Past een Hackamore bij mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Berriepi

Past een Hackamore bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:43

Ik heb al een tijdje een verzorgpaardje, en ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de hackamore.... Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor buitenrijden.
Even wat info over haar, Pidona is mijn 18 jarige verzorgpaardje, ze is superbraaf op buitenritten, we rijden de heenweg altijd met een losse teugel en op de terug hebben we nog welleens een discussie over het tempo. Als we met andere paarden (merries) buitenrijden heeft ze nog welleens de neiging om uit te halen naar achteren. Haar eigenaresse heeft wel een bitloos hoofdstel hangen, een kaakgekruiste. Maar die releast niet goed :( . De eigenaresse vind het prima als ik ga het ga uitproberen.
Ik heb een paar vraagjes:
-wat is het verschil tussen de mechanische hackamore en de s-hackamore?
-Als je een S-hackamore neemt moet ie dan kunnen bewegen in de bakstukken of niet?
-denk je dat het geschikt is voor Pidona?

Ik ben benieuwd!!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:02

Hoe is je sturen? Stuur je met je binnenteugel? Dan is een hackamore geen optie.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:07

Dat kan alleen je paard bepalen ben ik bang.

Het is een gok, je koopt er 1 , moet hem in een bak uitproberen (niet ieder paard is ervan gediend dat er ineens heel veel druk op de neus en achter de oren komt), als dat erg goed gaat, dan zou je na een paar keer proberen naar buiten kunnen gaan.

Over het algemeen kun je zeggen: hoe langer de schaar, hoe groter de inwerking van de hackamore.

Het verschil tussen een gewone en de s weet ik niet heel zeker, maar er zijn wel eerder topics over geweest:
[HAR] S-hackamore vs gewone hackamore
[HAR] hackamore, 2 modellen, verschil?

In dat laatste topic wordt ook nog een andere optie besproken, het glucksrad, waarbij je de scherpte zelf kunt instellen.

Berriepi

Re: Past een Hackamore bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 10:11

Ik was als ik hem koop, zowiezo van plan een 2ehandse te kopen, bedankt voor de reacties!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:20

Ik zou zelf vóór dat ik een hackamore zou proberen, een (low) sidepull of kingekruist systeem proberen (kingekruist is weer anders dan kaakgekruist). Of anders toch met dubbele teugel gaan rijden en een cavemore proberen.
Ik vind een hackamore zelf wat heftig om meteen voor te gaan als je paard op iets kleiners ook zal reageren ;)

Je kan ook voor een Barbada gaan, dat is een kinriem die aan elke neusriem kan waarbij je de kinriem kan verwijderen. Er zitten ringetjes aan zodat je daarmee kan sturen.
HN horsewear verkoopt ze, ik weet niet voor hoe veel:
http://www.hnhorsewear.eu/bitloze-optomingen.html#barbada

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:55

@gaucho, sturen met been en zit, af en toe een correctie met de teugel..

Is er ook een mogelijkheid om een hack met een bit te combineren, dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n hack bit.... Gebruiken jullie een martingaal tijdens het buitenrijden? is dag ook nog nodig met een hack?

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:49

Zelf hele goede ervaringen mee! Trektochten zonder een bit in de mond vond mijn merrie heerlijk! Zelfs dressuur ging super!
Kijk goed hoe hoog hij op de neus moet en ik had hem zo zacht mogelijk. Kinketting erg los en een rubbertje erom.
Bit of hackamore, hoe scherp iets is hangt nog altijd af van de hand van de ruiter. Eerst even oefenen in de bak is verstandig. Druk op de neus moet een paard dat dat niet kent aan wennen en leren begrijpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:52

gaucho schreef:
Hoe is je sturen? Stuur je met je binnenteugel? Dan is een hackamore geen optie.

wat is de binnenteugel als je buitenrijdt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:54

geerke schreef:
gaucho schreef:

wat is de binnenteugel als je buitenrijdt?

Bij een bochtje linksom je linkerteugel en vice versa :) .
Je weet wel welke kant je op wil sturen en dan bepalen wat binnen en buiten is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:18

Wat ijssnuiver zegt :)

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:25

Is een cavemore een combi tussen hack en captoom? Wat is het verschil tussen hack en cavemore. En wat denken jullie van een bloem met 8 ringen, is dat dan nog beter?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:45

Een cavemore kan je met twee teugels rijden en heeft een speciale vorm. Ook is de kans dat je paard de hack in zijn mond neemt en er vandoor gaat weg, omdat de hack niet in de buurt van de mond komt.

Ook werkt een cavemore anders in, als je paard met zijn hoofd op de loodlijn loopt werkt hij niet meer in op de kaak.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 20:03

Ik snap het niet helemaal, ik zal me er nog eens in verdiepen XD

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:30

http://www.jossy-reynvoet.com/cavemore
Volgens mij kan je daar veel over vinden ;)
Ik heb zelf al wel eens mee gemaakt dat een paard de hackamore in zijn mond nam en compleet stuurloos werd. Was niet mijn paard, reed er ook niet op, maar bedacht wel meteen dat ik nooit een hackamore wil!

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:45

Hoe kan een paard de hack in zijn mond krijgen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:54

Omdat een normale hack vaak zo ver naar voren staan dat ze hem vast kunnen pakken in de mond. Dat paard speelde er ook altijd mee door hem in zijn mond vast te pakken.

Tot het mis ging en het paard de hack vast hield en in paniek raakte. Totaal geen communicatie meer dus.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 09:13

Maar dan heb je een hack met lange scharen en zon verbindingsstuk aan de onderkant?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:22

Ik zal er echt even wat over opzoeken hoor ;)
Cavemore:
http://equiss.webrider.se/wp-content/up ... /01/31.jpg

Hackamore:
http://qcvsaddlery.com/427-thickbox/bar ... kamore.jpg

Zie je het verschil in de vorm van de scharen? Als een paard dus op de loodlijn loopt komt er geen druk meer op de kaak en werkt hij als een soort sidepull. Gooit het paard zijn hoofd in de lucht (normaal dus waar je geen contact meer hebt), dán pas kan je inwerken op de kaak.
Bij een normale hack kan je altijd inwerken op de kaak, ook als het paard netjes op de loodlijn loopt.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:08

Dus dan krijg je een beetje het martingaal idee bij de cavemore? En je rijd met dubbele teugel..
edit: ik snap em! Jeey! T lijky me inderdaad een goed alternatief! Vooral ook met de sidepull functie erbij. Heeft iemand zoiets nog 2e hand liggen want niew zijn ze wel erg duur....
Laatst bijgewerkt door Berriepi op 18-01-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:13

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:07

jepp, gedaan, mooi duidelijk filmpje!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:24

Haha heeuy je snapt hem :)
Ik heb geen idee of ze er ook tweedehands zijn. Volgens mij is het nog vrij nieuw/onbekend. Had het idee laatst bij barokshop neergelegd, maar die waren helaas net bezig met een normale hackamore ontwerpen. Ik was dus net te laat met de cavemore, haha.
De prijs van de cavemore maakt dat ik hem ook nog niet thuis heb liggen, al ken ik wel iemand die er wel één heeft en er heel erg blij mee is.
Anders zou je misschien zo'n bloem hackamore kunnen proberen, en dan het langste punt omlaag laten steken.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:30

en dan ook 2 teugels er aan bevestigen zodat je ook een soort sidepull hebt? Dat klinkt als een goed alternatief!

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:09

Hoii, ik heb ongeveer dezelfde vraag..
Ik zoek een bitloze optoming om dressuur te rijden met een 6 jarige redelijk gevoelige merrie, geen hoge dressuur ofzo maar de basis. Hackamore lijkt me nogal zwaar meteen, maar mss iemand die me iets anders kan aanraden?