[WN] Iemand in Enschede/Losser e.o. met een Bob Marshall zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Julu72

Iemand in Enschede/Losser e.o. met een Bob Marshall zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:03

Ik heb een draver met een vrij korte rug en wil misschien een Bob Marshall zadel aanschaffen.
Heeft iemand in de omgeving van Enschede/Losser misschien een zadel dat ik even op zijn rug mag leggen om te kijken hoe het past?

Het is natuurlijk afhankelijk van het model, maar dan weet ik of ik op zoek moet gaan naar een roundskirtmodel ofzo.

Mijn doel is lekker recreatief rijden én ik moet kunnen lichtrijden :-)

Momenteel rijd ik met een Barefoot Cherokee (maat 1), ook een 'huis van een zadel' voor mijn draver, dus zat al te denken aan een Arizona, maar ben nog niet overtuigd van de zit daarvan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:27

Ik zit niet in de buurt denk ik, maar wel een tip: als je graag wilt lichtrijden kan ik je het endurance model aanraden. Hierbij zitten de fenders meer naar achteren waardoor lichtrijden makkelijker gaat.

Mijn roundskirt endurance bm kun je in mijn profiel zien en hier.

Afbeelding

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:13

Dankjewel Rije :-)

Hier een foto van mijn kanjer:
Afbeelding

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:50

Let vooral even op de totale lengte van het zadel. Op de foto te zien heeft je paard een korte rug en een BM is meestal wel een stukje langer dan een Cherokee, heb je die ruimte? Voordeel van een roundskirt is dat het minder in de heup prikt bij zijdelings buigen dan een squared skirt van gelijke lengte maar een roundskirt is in zijn geheel niet persé korter.

In een BM Barrel model met de beugels wat verder naar voren reed ik heel fijn licht, ook op een paard wat hoog opgooit. Op mijn Arizona heb ik de beugelophanging meer naar achter en dat vindt ik minder fijn voor echt lichtrijden maar bij het doorzitten heb ik er een nettere beenligging mee. Het is dus een beetje persoonlijk bij wat voor een beugelophanging je fijn lichtrijdt.

Op de foto lijkt het alsof je paard ook wel een aardige schoft heeft, je zou dan het beste kunnen zoeken naar een peaked pommel BM.

Julu72

Re: Iemand in Enschede/Losser e.o. met een Bob Marshall zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:07

Dankjewel voor je tips Cindy!
Ik vind het erg lastig allemaal, dus alle hulp is welkom :-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:10

Biomechanisch gezien is het toch moeilijker om (langer) te lichtrijden als je beugels verder naar voren zitten. Maar deels zal het idd wel persoonlijk zijn.

Ik zou ook goed opletten dat de pommel ietsje naar voren staat en dus niet in de weg gaat zitten tijdens lichtrijden. Bepaalde modellen van de bm hebben dit, terwijl je in andere juist weer dieper zit.

Je paard lijkt geen echt korte rug te hebben, maar wel aardig wat schoft idd. En een peaked pommel is dan nooit weg.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:44

Is er verder niemand in Overijssel, liefst Twente, met een BM????

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:40

Alida Hadders kan je helpen als je een nieuwe BM zoekt. Ik dacht dat Dubbeldun ook een paszadel heeft maar ik weet niet in welke regio.

Persoonlijk vindt ik een Arizona (nut, nieuwe model) fijner dan een Bob Marshall, op het eerste ritje na. Mijn BM vond ik dan wel weer fijner zitten dan het oude model Arizona.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:03

@_Cindy: ik ben bij DubbelDun geweest en ze heeft een heel leuk en lekker zittend zadel (op haar paard in elk geval), maar ik heb mijn twijfels over de lengte ervan en over de pommel. Ik heb het echter niet op mijn eigen paard geprobeerd, want ik ben zonder paard naar haar toegegaan.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:08

Wat is er met de maat van de pommel? Een peaked pommel is iets hoger dan een normale. Maar verder heb je niet echt verschillende maten bij BM, niet bij tweedehands in ieder geval.

Misschien kun je een foto van je huidige zadel plaatsen zodat wij hier kunnen meekijken of je nog veel meer ruimte kwijt kunt. Was de zitmaat van die van DD goed voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:00

Heeft die ook BM's dan ?? ik zie alleen maar BareFoots nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:02

Twee weten altijd meer dan 1, en voor hetzelfde geld heeft ze een inruiler liggen oid. Niet geschoten = altijd mis. Is een lief mens en altijd bereid om ff met iemand mee te denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:04

Vragen kan nooit kwaad idd :)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:27

Dankjulliewel :-)
Ik ken Miriam en ze is inderdaad een heel lief en meedenkend mens. Ik heb haar in december nog gesproken en ze kende (toen) de BM niet. Ze heeft wel een Arizona, maar dan een verstelbaar model. Daar heb ik al een weekje op proefgereden, maar vond dat nog niet je-van-het, maar mogelijk lag dat aan de pad die eronder lag (en heb ik blijkbaar een gevoelig paard dat reageert op iets dat 'anders is dan normaal').
Alida heb ik al contact mee, maar het gaat mij erom dat ik een zadel op mijn paard zie liggen en ik wil niet 'even' op en neer naar haar met mijn paard, vandaar dat ik me afvroeg of er hier in de buurt misschien mensen zijn van wie ik het zadel even op mijn paard mag leggen. Erop rijden hoeft dan nog niet eens...

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 15:44

_Cindy schreef:
Misschien kun je een foto van je huidige zadel plaatsen zodat wij hier kunnen meekijken of je nog veel meer ruimte kwijt kunt. Was de zitmaat van die van DD goed voor jou?

De zitmaat voor mij was prima, ik heb een 16" nodig.

Ik heb net (eindelijk) even een foto gemaakt en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

Hieronder mijn paard met de Cherokee maat 1:
Afbeelding

Ik hoop dat de foto groot genoeg is... heb er niets aan verkleind en komt toch maar zo hier te staan.

Hij zit lekker in zijn wintervacht ;-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:45

Ik vind ze altijd erg massief ogen, die BF's. Maar ik heb er geen enkel verstand van...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:11

Een BM is een stuk langer dan jouw Cherokee. De mijne was een 14'5 inch en die kwam op 62cm. Op de foto gezien zou ik geen zadel van 10cm langer op je paard leggen. Barefoot zadels zijn compacter, in totale lengte korter voor dezelfde zitmaat.

De eerste keer op mijn net nieuwe Arizona vond ik vreselijk maar nu het leer soepeler wordt zit het fijner dan mijn BM hiervoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:16

@Cindy: jij had een 15" Bob Marshall model van Circly Y. Daarvan is de zitting wat stugger als bij een originele BM.

@julu72: lekker winterbeertje :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:22

Ik vind juist mijn barefoot stug ten opzichte van mijn BM ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:24

Kun je nagaan hoe lekker een BM zit ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:32

Mijn punt naar Ts was meer dat de Barefoot met een weekje proefrijden als het een nieuw zadel is misschien niet zo lekker zit omdat het leer zich nog moet vormen. inmiddels zit het heerlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:35

Ik snap je punt :)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:49

Tja, dat helpt mij niet helemaal met mijn keuze.... ;-)
Ik vind de BM heerlijk zitten, al heb ik er nog niet mee op mijn eigen paard gereden.
De BF zit ook heerlijk, tenminste, mijn Cherokee. Een Arizona zit voor mij ook wel lekker, maar mijn paard liep er niet zo lekker mee (ik kreeg hem spontaan niet meer in draf...). Nu is dat misschien een kwestie van wennen voor hem (en de juiste pad eronder, niet met sympanova, dat irriteerde hem misschien ook toen?).

Dan nog een vraagje: ik rij dus recreatief zonder enige wedstrijdambitie... Wie rijdt er nog meer 'alleen maar' recreatief met een BM? En allerlei tierelantijnen hoeven voor mij ook niet... En ik denk dat ik ook niet per se een knop erop wil...(kan je je alleen maar aan bezeren toch en met van alles achter blijven haken). Een knop staat wel leuk... dat wel.

Ik ben dus erg aan het twijfelen en ben daarom benieuwd naar ervaringen met een BM versus BF omdat blijkbaar weinig tot geen mensen hier in de directe omgeving een BM hebben die ik even op mijn paard kan leggen (en evt. kan uitproberen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:55

Je bent nooit een knop gewend...dat scheelt :) Toen ik van mét knop op zónder knop stapte miste ik hem wel degelijk. Blijkbaar hou ik me er vaker aan vast dan gedacht :D