Zadel Shetlander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Zadel Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 08:27

Hey,
Ik heb ff een vraagje. Ik heb nu een plat shetland zadeltje, maar ik zit erover na te denken om een normaal zadel te halen voor mijn Shetlander. Alleen ik weet niet welke inch ik het beste kan doen. Ik wil niet een Pinokkio zadel of plat zadeltje maar een echt zadel als dat er is voor Shetlanders. Het gaat over een grote en vooral brede en dikke shetlander van ongeveer 1.15 schat ik. Heeft iemand enig idee wat het beste is?
Ik hoor het wel.
xx

Jellybeans

Re: Zadel Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:35

1.15m. Is best groot.
Harry's horse heeft bijvoorbeeld speciale ponyzadeltjes. Dus wel een 'echt' zadel maar dan voor kleine pony's.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:42

Afbeelding

Deze is wel prijzig maar is het zeker waard! Heb ik op een a pony van 1.14cm. Liggen. Helemaal perfect want hij is heel kort!
Is vast wel 2e hands te krijgen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:56

Houdt er wel rekening mee dat zo'n zadel niet op iedere shetlander past. Je moet het dus wel laten nakijken door een zadelmaker. Dat het gemaakt is voor shetlanders zegt eigenlijk heel weinig mbt de echte pasvorm.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 17:41

yellowtje8 schreef:
1.15m. Is best groot.
Harry's horse heeft bijvoorbeeld speciale ponyzadeltjes. Dus wel een 'echt' zadel maar dan voor kleine pony's.

Klopt, ze is een erg grote shetlander! Dan ga ik nakijken of deze ergens tweede hands te krijgen is want moet het zelf betalen en heb niet heel veel te besteden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:14

Misschien is een boomloos barefoot kids zadeltje iets?
Nieuw kosten die rond de 240 euro, maar 2e hands kun je er wel vinden voor 125 a 150 euro.
Het grote voordeel is dat ze op heel veel pony's passen. Wat met normale boomzadels vaak niet het geval is.

TessNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:23

Je kunt inderdaad het beste een zadelmaker even laten kijken hoe het zadeltje ligt of samen met je zadelmaker zadels gaan passen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:34

Maar veel zadelmakers hebben geen of heel weinig 14 of 15 inch. zadels.
Dus ik weet ook niet of de zadelmaker een oplossing is.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:39

Ik lees even mee want ik weet het ook niet. Ons shetje is iets onder 1.00 m en vrij slank voor een shet.
vraag me af tot hoe.groot kinderen op een pinokkiozadeltje passen...
(Mijn oudste is 9 en niet zo groot)

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 08:08

Djoopie schreef:
Ik lees even mee want ik weet het ook niet. Ons shetje is iets onder 1.00 m en vrij slank voor een shet.
vraag me af tot hoe.groot kinderen op een pinokkiozadeltje passen...
(Mijn oudste is 9 en niet zo groot)

Dat vraag ik me eigenlijk ook af, volgens mij is het meer voor kleintjes tot 6/8 denk ik.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:21

Pinokkio zadeltjes zijn voor de allerkleinste kindjes heel fijn.
2 1/2 jaar tot ongeveer 6 jaar. Ligt een beetje aan het kind.
Voor onze shet van 1.03 mtr hebben wij een 15 inch harry horse zadeltje
met een extra brede boom van wintec erin. Zadeltje kost nieuw
ongeveer E 250,00. Een 15 inch is niet te groot voor een
grote shet of a-pony maar zit voor kinderen vanaf 6/7 jaar meestal wel veel fijner.
Op onze a-welsh van 116 mtr ligt ook een 15 inch.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:26

In die leeftijd verschillen ze nog heel erg kwa gewicht en lengte. Iemand van 7 kan als van iemand van 9 lijken maar iemand van 9 kan ook 7 lijken (kwa gewicht en lengte). Het hangt dan gewoon af per ruiter denk dat je dat zelf het beste kunt beoordelen.

Het zadel voor mijn shetlander heb ik op de bokt markt gevonden. Wonder boven wonder paste hij ook nog goed. Ik zou nooit een zadel kopen die je niet mag passen. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Pfiff vzh beauty zadel uit (inmiddels heb ik een ander merk maar heb geen idee welke). Je zou daar eens naar kunnen kijken. Voor mijn shetlander van 95 cm heb ik een 12 inch zadel genomen. Groter kan ook niet want dan komt het zadel voorbij haar laatste ribben. Een zadel mag beslist niet groter zijn dan dat. Het kan best zijn dat jou'n pony misschien zelfs een 15 of 16 inch zadel op kan hebben. Je zal dus een zadelmaker moeten laten komen of iemand die er echt veel verstand van heeft en je kan helpen.

Ik heb overigens nog een 16 inch zadel liggen. Ik weet niet of je in de buurt woont maar je mag hem gerust komen passen.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 08:50

Gydja schreef:
In die leeftijd verschillen ze nog heel erg kwa gewicht en lengte. Iemand van 7 kan als van iemand van 9 lijken maar iemand van 9 kan ook 7 lijken (kwa gewicht en lengte). Het hangt dan gewoon af per ruiter denk dat je dat zelf het beste kunt beoordelen.

Het zadel voor mijn shetlander heb ik op de bokt markt gevonden. Wonder boven wonder paste hij ook nog goed. Ik zou nooit een zadel kopen die je niet mag passen. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Pfiff vzh beauty zadel uit (inmiddels heb ik een ander merk maar heb geen idee welke). Je zou daar eens naar kunnen kijken. Voor mijn shetlander van 95 cm heb ik een 12 inch zadel genomen. Groter kan ook niet want dan komt het zadel voorbij haar laatste ribben. Een zadel mag beslist niet groter zijn dan dat. Het kan best zijn dat jou'n pony misschien zelfs een 15 of 16 inch zadel op kan hebben. Je zal dus een zadelmaker moeten laten komen of iemand die er echt veel verstand van heeft en je kan helpen.

Ik heb overigens nog een 16 inch zadel liggen. Ik weet niet of je in de buurt woont maar je mag hem gerust komen passen.

Ik denk dat ik voor een 15 inch ga kijken. Mijn shet is namelijk groot en breed gebouwd dus denk dat dat wel moet passen maar ik laat ook iemand erbij kijken die er verstand van heeft.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:51

Woon je hier ver weg? Ik heb namelijk drie shetlandzadels liggen en ik moet er eentje kwijt. Als je wilt kun je even komen passen en kijken als je wilt. ;)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:38

Anders heb ik misschien interesse chiave :). Maar zal ook even op de bokt markt rondneuzen.

Johanna_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:43

Misschien is een Wintec een optie?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:46

Knightrider heeft ook fijne zadeltjes voor kleintjes. Ik heb op mijn shetlander van 1.05 een Thorowgood Maxam liggen. Die worden tweedehands nog wel eens aangeboden voor leuke prijsjes.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:43

Chiave schreef:
Woon je hier ver weg? Ik heb namelijk drie shetlandzadels liggen en ik moet er eentje kwijt. Als je wilt kun je even komen passen en kijken als je wilt. ;)

Waar woon je?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:57

Djoopie en Maike, ik woon in Spakenburg. Ik heb een bruinleder zadeltje en een zwart kunststof zadeltje.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:09

Ik woon in het Gooi dus op zich is dat wel een optie!

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:16

Chiave schreef:
Djoopie en Maike, ik woon in Spakenburg. Ik heb een bruinleder zadeltje en een zwart kunststof zadeltje.

Ik woon in de buurt van Arnhem, dus is helaas te ver weg.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:42

Beste TS

wij hebben al jaren shetlanders aan huis.
wij hebben shetten van net geen meter hoog, maar wel breed gebouwd.
wij hadden een zadel van Wintec gevonden, en die past perfect !

p.s. wij hebben een wintec zadel die qua maat zo op een A pony past.