Hindernis: Ladder als 'springhek'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyRol

Hindernis: Ladder als 'springhek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:17

Hoi allemaal,

Ik wilde heel graag een springhek hebben om mee te springen.
Nou zocht ik online en werd daar gigantisch veel geld voor gevraagd.

Dus ik heb het anders gedaan en heb nu een houten ladder gekocht die ik als springhek wil gaan gebruiken.
Het is eigenlijk een Ikea tijdschriftenrek maar lijkt mij ook geschikt om dan mee te springen.
De ladder is wel scheef en dus onder breder dan boven maar dit lijkt mij geen probleem.
Hij is 60 cm dus als ik hem op 60 cm gelijk hang is alleen de onderkant wat ruimte over maar boven dus gelijk om over heen te springen. Als speling zou ik hem ook juist scheef kunnen hangen om de sprong weer anders te maken.

Nou twijfel ik alleen of ik er nog extra latjes tussen moet zetten zodat de hoeven er niet tussen komen.
Wat zijn jullie tips hierover, kan dit of niet?
Als ik foto's zoek van cross hindernissen etc. zie ik dat er bij meerdere wel ruimte tussen zit en lijkt het mij onmogelijk om er met de benen/hoeven tussen te komen maar je weet het natuurlijk nooit en veiligheid gaat voor alles.

Hier de foto van de ladder:
Alvast heel erg bedankt voor de tips.
Ik ga hem trouwens nog in een andere kleur(en) spuiten om hem lekker opvallend te maken.

Afbeelding

JoyCiej007

Re: Hindernis: Ladder als 'springhek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:22

Ik zou hier nooit, maar dan ook nooit voor kiezen. De hekken die worden gebruikt bij het springen bestaan vaak allemaal uit losse 'planken' die men boven elkaar hangt. Die vallen dus meteen als het wordt aangetikt en kun je in een hindernislepel hangen.

Dit is echt een 'ladder', dat gaat dus niet uit elkaar vallen. Je paard kan er dus in blijven steken en zodoende de hele ladder aan zijn been meenemen.

Ik begrijp niet waarom je persé zo'n springhek zou willen. Is over balken springen dan niet goed/leuk genoeg?

Je zou ook 2 strobalen neer kunnen leggen, en dan een mooie balk of plank er bovenhangen in de lepels. Veel veiliger dan dit.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:26

Dit is goedkoper zeg je.
Maar is het ook goedkoper als je de dierenarts erbij moet halen omdat je paard wat oploopt door dit soort hindernissen? (cross) hindernissen zijn speciaal gemaakt om te ''breken''of om het paard te laten glijden als het verkeerd erover heen gaat. Dit is vragen om ongelukken,is dat het je waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:28

Ik ga mee met de reacties hierboven. Het meeste ''creatieve''/ goedkope look-a-like springmateriaal is gewoon niet veilig (om de zelfde reden zie je het ook nooit als springmateriaal). Voor mij valt deze ladder onder het zelfde kopje als tuinstoelen gebruiken als staander. Zou ik nooit, maar dan ook nooit mee springen. Mijn paard is me meer waard dan het risico dat je loopt als het mis gaat. En als het mis gaat vervloek je jezelf dat je niet even wat langer hebt doorgespaard..

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:29

Deze ladder kun je ook in de hindernislepel hangen en weegt ongeveer net zoveel als de balken die we hebben. Hij kan er dus gewoon makkelijk afvallen.
Omdat het officieel een tijdschriften rek is, is hij ook zo ligt en is het absoluut geen echte ladder, als ik er op ga staan als een ladder dan zak ik er doorheen.

Ik snap jullie reacties maar ik hoef geen discussie over dierenarts etc.
Mijn vraag is of de ruimte te groot is tussen de latjes en zoals ik jullie reacties begrijp is deze ruimte te groot.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:29

JoyCiej007: Misschien springt TS wedstrijden en daar hangen heel wat hekken, wel zo handig als je dan thuis daar lekker op kan oefenen en je paard niet een rolberoerte krijgt wanneer hij in een parcour komt :-)

Volgens mij zijn hekken in een springparcour echt geen hekken die uit elkaar vallen bij een tikje. Eventing weet ik niet. Maar ik heb regelematig in parcoursen gezien dat er iemand tegen aan tikte en een hek valt dan niet uit elkaar.

Ik zou wel zorgen dat de hoeven er niet tussen kunnen komen inderdaad met wat andere latjes, ik denk dat het dan heel goed kan.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:32

AshleyRol schreef:
Nou twijfel ik alleen of ik er nog extra latjes tussen moet zetten zodat de hoeven er niet tussen komen.
Wat zijn jullie tips hierover, kan dit of niet?

Wat doen de eerste reacties negatief aan zeg!
De TS vraagt toch om tips/advies, niet om afgekraakt te worden wáárom ze dit in hemelsnaam wil?

TS ik zou inderdaad ook niet met deze ladder gaan springen ;)
Hij geeft inderdaad totaal niet mee en je argument voor met zijn voeten er in vast komen te zitten is een hele goede. Ik denk niet dat je dat oplost door er nog meer plankjes tussen te zetten. Mocht je het leuk vinden om eens over iets anders te springen dan gewoon balken dan zou ik strobalen of eens een boomstammetje meepakken. Of ik zou er voor kiezen om de hele 'trap' dicht te maken zodat hij over een soort bord springt, zonder gevaarlijke plankjes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:34

Ik denk dat deze ladder minder schade zou aanbrengen als het spoorboompje (wat trouwens een officiële hindernis is)..

Afbeelding

Ts.. ik zou er geen extra latten tussen doen, maar gewoon zo houden.. of zelfs een paar tussenuit.
Paard kan er misschien makkelijk met zijn voeten in, maar er ook zo weer uit.. bovendien breekt het makkelijker als er geen extra latten tussen zijn gemaakt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:35

Lijkt me geen probleem om dit te gebruiken. Hekken die in een officieel springparcours gangen vallen ook echt niet uit elkaar en bestaan uit aan elkaar getimmerde latten, vaak veel dichter tegen elkaar, waar een paard zich prima aan kan verwonden als die valt en ze gaan er vervolgens op/in staan. Dit rek is heel open dus bijna niet mogelijk dat een paard erin blijft hangen met een been.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:37

Tip, koop een groot stuk stevig plastic(afdekzijl), maak er een grote zoom in waar een springbalk door kan en daar kun je met tape in allerlei kleuren een balk of een muur nabootsen. Even werk maar veel veiliger.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:39

Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan!
Ik spring nog geen wedstrijden maar dat staat wel op de planning en omdat je daar hele andere hindernissen tegenkomt dat de 'standaard' hindernissen thuis, wil ik het eens anders gaan oefenen thuis.
Ik maak ook al hindernissen met kleine en grote pionnen en we hebben caveletti blokken dus we hebben al wat variatie.

Als ik de ladder ga gebruiken doe ik dit sowieso met hulp in de les.
Is een boomstam dan wel veilig? Dat heb ik nog nooit gedaan omdat ik dan dacht dat dat helemaal niet kan mee bewegen ? maar klinkt wel heel leuk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:39

JoyCiej007 schreef:
Ik zou hier nooit, maar dan ook nooit voor kiezen. De hekken die worden gebruikt bij het springen bestaan vaak allemaal uit losse 'planken' die men boven elkaar hangt. Die vallen dus meteen als het wordt aangetikt en kun je in een hindernislepel hangen.

Dit is echt een 'ladder', dat gaat dus niet uit elkaar vallen. Je paard kan er dus in blijven steken en zodoende de hele ladder aan zijn been meenemen.

Ik begrijp niet waarom je persé zo'n springhek zou willen. Is over balken springen dan niet goed/leuk genoeg?

Je zou ook 2 strobalen neer kunnen leggen, en dan een mooie balk of plank er bovenhangen in de lepels. Veel veiliger dan dit.

Toch zijn er genoegofficiële hindernissen die daar uit bestaan.
Afbeelding
Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:52

@ Brainless, je was me net voor ;)

Maar inderdaad op concours kom je ze vaak genoeg tegen de 'hekjes' in het parcours.
Ik zou persoonlijk inderdaad de 'gaten' wat kleiner maken om de kans te verkleinen dat ze er ineens door stappen.
wij hadden eerder van die halve tuinhekjes zoals ik ze noemde, dit idee Klik

Anne_Ciska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:24

Wij gaan zelf ook planken maken. We hangen er sowieso een balk boven.
ik zou er geen latjes tussen doen want uit deze grote vlakken kan zijn hoef zo ontsnappen en hoe dunner hoe moeilijker zijn voet eruit kan komen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:57

Er zijn inderdaad genoeg hekwerken die bestaan uit aan elkaar geschoefde balken/planken. Deze zijn vaak gemaakt van vuren en door het schroeven gaan ze redelijk makkelijk stuk bij een trap of beknelling. Wat ik mij nog afvraag bij de ladder is hoe de houtverbinding is gemaakt en wat voor hout het is? Vaak zijn de tredes met houtlijm verlijmd in het frame, deze verbinding zal niet makkelijk breken. Ik zou er dan eerder voor kiezen zelf met vuren, schroeven en beits aan de slag te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:41

Gewoon zo mee gaan springen. Het is niet anders dan een 'officiele' hindernishek. Dus kan gewoon.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:46

Ik zou er zo mee gaan springen. Hoe groter de gaten, hoe minder kans dat het paard erin verstrikt geraakt. Maakt ie es een fout of slaat ie uit naar de hindernis, dan kan ie er wel in met zijn been, maar er ook zo weer uit. Paarden zijn vaak heus niet zo lomp als sommige mensen denken, en mocht een paard echt vast geraken, dan breken die latjes ongetwijfeld eerder dan een paardenbeen.