coating kn zadel, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

coating kn zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:11

Goedemorgen,

Mijn vorige zadel paste niet goed meer (euroriding), en nu had een stalgenoot een kn symphonie met rode clipjes.
(alle letters enz zijn ook allemaal weggesleten dus leeftijd boommaat type enz kan ik niet meer achterhalen), maar ging mij erom dat het zadel.goed lag en ik er goed in zit.

Dit zadel lag perfect op me paard en dit is ook gecontroleerd door een zadelmaker.
maar nu zag ik gister datver een soort coating op lijkt te zitten op het zitvlak en zadelrok.
dat begint los te laten en er komt dof leer onder vandaan.

Iemand hier ervaring mee en wat kan ik er aan doen?
bij interesse kan ik vanavond foto's plaatsen.

DiantaM

Re: coating kn zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:12

Ik heb verschillende KN's gehad maar dit probleem is mij niet bekend.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:15

Het is zoiezo een kn zadel, alleen kan ik het type niet achterhalen maar volgens mij is het de symphonie

Afbeelding

Schuin van voren:
Afbeelding

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:39

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:23

zadel lijkt wel overgeschilderd. Normaal glimt een KN niet.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:15

Ik ken geen KN zadel dat zo glimt als jouw zadel. Ik denk dus ook dat het zadel is geverfd.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:23

Hij is net ingevet haha glimmen komt daardoor :) ( op de fotos die in link staan die zijn vandaag gemaakt na het vetten)

Zou het dan kwaad kunnen dat de verflaag er af gaat als het verf is? Dan krijg ik als het goed is toch een schoon zadel?
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 20-01-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:24

Ik vrees ook dat dit een geverfd zadel is. Het ziet er precies zo uit als de slijtageplekken die in gebruik ontstaan bij een zadel waarbij leerverf die op het leer blijft zitten is gebruikt, ipv indringverf voor leer. Zonde!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:27

Het is waarschijnlijk een geverfd zadel, jammer! Maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de pasvorm ;)

Volgens mij is het de Symphonie inderdaad! :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:29

Lijkt idd op of geverfd of gelakt leer. Idd zonde maar daar heb jij nu niks aan.
Meer dan gewoon afwachten en kijken of het een vetbeurtje nodig heeft kun je toch niet doen dus tja, gewoon afwachten maar

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:30

Dank je wel voor jullie andwoord.

Het zadel past goed en zit heerlijk

Zou ik nog iets kunnen doen ter verbetering van t zadel?
heb m geruild voor me euroriding diamant( die lag helemaal beroerd)

heb ik hier qwa kwaliteit goed aan gedaan? De euroriding kwam volgens mij uit 2000 ( rood logo)

Cijfers kan ik ook niet meer terug vinden in het zadel, maar kussens en boom zijn in orde

Het zadel is vet genoeg en echt heerlijk soepel.
de zadelmaker vond het ook nog een kwalitatief goed zadel en prima bruikbaar :)
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 20-01-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:37

Je zou zelf indringverf kunnen proberen?

Lijkt idd slijtage van de verflaag.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:40

Indringverf..... kan ik het misschien beter aan een zadelmaker vragen of die het ziet zitten en een prijsopgave... zou het zonde vinden om dit zadel ver te verknallen

Nou heb ik bij een stalgenoot haar kn gekeken en als ik de zadelrok iets buig lijkt het ook een laagje te hebben.... zij heeft het zadel zelf nieuw gekocht en is 10p% niet ververft... dus zou het ook ouderdom kunnen zijn?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:46

Als hij 100% zeker niet geverfd is vermoed ik een maandagmorgenmodelletje qua leer, dit is nl echt niet normaal voor KN's :n Zijn normaal best degelijke zadels.

Dan zou de oorspronkelijke koper eens contact op moeten nemen met de leverancier, of die nog wat kan betekenen. Maar dat ligt eraan hoe oud het zadel is, als hij al 10 jaar oud is ofzo (wat ik vermoed ivm rode clipjes) heb je weinig kans.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:49

Zal het zoiezo doorgeven aan me stalgenoot ( haar zadel is jonger)

En wat mijne betreft... jammer maar hij zit er niet minder lekker door en zolamg het niet af geeft... zal vd week even foto's maken met dag licht als t vet mooi is ingetrokken

Het vet trekt er namelijk keurig in wat lijkt mij bij geverft leer niet doet...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:54

Ik denk dat dit zadel een keer is ingesmeerd met een smeerseltje wat ze ook in de motor-sport gebruiken. KN leer glimt nooit zo. Dat hoeft niet te betekenen dat het leer van slechte kwaliteit is, ik zou hem eens goed met zadelzeep schoon maken, misschien haal je die hele coating er dan van af.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:53

Dat idee hadden een stalgenoot en ik ook. Morgen na de traninf maar5 even goed schoonmaken

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:16

JenniferU schreef:
Indringverf..... kan ik het misschien beter aan een zadelmaker vragen of die het ziet zitten en een prijsopgave... zou het zonde vinden om dit zadel ver te verknallen

Nou heb ik bij een stalgenoot haar kn gekeken en als ik de zadelrok iets buig lijkt het ook een laagje te hebben.... zij heeft het zadel zelf nieuw gekocht en is 10p% niet ververft... dus zou het ook ouderdom kunnen zijn?

Leer is van origine niet zwart. Dat wordt door een looierij heel vakkundig geverfd. Een proces van weken met heel veel chemicaliën. Door de jaren heen slijt dat. Dat is wat je ziet. Ik heb in Engeland een collega gesproken die een zadel opnieuw van zo'n verflaag heeft voorzien. Dat kostte hem 2 weken. Hij deed dat als vriendendienst. Tel maar uit wat dat kost als je dat per uur moet betalen. Je kan kijken of een goede zwarte schoenpoets nog wat kan. Maar realiseer je wel dat het een oud zadel is!

En idd kan het een ander goedje zijn. Dan is schoonmaken een optie. Gebruik dan wel natuurlijke middelen. Het lijkt mij dan wel een flinke klus.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 07:12

Sorry idefix schoenpoets ga ik absoluut niet doen, dan verknal ik meteen me zadel en me rijkleding.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:23

JenniferU schreef:
Sorry idefix schoenpoets ga ik absoluut niet doen, dan verknal ik meteen me zadel en me rijkleding.

Ik ben zadelmaker. Ik weet wat ik zeg. :+

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 09:57

idefix4 schreef:
JenniferU schreef:

Ik ben zadelmaker. Ik weet wat ik zeg. :+

Dat zal best maar schoenpoets geeft af en dat ga ik dus niet op me zitvlak gebruiken, die fout heb ik 1x gemaakt en nooit meer :+