Welk bit meer controle tijdens vlucht/schrikreactie.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Welk bit meer controle tijdens vlucht/schrikreactie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:21

Ik zoek een bit dat fijn voor mijn paard is wanneer er niets aan de hand is, maar dat even goed inwerkt wanneer hij er vandoor wil gaan.

Ik ga volgende week voor het eerst met mijn paard naar het strand, maar hij heeft er nog al een handje van uit angst een sprintje te trekken. Voor de wagen is dit in 2 sec. opgelost door het menbit dat dan even inwerkt, maar ohz heb ik zo'n lief bit dat ik bang ben dat ik over het strand zal crossen zonder stuur en rem.

Ik rijd met zeer zachte hand, dat is misschien wel fijn om te weten.

Dus; welk bit kan ik het beste proberen en vooral, waarom?

BigOne

Re: Welk bit meer controle tijdens vlucht/schrikreactie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:24

Kun je het menbit er niet inhangen, even thuis paar keer mee rijden voor het gevoel en dan desnoods de martingaal er bij aan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:26

Er zijn zoveel bitten. Ik rij bijv. in de bak met trainen op een simpel myler bitje.
Buiten is voor mij ontspannen en dus lange teugel. Maar heb wel een myler menbit buiten in.
Ook, die van mij heeft buiten de momenten dat hij ervandoor wil gaan. Over het algemeen is hij heel braaf, maar op die momenten kan ik heel even zeggen. NEE, dat doen we niet, en daarna weer terug naar los.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:27

Je hebt van die dubbelgebroken bitten, die veranderen in een stang wanneer het paard sterk wordt oid.
Heb m zelf ook geprobeerd en beviel mij goed.
Paard is nu alleen verkocht haha

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:32

Adrienne93 schreef:
Je hebt van die dubbelgebroken bitten, die veranderen in een stang wanneer het paard sterk wordt oid.
Heb m zelf ook geprobeerd en beviel mij goed.
Paard is nu alleen verkocht haha

Een stang???
Dat kan niet, dat is zn ding met een kinketting.
Ongebroken kan wel.

Persoonlijk zou ik denken aan een pelham met 2 teugels.
Doe ik ook vaak.
Gewoon rijden op de boventeugel, zoals je met een trens doet.
Gebeurd er iets, dan kun je de onderteugel (stang) er bij pakken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:34

sanne1992 schreef:
Er zijn zoveel bitten. Ik rij bijv. in de bak met trainen op een simpel myler bitje.
Buiten is voor mij ontspannen en dus lange teugel. Maar heb wel een myler menbit buiten in.
Ook, die van mij heeft buiten de momenten dat hij ervandoor wil gaan. Over het algemeen is hij heel braaf, maar op die momenten kan ik heel even zeggen. NEE, dat doen we niet, en daarna weer terug naar los.

Precies, wil er een vrolijk ritje van maken maar voor het geval dat iets te vertellen hebben.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:38

denice schreef:
sanne1992 schreef:

Precies, wil er een vrolijk ritje van maken maar voor het geval dat iets te vertellen hebben.

Dan zou ik gewoon gaan voor het menbitje waar je ook mee ment. Ik rij niet meer zonder buiten. Heb van die ritjes dat ik denk, waarom rij ik met een menbit. Totdat meneer weer zo'n actie heeft dat hij graag wil racen of wat dan ook, dan komt er zo'n "ah, daarom dus" moment.

Lekker met menbit het strand op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:44

Slof eraan? Heb je vaak ook nog wat meer te zeggen. Bij een schrik reactie gooien ze vaak het hoofd omhoog en gaan ze rennen, als jij na een paar sec het hoofd weer omlaag hebt gebracht heb je 1 meer controle en 2 ontspand het paard eerder (de ergste spanning gaat er dan iig af).
Als je op sommige punten verwacht dat die er vandoor zou gaan maak je de slof wat korter, als je er voor zorgt dat hij z'n hoofd niet omhoog kán doen blijft die wss wel bij je :) tuurlijk zijn er paarden die door de slof heen trekken maar ik kan er zo maar 2 opnoemen die ik ken en dat zijn sws al sterkere paarden vsn zichzelf en als ze er doorheen trekken dan is dat niet door een schrik reactie.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:29

Ik denk dat ik inderdaad het menbit ga gebruiken. We zijn met zn drieën, twee ervaren paarden erbij dus verwacht niet dat hij gaat lopen maar je weet het nooit. Fijne tips hier! Dankjulliewel!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:45

Dat moet vast goed komen.

Heel veel plezier op het strand :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:13

Misschien een polyamide bit met 2 paar teugels? Dan kun je gewoon op een normaal bit rijden zonder hefboom werking of iets, als er dan een situatie komt waar je iets meer te vertellen wilt hebben dan kun je iets meer inwerken met de teugels die onder vastzitten.

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:18

Passoabit hebben wij ook bij een haflinger die aan de race kan gaan en werkt heel goed die heb je enkel en dubbel gebroken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:25

Denk dat een pelham (wel een ongebroken want dat ik zachter) het beste is en dan gewoon 2 teugels er aan en dan op de bovenste rijden en mocht er wy mis gaan gwn de onderste erbij grijpen. Staat ie zo stil haha!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:32

Joh op het strand is een veel betere methode om je paard te stoppen. Als hij er vandoor gaat stuur je hem het mulle zand in. Binnen 200 meter is hij moe en stopt hij vanzelf.
Dat lijkt me heel wat paard vriendelijker dan iets pijnlijks in zijn muil hangen om daar vervolgens aan te gaan sleuren.
Een martingaaltje kan ik me voorstellen gewoon voor je eigen gevoel van zekerheid en dat werkt ook goed maar je gaat er toch geen stang of zo inhangen of een pelham. Je paard zou van schrik vast gaan bokken en steigeren.
En als je werkelijk zo bang bent voor wat er op het stand kan gebeuren waarom ga je er dan heen. Dan kun je beter thuis blijven

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:52

Mijn paard is net onder het zadel en ik weet niet hoe hij gaat reageren. Hij is nog nooit op het strand geweest. Hij kan schrikken en rent dan weg, heb liever dat ik hem stop dan maar afwacht wat er gebeurt.

Ik ga gewoon met mn menbit rijden, rijd altijd met stille zachte hand dus denk dat dit een prima oo
plossing is.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:57

Je zegt dat je met een zachte hand rijd, hoe reageert je paard dan als je even streng optreed en een flinke ophouding geeft?

Want het bit is zo scherp als een ruiter haar hand. :) Kan je het dan niet oplossen met je eigen hand?

En anders zou je gewoon het mulle zand kunnen gebruiken om je paard daar naar toe te sturen. Tenzij je paard niet te sturen is. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:02

Hij heeft een onhoudbare vluchtreactie af en toe. Aan de hand rent hij zo door dit bit heen, dubbekgebroken trens met rond middenstuk. Ik moet toch bepaalde dingen opzoeken met hem, anders wordt hij nooit dapperder. In de bak is hij heel braaf met Dit bit maar ik ken hem, bij schrik is hij onstuurbaar. Voor de wagen is dat met een ophoiding over en is hij weer bij de les. Mijn doel is niet hem pijn doen of wat dan ook, maar extra veiligheid, een mooie ervaring en een fijne rit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:03

En, dat mulle zand is zeker een optie :D

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:23

Ik zou idd gewoon met dat menbit gaan. Misschien is hij wel heel braaf en kun je de volgende keer met een normaal bit. Veiligheid gaat voorop!

Met zo'n mul zandstuk zou ik wel oppassen op het strand! Dat heb ik ook eens gedaan omdat pony er vandoor ging op het strand. Vervolgens lag ik samen met pony op de grond omdat hij tot over zn knieen wegzakte :')

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:30

Ik zou gewoon voor het menbit gaan, ook omdat hij daar al vertrouwd mee is. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:33

Het menbit en dan dubbele teugel? Een aan de bril een in een sleuf?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:00

moonfish13 schreef:
H[ [url]Afbeelding[/url] ]et menbit en dan dubbele teugel? Een aan de bril een in een sleuf?

Dat is inderdaad een goede! Zo schaart het bit minimaal en kan ik hem erbij pakken eventueel.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:13

denice schreef:
Hij heeft een onhoudbare vluchtreactie af en toe. Aan de hand rent hij zo door dit bit heen, dubbekgebroken trens met rond middenstuk. Ik moet toch bepaalde dingen opzoeken met hem, anders wordt hij nooit dapperder. In de bak is hij heel braaf met Dit bit maar ik ken hem, bij schrik is hij onstuurbaar. Voor de wagen is dat met een ophoiding over en is hij weer bij de les. Mijn doel is niet hem pijn doen of wat dan ook, maar extra veiligheid, een mooie ervaring en een fijne rit.

Dan zou ik hem gewoon het menbit in doen, als ie onstuurbaar is heb je ook niks aan een one-rein stop.

:) je kan altijd later nog naar je gewone trens terug.
Als hij op die manier wel een prettige eerste ervaring hebt met het strand.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:19

Kijk eens naar een Magic system bit. Is gewoon dubbelgebroken en vriendelijk, zodra er veel druk op komt blokkeert hij en wordt hij ongebroken. Iemand bij mij op stal heeft een vergelijkbaar verhaal als het jouwe en voor haar is dit dé uitkomst.