Ik ben benieuwd naar jullie mening/tips. Ik heb een 18 jarige e-pony, een lief dier en makkelijk in omgang. Totdat we met meerdere paarden het bos in gaan. Hij heeft ontzettend last van verlatingsangst! Het paard die vaak mee gaat is een stuk sneller als hem, zodra hij dat in de gaten krijgt gaat z'n hoofd omhoog en is tie niet meer te houden. Met als vervolg een gigantische bok/steiger partij.
Nu zat ik te denken om er gewoon eens een martingaal om te gooien. Maar hij heeft dit bij mij nog nooit om gehad!
Ik zou het gewoon doen, een martingaal werkt alleen in als hij zijn hoofd omhoog gooit, dat is dus beter voor de veiligheid, maar als je paard gewoon normaal doet gebeurt er niks. Ik vind de martingaal dus heel vriendelijk..
Zou ook even zorgen dat je buitenrijmaatje meer rekening met jou en je pony houdt... want paard kan wel sneller zijn dan jou en je pony als dat gevaarlijke situaties oplevert moet je tempo wel aanpassen.
jorretje
Geplaatst: 14-01-15 12:41
Martingaal is een vrij onschuldige hulpteugel, maar dan heb je net wat meer te zeggen. Gewoon doen dus!
Fendt936
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-15 22:44
Evelijn schreef:
Zou ook even zorgen dat je buitenrijmaatje meer rekening met jou en je pony houdt... want paard kan wel sneller zijn dan jou en je pony als dat gevaarlijke situaties oplevert moet je tempo wel aanpassen.
Martingaal is inderdaad vrij onschuldig, dus gewoon gebruiken. Wel even laten meekijken zodat hij niet te strak is afgesteld. Hij mag niet inwerken als het paard het hoofd in neutrale stand heeft.
Verder inderdaad zorgen dat je maatje gewoon niet harder gaat als dat jij wilt. Het is wel jou veiligheid, en daar kunnen ze best rekening mee houden.