Martingaal voor buitenritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

Martingaal voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:15

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie mening/tips.
Ik heb een 18 jarige e-pony, een lief dier en makkelijk in omgang.
Totdat we met meerdere paarden het bos in gaan.
Hij heeft ontzettend last van verlatingsangst!
Het paard die vaak mee gaat is een stuk sneller als hem, zodra hij dat in de gaten krijgt gaat z'n hoofd omhoog en is tie niet meer te houden. Met als vervolg een gigantische bok/steiger partij.

Nu zat ik te denken om er gewoon eens een martingaal om te gooien. Maar hij heeft dit bij mij nog nooit om gehad!

Alvast bedankt,
Groeten

ponycrosserr

Re: Martingaal voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:17

Ik zou het gewoon doen, een martingaal werkt alleen in als hij zijn hoofd omhoog gooit, dat is dus beter voor de veiligheid, maar als je paard gewoon normaal doet gebeurt er niks. Ik vind de martingaal dus heel vriendelijk..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:24

Mijn paard is ook zo. Ik ga nooit zonder martingaal op pad. Geeft mij net dat beetje meer veilig gevoel en het is een vrij onschuldige hulpteugel.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:38

Gewoon doen, ik kan ook echt zonder in het bos! desnoods eerst een keer in de bak mee rijden zodat ie er een beetje aan kan wennen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:40

Zou ook even zorgen dat je buitenrijmaatje meer rekening met jou en je pony houdt... want paard kan wel sneller zijn dan jou en je pony als dat gevaarlijke situaties oplevert moet je tempo wel aanpassen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:41

Martingaal is een vrij onschuldige hulpteugel, maar dan heb je net wat meer te zeggen. Gewoon doen dus!

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:44

Evelijn schreef:
Zou ook even zorgen dat je buitenrijmaatje meer rekening met jou en je pony houdt... want paard kan wel sneller zijn dan jou en je pony als dat gevaarlijke situaties oplevert moet je tempo wel aanpassen.

Daar gaat het nu niet om :)

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:45

Bedankt iedereen! Ik ga m aanschaffen! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 07:57

Martingaal is inderdaad vrij onschuldig, dus gewoon gebruiken. Wel even laten meekijken zodat hij niet te strak is afgesteld. Hij mag niet inwerken als het paard het hoofd in neutrale stand heeft.

Verder inderdaad zorgen dat je maatje gewoon niet harder gaat als dat jij wilt. Het is wel jou veiligheid, en daar kunnen ze best rekening mee houden.