zelf s hackamore met touw maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Berriepi

zelf s hackamore met touw maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 09:21

Ik ben van plan over te stappen op bitloos rijden, maar ik vind bitloze hoofdstelllen te duur. Nou ben ik van plan een losse S-hack te kopen en daar dan zelf van 6mm touw kinriem(waarschijnlijk ook met bontje), neusriem (met bontje) kopstuk/bakstukken, keelriem en frontriem te maken.. is er iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn welkom! Ik wil wel zorgen met clipjes dat de hack er ook af kan...

X

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:23

Niet doen. Als je bitloos (of zelfs met bit) wil rijden, dan zorg je voor correct materiaal, dat is namelijk veel fijner voor je paard. Daarbij zijn bitloze hoofdstellen nou niet bepaald duur, er zijn er een hoop die met gemak onder de 100 euro blijven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:26

Een hackamore is best scherp en dan heb je iig een zachte neusriem en kinriem nodig. Waarom knoop je niet touwhalster zelf?

Overigens heb ik ook niet apart een hoofdstel gekocht voor mijn hackamore maar het bit van mijn hoofdstel afgehaald en daar de hackamore bevestigd. Hoefde ik dus geen nieuw hoofdstel te kopen.
Laatst bijgewerkt door Captain op 18-01-15 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:27

dat klinkt als een ontzettend slecht plan. Misschien moet je je eerst even inlezen in de werking van een hack. Die werkt namelijk ook in achter de oren. Ga je daar een dun touwtje leggen dan heb je gewoon een hoogst onvriendelijk hoofdstel in handen.

wil je iets bitloos wat echt lo budget is zou je een crossrope bridle kunnen maken.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 09:39

Ik ga het vlechten dat zorgt voor een betere druk verdeling...
edit: ik heb ook nog neopreen voor eronder, en ik weet ook wel dat de hack achter de oren inwerkt.

Mariett
Blogger

Re: zelf s hackamore met touw maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:45

Niet doen. Absoluut niet. Een hack is al scherp van zichzelf en er moet met kundige handen mee gereden worden, en een beetje zelf aan zo'n ding knutselen klinkt als een erg gevaarlijk en slecht plan.
Ik zal even op deze pagina kijken:
http://www.diereninpastel.nl/sidepull%2 ... chten.html

Heb ik hele goede ervaringen mee. Het is niet duur, bitloos en je kan alle kleuren zelf kiezen. Het is ook van touw, maar je weet zeker dat het degelijk is en het niet zomaar kapot zou kunnen gaan.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 09:48

Het touw wat ik heb breek pas als er 625 kilo druk op komt, dus is zeker degelijk

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:54

Niet doen! Neem de adviezen die hierboven staan ter harte, met een hack kun je veel schade aanrichten, als je hem verkeerd maakt of verkeerd gebruikt.
Als je een hack koopt, kun je je bestaande hoofdstel binnen 10 minuten ombouwen naar een hackhoofdstel.
Ik snap niet dat je zo door wilt drammen als je zoveel advies hebt gekregen om het niet te doen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:54

als je het allemaal zo goed weet waarom open je dan een topic? :+

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:05

De enige reden dat ik dit van plan WAS is omdat ik gelezen heb dat de bakstukken dan te dicht bij het oog liggen, dusndan kan ik hem zelf op precies de goede maat maken. En het is natuurlijk ook wel awesome met al die kleurtjes...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:12

Als je graag kleurtjes hebt zou ik bij diereninpastel kijken, kan je alles beslissen en de afwerking is ook helemaal mooi daar.

Goed dat je 'van plan WAS' zegt, want het is gewoon niet zo'n goed idee. In de OP zei je dat je het wilde doen omdat hoofdstellen zo duur waren (waar komt het idee van de bakstukken ineens vandaan?).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:17

Mariett schreef:
Niet doen. Absoluut niet. Een hack is al scherp van zichzelf en er moet met kundige handen mee gereden worden, en een beetje zelf aan zo'n ding knutselen klinkt als een erg gevaarlijk en slecht plan.
Ik zal even op deze pagina kijken:
http://www.diereninpastel.nl/sidepull%2 ... chten.html

Heb ik hele goede ervaringen mee. Het is niet duur, bitloos en je kan alle kleuren zelf kiezen. Het is ook van touw, maar je weet zeker dat het degelijk is en het niet zomaar kapot zou kunnen gaan.

zelf maken is slecht maar een gekochte zelfmaak kan wel .....bedenkelijk 8)7

Ze denkt er wel over na hoe ze het moet doen en waarom zou het altijd fout moeten gaan?
gebruik de feedback en doe er je voordeel mee ts

Ik zelf heb een side -pull gemaakt voor mijn pony(en ja ook gevlochten, aan bestaand hoofdstel) daar zij gek wordt van onkundige handjes van beginners.
Maar het wel heerlijk vind om rond te mogen sjokken en niet te moeten werken in de bak als met een echte ervaren ruiter! (ze doet het er prima op en is voor haar veel fijner).

De ts kent haar paard en ook de kracht van haar handen!
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-01-15 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:21

Volgens mij zijn coole kleurtjes niet belangrijk voor je paard, maar een goed passend en werkend hoofdstel wel....

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:21

Hoezo zou ik aandelen hebben dan? Het gaat in dit topic over een hackamore, en het linkje die ik stuur gaat over een sidepull.

Ik heb er zelf gewoon hele goede ervaringen mee en weet dat de afwerking erg goed is. Als voorbeeld: Mijn paard staat zelf op de voorpagina ;)
Ik vind een hack van touw gewoon een slecht idee, en als ze gewoon graag een (goedkoop) bitloos hoofdstel wil met kleurtjes is diereninpastel gewoon erg makkelijk.

Het probleem met zelfmaak is namelijk dat de afwerking niet goed wordt. Met bijvoorbeeld knoopjes die weer losspringen. Hier heb ik zelf ook weer ervaring mee :+

Waarom denk je dat mijn enige beweegreden tot het geven van tips is dat ik er zelf wat aan verdien?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:32

nu ik had het verkeerd geformuleerd, maar de gekochte goedkope spullen hoeven ook niet altijd goed te zijn, dat is dan mijn ervaring weer.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:45

En precies daarom raadt ik ook deze site aan, omdat ik zelf al ervaring heb met deze website en weet dat het goede kwaliteit is.
Ik vind het gewoon heel apart dat je dat meteen vraagt of ik er dan wel niet aandelen in heb. Alsof ik het alleen maar aanraadt omdat ik er zelf van kan profiteren. En tuurlijk, zoals je zelf zegt in je net aangepaste bericht, TS kent haar handen het beste. Maar wat ik me afvraag is of ze ook de inwerking van de hackamore kent. Met een hack heb je namelijk al snel meer dan 6 keer de kracht die je uitoefent op de neus, door het hefboom-effect. Een zelfgemaakte hack is dus iets heel anders dan een zelfgemaakte sidepull.
Laatst bijgewerkt door Mariett op 18-01-15 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:46

Lara_Silver schreef:
Niet doen. Als je bitloos (of zelfs met bit) wil rijden, dan zorg je voor correct materiaal, dat is namelijk veel fijner voor je paard. Daarbij zijn bitloze hoofdstellen nou niet bepaald duur, er zijn er een hoop die met gemak onder de 100 euro blijven.

Inderdaad.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 13:11

ik maak liever zelf een hoofdstel van touw dan dat ik dat ga bestellen, dan weet ik precies wat er voor gebruikt is en hoe sterk het is. ik heb zowiezo altijd een halster+halstertouw mee op buitenrit, je weet maar nooit. Ik heb hier gewaxte garen liggen, en daarvan weet ik dat je niet bijna niet stuk krijgt zonder schaar...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:06

Het gaat er niet om of je het stuk krijgt ja of nee, het gaat er om dat je je paard geen pijn doet.
Volgens mij heb jij echt geen idee wat een hackamore voor inwerking heeft. Maar lekker doen hoor, wat maakt jou het uit hoe je paard zich voelt. Als jij maar een leuk zelfgemaakt hoofdstel met kleurtjes hebt. +:)+

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:57

Jullie begrijpen het verkeerd, het gaat mij JUIST om het comfort van het paard. Het lijkt me voor het paard fijner om iets te hebben wat goed past en niet schuurt, die kleurtjes zijn leuk maar niet waar het om draait. Maargoed, plan geschrapt, bedankt voor het advies..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:00

Berinde schreef:
Jullie begrijpen het verkeerd, het gaat mij JUIST om het comfort van het paard. Het lijkt me voor het paard fijner om iets te hebben wat goed past en niet schuurt, die kleurtjes zijn leuk maar niet waar het om draait. Maargoed, plan geschrapt, bedankt voor het advies..

En dat kan niet met gekocht spul?
Juist als je meer geld uit geeft, voor betere kwaliteit, dan zit het vaak beter....

Beetje rare uitspraak natuurlijk.....

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:09

Je kunt ook eens proberen een touwhalster onder je hoofdstel te doen. Zo een touwhalster kun je zelf knopen in het kleurtje dat je wilt. Maar het werkt veel minder scherp in dan een hackamore. Dan doe je teugels aan je touwhalster en ook nog aan je bit. En dan probeer je steeds meer te gaan rijden met je touwhalster, maar heb je voor de zekerheid nog wel een bit met teugels.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:59

En je denkt dat neusriemen/ hoofdstellen die speciaal voor hackamores gemaakt zijn wel schuren? Apart.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:04

san4nie schreef:
Je kunt ook eens proberen een touwhalster onder je hoofdstel te doen. Zo een touwhalster kun je zelf knopen in het kleurtje dat je wilt. Maar het werkt veel minder scherp in dan een hackamore. Dan doe je teugels aan je touwhalster en ook nog aan je bit. En dan probeer je steeds meer te gaan rijden met je touwhalster, maar heb je voor de zekerheid nog wel een bit met teugels.

Als je de overgang moeilijk vind kan je ook zoiets nemen:
http://webshop.emielvoest.nl/freestyle- ... sstuk.html
Kan je nog steeds met één paar teugels rijden, maar wel een handige overgang tussen bit/bitloos maken.
En voor de geïnteresseerden: Nee ik heb geen aandelen bij Emiel Voest ;)

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:33

Oke bedankt! En dat kan je gewoon aan je hoofdstel maken?

Edit: wat vinden jullie ervan als ik dát zelf maakt..