Hoofdstel met 'dubbele' neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Hoofdstel met 'dubbele' neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:32

Hee,

Ik ben op zoek naar een nieuw hoofdstel met combineerde neusriem. Ik heb nu een 'eenvoudig' hoofdstel met een neusriem die je gewoon dichtdoet zoals de sperriem. Maar ik wil graag zo'n zachte neusriem die je als het ware 'terugslaat' naar buiten toe, dus dat het zachter is voor het paard.

Heeft dit een naam? Op veel webshops is niet te zien op de foto's wat voor sluiting de neusriem heeft.

Sheran

Re: Hoofdstel met 'dubbele' neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:33

Volgens mij heet dat aansnoerneusriem :)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:34

bedoel je een aansnoerneusriem?

Odysseus

Dat heet een aansnoerneusriem :)

Edit: tegelijk met Sheran!

ukkiepuk

Je bedoelt een aansnoer neusriem denk ik :)

Edit: spuit elf :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:41

Jaaa, bedankt!!

En het was dus inderdaad heel eenvoudig en logisch :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:42

Het is trouwens niet per definitie zachter voor het paard :) dat is net hoe het leer is en hoe je hem vast maakt, veel mensen hebben de neiging om een aansnoerneusriem letterlijk aan te snoeren.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:12

Inderdaad! Aansnoerneusriemen worden bijna standaard veel te strak aangetrokken. Houd daar dus rekening mee. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:30

Eigenlijk heet het een bonfire neusriem, maar door verkeerd gebruik beland op aansnoerneusriem.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:46

Officieel mag het nietvan de KHNS geloof ik

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:54

missanita84 schreef:
Officieel mag het nietvan de KHNS geloof ik

nou dan moest ik al vaak de ring uitgestuurd worden :+ en ik ben nu voor mijn harnachement opdracht heel het knhs reglement aan het uitpluizen en ik heb nog niet gevonden dat het niet mag :D

Een te strak aangesnoerde neusriem word wel als wreedheid aangemerkt weet niet zo 1.2.3 wat daar de gevolgen van zijn.

Ik heb hem omdat dit de enige was die ik op korte termijn kon vinden met brede neusriem :') en vind hem gewoon fijn

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:03

Dat lijkt me inderdaad ook niet. Dan kan je d'r een hoop uitsluiten. ;)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:19

Klopt vriendin reed er ook altijd wedstrijden mee hoor. Maar.voorzover ik weet mag het"officieel" niet . Je mag ook.niet met beide micklems rijden enkel de competition. Plak je het ringetje af op je andere micklem mag het wel ..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:23

micklem is toch hetzelfde als een gecombineerde keel/neusriem? die is nm weer wel toegestaan. reglementen pfff

nou ik mag hopen dat toen ik gecontroleerd werd bij de Brabantse kampioenschappen reed ze het daar wel weten dat het officeel is toegestaan B-)

ach die reglementen het isalemaal zo lastig omschreven _O-

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:24

Een aansnoerneusriem mag wel hoor. De 'betere' merken hebben volgens mij ook voornamelijk aansnoerneusriemen. Ik vind het zachte kinstukje altijd wel fijn. Ik snoer mijn aansnoerneusriem niet strak aan. Hij zit zelfs losser dan mijn 'gewone' neusriem... Ik vind het fijner omdat het gespje niet tegen de huis van mijn paard aan komt.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:37

Ik weet wel dat je bij een hoge neusriem met een lusje je verplicht bent om een sperriem te hebben. Dat zal misschien de reden zijn dat je op een Micklem Multi die ringetjes af moet plakken. Ik heb zelf een Micklem Competition en die is inderdaad gewoon toegestaan. Eigenlijk is een Micklem Competition gewoon een lage neusriem. De keelriem zit ook een klein stukje naar beneden, meer is 't niet. ;)

Maar dat een aansnoerneusriem officieel niet toegestaan zou zijn heb ik nog nooit eerder gehoord. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:44

Bij de micklem zit je bit aan de bakstukken van je neusriem vast, dus als er druk op de teugels komt er ook druk op het hoofd. Niet gewoon een lage neusriem dus :)
Waarom de multi (volgens mij) niet toegestaan is, is omdat het met het ringetje een kaptoom is.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:44

Maar je bit zit toch altijd vast om het hoofd? ;) Ik geloof dat er niet meer druk op het hoofd komt te staan omdat het bit direct vastzit aan de neusriem. Dat heb ik anders nooit zo ervaren óf gehoord.

Enige manier om druk op het hoofd te krijgen met een Micklem is als je de teugels recht naar beneden trekt. Maar dat is met ieder hoofdstel. ;)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 22-01-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:47

De micklem mag niet met bitclips aan de neusriem vastgemaakt worden en het ringetje moet inderdaad verwijderd zijn op de neusriem als het een multi betreft. Qua inwerking is het inderdaad als een lage neusriem alleen dan zo hoog mogelijk bevestigd.

Sinds kort mag een gecombineerde neusriem wel gebruikt worden zonder sperriem, dit is sinds afgelopen april (misschien eerder) toegestaan. Eerder mocht dit inderdaad niet..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:48

Bunn schreef:
Ik weet wel dat je bij een hoge neusriem met een lusje je verplicht bent om een sperriem te hebben.

dat is niet meer het geval, sinds - uit mijn hoofd - 1 april vorig jaar.

/add
wat mizora zegt dus

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:49

Lielle schreef:
Bunn schreef:
Ik weet wel dat je bij een hoge neusriem met een lusje je verplicht bent om een sperriem te hebben.

dat is niet meer het geval, sinds - uit mijn hoofd - 1 april vorig jaar.

/add
wat mizora zegt dus

Ah, echt? Moet trouwens nog zeggen dat het er een beetje raar uit blijft zien natuurlijk, zo'n lusje zonder riempje erdoor. ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:31

Aansnoerneusriem: Typisch nederlands en ongelooflijk dieronvriendelijk... Dus helemaal niet zacht voor je paard. Tenzij je hem zodanig gebruikt dat je er 2 vingers tussen kunt doen. De meeste instructeurs gebruiken die riem om de kaken van het paard heel strak op elkaar te kunnen trekken. En daar is ie absoluut niet voor bedoeld.

De Engelsen noemen hem overigens Bonfire... Vond ik om te janken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:16

Dus is de aansnoerneusriem niet onvriendelijk, maar de Nederlanders (c.q. mensen in het algemeen) die hem aantrekken wel. Het is alleen een nutteloos ding bij dressuur. Als je paard stabilisatie nodig heeft van het bit dan doet de lage neusriem dat beter, en als je hem daarvoor niet nodig hebt dan is het alleen als sier en dan werkt een engelse neusriem in principe net zo goed (maar ook een engelse neusriem is dan nutteloos).

Als je hem gebruikt om de mond dicht te houden, dan is er dus iets fout met je dressuurmatige kwaliteiten en gebruik je hem als symptoombestrijding.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:51

Ik heb een wit onderlegd hoofdstel met aansnoerneusriem besteld :D

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:33

Ik heb er ook zo een, vind het prettiger dan wat ik had, namelijk zo'n gewone neusriem, ind niet te strak (aansnoeren) want dan is het juist helemaal niet zo fijn voor je paardje