

Sella is extreem kort! Wij hadden een 18 inch die kwa lengte ongeveer gelijk was als een 1 (17 inch) van Kieffer. Ik heb hem van de hand gedaan, omdat hij daardoor te kort was voor mijn lange bovenbeen (ben 1.78). Ali is een goede en eerlijke verkoper.

Oeps, ik wil straks een Sella. Ik kan echter nu zelf niet rijden door blessure. Ik hoop dat ik er dan in ga passen. Ik ben ook 1,78 met lange benen en dus ook lang bovenbeen.

Verder is Ali top. Eerlijk en betrouwbaar.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:32

Wij hebben ook een massimo dressuur II voor onze pony met een korte rug.
Super zadeltje!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:33

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:46

martine0503 schreef:
Oeps, ik wil straks een Sella. Ik kan echter nu zelf niet rijden door blessure. Ik hoop dat ik er dan in ga passen. Ik ben ook 1,78 met lange benen en dus ook lang bovenbeen.

Verder is Ali top. Eerlijk en betrouwbaar.

Ik had een testmodel, wellicht dat als je nieuw aanschaft dat er meer opties zijn. Het zadel was in eerste instantie voor mijn partner bedoeld (zeer slank postuur), maar die zweert toch bij zijn springzadel :+

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:59

Zo, wat een reacties zeg. Bedankt allemaal. Ik ga even alles bekijken. Andere suggesties zijn nog steeds welkom.......
Ben wel al gewaarschuwd dat als je de Hulsebos gewend bent, dat het qua zachtheid van een zadel niet meevalt om daarbij in de buurt te komen. haha. Custom was ook harder en de Schutte zadels ook, maar was zeker nog allemaal te doen voor mijn verwende billen.
De maat moet gewoon 17,5 zijn. Ben 1.71 en maat 38. Als het te klein wordt, komt de drukverdeling te veel op 1 punt, wat ook weer niet goed is.
Wat wel echt belangrijk is, is dat het zadel een smalle zit/taille heeft.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:03

Ik ben ook heel verwend :+
En de TC is heel lief voor m'n billetjes :+

TC kan van boommaat 26 tot en met 33/34 geloof ik en zit totaal niet breed

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:05

Wat ook nog een optie is is Fryso, de Profile is ook erg kort. Mijn paard zou alleen 17,5 inch passen, maar van de Profile kan ik rustig een 18 inch gebruiken. Deze heeft een zeer smalle taille en vind hem erg comfortabel (heb er dagtochten tot 60km mee gereden).

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

Wat je ook kunt overwegen, is een semi-boomloos zadel, zoals de Flexee of Trekker Inspiration of Freeform. Geschikt voor korte ruggen en zijn ook heerlijk zacht. Verkooppunt & zadelpasser: www.permicavallo.nl
Succes met je zoektocht!

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:45

Het is een gewone KWPN'er trouwens. Maximale zadellenge mag ongeveer 41 of 42 centimeter zijn.

Wil wel graag een echt dressuurzadel met boom, wil ook gewoon op dresuurwedstrijd gaan.
Fryso zadel heb ik een keer op gezeten, dat zat net zo als een HB ongeveer.
Ga ik ook even bekijken!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:24

Symbion!!