hoe weet je welke boom je nodig hebt voor je zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hartjejane

hoe weet je welke boom je nodig hebt voor je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:33

ik wil graag een nieuw zadel aanschaffen. alleen je moet dan ook de boommaat invullen.

en nu weet ik wel wat de boom is. alleen hoe weet je welke boommaat je paard nodig hebt. het zadel waar ik nu naar kijk is: anatomica octant, en daar staat dan boommaat 3,4 etc.

mijn vraag is nu dan ook hoe weet je welke boommaat je nodig hebt. en ik ben ook wel nieuwsschierig naar jullie ervaring met de anatomica octant :D

Gentlegiant

Re: hoe weet je welke boom je nodig hebt voor je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:34

De zadelmaker kan je hier mee helpen
Niet zelf gaan klooien met een zadel een goed of beter nog perfect passend zadel is zeer belangrijk voor jou en je paard

hartjejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:37

Gentlegiant schreef:
De zadelmaker kan je hier mee helpen
Niet zelf gaan klooien met een zadel een goed of beter nog perfect passend zadel is zeer belangrijk voor jou en je paard

hoi
ja dat snap ik maar ik dacht misschien kan ik nu alvast een beetje een richting vinden die zou moeten passen, zodat ik echt naar een zadel kan gaan kijken haha.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:38

Neem aan dat je voor €1850 ook budget hebt om een zadelmaker te laten komen. Ik zou in die prijsklasse niet zelf gaan rommelen met boommaten.

Een goede zadelmaker zal van het door jou gewenste type vaak meerdere maten kunnen meenemen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:44

Ik ga idd met Linda mee

Niet zelf een zadel halen en dan een passer laten komen dadelijk past hij niet en is het zonde van je geld

Ik zou gewoon wat gaan zoeken wat jou geschikt lijkt
Je wensen doorgeven wbt het zadel en dat de zadelpasser meerdere zadels meeneemt en jullie samen kunnen gaan kijken wat voor jou fijn is en wat je paardje past

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:27

Of een zadel past op je paard hangt van zoveel meer factoren af dan alleen de boom dat het echt heel onverstandig is om zomaar een zadel te kopen en dat er op te leggen.
Kijk of er een dealer in de buurt zit van het type zadel dat je wil hebben en laat die komen of laat eerst een goede zadelpasser/zadelmaker komen om te zien welk zadel goed op je paard ligt.
Als je paard bijvoorbeeld een niet al te lange rug heeft, zijn veel zadels te lang en dan krijgt je paard ook rugklachten, zadels kunnen bij het ene paard perfect liggen, maar bij het andere paard met een andere bouw heel slecht liggen.
Als je tweedehands zo'n zadel wil kopen kan er nog veel meer mis zijn met het zadel en dat is ook niet goed.
Hier kan je in elk geval zien wie een goede opleiding heeft gedaan als zadelpasser/zadelmaker en wie er nog andere opleidingen die nuttig zijn bij heeft: http://www.zadeldeskundigen.nl/ .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:17

Ik sluit me helemaal aan bij Jet. Het kopen van een zadel kun je gewoon echt niet zelf, zonder hulp van een prof, doen. Het is echt vragen om problemen.

Om je een voorbeeld te geven: ik wist welke boommaat mijn paard had, en hoe het zadel ongeveer gebouwd moest zijn (na bezoek van zadelmaker). Daarop ben ik bij een zadelmaker die veel zadels heeft liggen gaan kijken naar de opties. Ik had zo'n 8 a 10 zadels uitgekozen die waarschijnlijk zouden passen, allemaal met dezelfde specificaties in boommaat, maximale lengte, schoudervrijheid. Daar bleven er 2 van over die ook echt op mijn paard pasten. De andere lagen, ondanks dat ze bijna hetzelfde waren, voor geen meter. Dat passen is uiteraard onder toeziend oog van een zadelmaker gedaan. Zelfs als je alles weet, dan zegt het dus nog weinig. De vorm van de boom kun je pas beoordelen als het op je paard ligt, en die vorm zegt alles over de pasvorm. En wat voor jou goed lijkt, kan dat niet zijn, de zadelmaker kijkt naar meer als alleen wat wij op het eerste gezicht zien.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:47

ED -> HAR