Gisteravond was ik bij ICNN Drachten aan het kijken bij de internationale springwedstrijden. Bij twee paarden zag ik onder de singel (en zadeldekje) een hele brede band. Ik denk wel 3 á 4 x zo breed als de singel. Wanneer de ruiter aanspoort, kwam dit op deze band. Misschien dat het met aansporen te maken heeft? Dit had ik nog nooit gezien, maar vraag me af hoe het heet en vooral waar het voor dient. Op internet heb ik al proberen te zoeken, maar hier kom ik zowel als tekst en als afbeeldingen niet verder mee.
Deze informatie staat erbij: Deze body bandage is speciaal ontworpen voor paarden die snel last hebben van wondjes of irritatie plekjes op de huid door het gebruik van sporen.
De bandage voorkomt dat uw paard plekken krijgt door het "doorrijden". En de bandage zorgt ervoor dat u gewoon kunt doortrainen terwijl uw paard wondjes of irritatie plekken op de huid heeft. Doordat u niet direct met u spoor in contact bent met de huid kunnen de wondjes genezen ook gedurende de training.
De bandage is gemaakt van technisch elastiek. Het is zeer licht van gewicht maar ontzettend stevig. De bandage is heel dun om ervoor te zorgen dat de hulpen die u geeft goed doorkomen.
Jup, ik heb wel eens gehoord van iemand die zo'n band gebruikte omdat het paard niet tegen leer kon, en dus plekjes kreeg van haar laarzen. Een singel, hoofdstel etc kan je wel van ander materiaal vinden, maar fijne kunstleren laarzen zijn ingewikkeld, met die band kon ze toch met 'gewone' laarzen rijden.
Interessant. Er staat dus in die advertentie dat de wondjes kunnen genezen wanneer je zo'n band gebruikt. Het lijkt mij dat wondjes niet overgaan wanneer je er in port, of er nu elastiek overheen zit of niet...
Ik heb er een die tijdens het verharen ontzettend gevoelig is voor plekjes. Zelfs als ik zonder spoortje rij dan krijgt hij al open kale plekken. In die periode rijd ik met zo'n band, de rest van het jaar ligt hij in de kast.
Ding was met ruim honderd euro duur zat voor een stuk elastiek, maar nu kan ik tenminste tijdens de rui wel gewoon doortrainen.
kadansjee
Geplaatst: 19-01-15 14:58
Francieen schreef:
pipo schreef:
Misschien rare vraag, maar zou je die dan ook gebruiken bij singelplekjes ?
Denk het niet, kun je beter een singelbontje kopen
Hi je kan deze band ook gebruiken voor singel plekjes omdat hij onder de singel doorloopt.
nontie
Geplaatst: 07-02-15 15:27
Mijn paard is zelf bruin maar nakomeling van een schimmel. Heeft eigenlijk ook altijd doorrijdplekken maar geen wondjes. Nu gaat dit gelukkig al beter doordat ik mijn been steeds stiller houd en af en toe zonder sporen rijd. Zat ook een tijdje te denken aan zo'n band maar vind ze veel te duur..
Myca
Geplaatst: 07-02-15 21:57
Francieen schreef:
Waarom gebruik je überhaupt zon ding? Kun je toch beter zonder spoortjes of met iets stompere rijden
Dat was ook mijn gedachte. Sporen af en dan heb je dat ding ook niet nodig.