Welke dikte voor bit? Goede tips voor (goedkoop) bitje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Welke dikte voor bit? Goede tips voor (goedkoop) bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:34

Goed, ik ben aan het kijken naar een bitje voor mijn nieuwe paard. Het liefst wil ik een bitfitter laten komen en dan kiezen voor een mooi merk als Trust of Sprenger. Echter....

.... zit ik nu in een spagaat. Om het zadel aan te laten meten, moet ik voor kunnen rijden en dus een bitje hebben. Maar om een bitfitter te laten komen moet ik een zadel hebben om voor te kunnen rijden. Jullie snappen de cirkelredenering wel :D

Nu had ik dus het idee om eerst een wat goedkoper bitje aan te schaffen zodat ik in ieder geval kan rijden wanneer de zadelmaker komt.

Ik hoorde veel goede ervaringen met Harry's Horse bitjes. En heb ik mijn oog laten vallen op een mooi dubbelgebroken bit. Echter weet ik totaal niet wat voor een dikte ik moet kiezen :?

Het gaat om een paard van 1.74, dus geen klein poppetje. Wel een fijne zachte mond. Iemand suggesties? Wat is een "gemiddelde" dikte voor een paard? Andere suggesties voor een goed, tijdelijk bitje zijn ook welkom. Prijs een beetje rond €50,-. De investering van een bit van €100 tot €200 wil ik doen als een bitfitter gekeken heeft.

tamary

Re: Welke dikte voor bit? Goede tips voor (goedkoop) bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:36

Volgens de onderzoeken is er gemiddeld ruimte voor een 16mm dik bit. Je zit dus al snel aan een western of onderlegtrens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:51

Focussed schreef:
Goed, ik ben aan het kijken naar een bitje voor mijn nieuwe paard. Het liefst wil ik een bitfitter laten komen en dan kiezen voor een mooi merk als Trust of Sprenger. Echter....

.... zit ik nu in een spagaat. Om het zadel aan te laten meten, moet ik voor kunnen rijden en dus een bitje hebben. Maar om een bitfitter te laten komen moet ik een zadel hebben om voor te kunnen rijden. Jullie snappen de cirkelredenering wel :D

Nu had ik dus het idee om eerst een wat goedkoper bitje aan te schaffen zodat ik in ieder geval kan rijden wanneer de zadelmaker komt.

Ik hoorde veel goede ervaringen met Harry's Horse bitjes. En heb ik mijn oog laten vallen op een mooi dubbelgebroken bit. Echter weet ik totaal niet wat voor een dikte ik moet kiezen :?

Het gaat om een paard van 1.74, dus geen klein poppetje. Wel een fijne zachte mond. Iemand suggesties? Wat is een "gemiddelde" dikte voor een paard? Andere suggesties voor een goed, tijdelijk bitje zijn ook welkom. Prijs een beetje rond €50,-. De investering van een bit van €100 tot €200 wil ik doen als een bitfitter gekeken heeft.

Lieve schat, ik heb hier 80 bitten thuis liggen. (okay das overdreven) Gewone bitten en dunnere bitten.

Stuur me ff een berichtje op fb met de maat die je wss nodig hebt en dan kijk ik of ik die maat voor je heb liggen (heb verschillende maten)

Onzin om iets nieuws te gaan kopen as het maar voor nood is. Je mag met liefde een bitje van me lenen.

liefs, Sammiej

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:52

Dan zou ik op de zelfde dag en tijdstip beide laten komen, kunnen ze het mooi in ene keer samen uitzoeken!