geheel rubber bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

geheel rubber bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:54

Heyhoi bokkers,

Ik heb me de laatste tijd verdiept in het zonder bit rijden maar ben het ook wel eens met mensen dat het op een buitenrit misschien veiliger is om een bit in te doen. Dit is een puur theoretische vraag aangezien ik geen eigen paard heb. Laatst kwam ik via via erachter dat er ook bitten bestaan die compleet van rubber gemaakt zijn, dus zonder harde delen. Dit leek me wel interessant en ook (bij fatsoenlijk gebruik) prettiger voor de paardenmond dan een metalen bitje. Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Misschien iets specifieker: ik ben geen wedstrijd ruiter en wil het uitsluitend gebruiken voor buitenritten. Later zou ik wel graag een trekpaard aan willen schaffen. Nu lijkt het me niet dat trekpaarden standaard slechter op een rubber/metalen/geen bit reageren, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Nala

Re: geheel rubber bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:13

Ohja,ik zou graag geen discussie willen over welk bit nou het beste is of dat het slecht is om met bit te rijden of wat dan ook, daar zijn andere topics voor.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:19

Compleet rubber? Bijten/kauwen paarden dat niet helemaal door na een tijdje?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:20

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:33

Als daar inderdaad geen metalen stuk in zit dan bedoel ik dat ja. Het lijkt me een stuk prettiger maar ook duidelijker in panieksituaties.

Aangezien het op de markt is zal wel getest zijn of ze er niet doorheen bijten. Maar het lijkt me inderdaad niet slim bij paarden die ook echt zo op het bit knagen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:37

Ze gaan sowieso korter mee dan metalen bitten, vooral als je paard graag sabbelt op het bitje. Er kunnen dan scherpe randen ontstaan en er zijn zelfs gevallen bekend waarvan het bit door het midden is gebeten. Vandaar dat een ijzeren kern wel wordt aangeraden.
Ook moet een paard voldoende speeksel aanmaken terwijl het bit in gebruik is, anders kan rubber als schuurpapier werken.

Goed kijken naar je paard straks, de een loopt prima op rubber en de ander gaat er mee de staak in.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:38

Schuimt je paard veel?
Zo nee moet je absoluut geen rubber bit nemen! Dit word namelijk heel heet in de mond en maakt de mond kapot met flinke wonden hoe verzichtig je dan ook bent ;)

Rubber bit kan alleen gebruikt worden wanneer het paard veel schuimt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:40

Magda, dat klinkt in die gevallen inderdaad niet veilig. Maar het lijkt me ook niet dat een paard tijdens een buitenrit een bit door kan knagen, dat moet dan toch wel over meerdere keren gebeurt zijn en de ruiter heeft het gewoon niet dunner zien worden?

JenW, zoiets zei magda inderdaad ook al. Maar ik heb nog geen eigen paard, dit is puur informatie vragen zodat ik later weet wat ik doe.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:44

Het paard waar ik op de manege wekelijks op rij is erg gevoelig in de mond en gaat met een ijzeren bit alleen als giraffe door de bak. Hij heeft nu al een jaar of wat een rubberen bitje en dat gaat geweldig! Hij is inderdaad wel een paard dat veel schuimt, dus daar zou je later eventueel wel op moeten letten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:45

Niet perse, de verhalen verschillen maar daar weet ik het fijne niet precies van (het blijven verhalen). Mij lijkt een metalen kern een stukje zekerheid bieden, voor het geval dat onderweg. Ondanks dat je goed op blijft letten. Het paard zal er geen last van hebben dat de kern van metaal is.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:57

Ik heb ook een rubber bit, ik reed ermee. maar omdat ik western rijd en ik hem in een Engels hoofdstel heb hangen longeer ik er nu alleen maar mee. Ze reageert goed op het bit. Ze schuimt niet of nauwelijks en heb nog nooit problemen ermee gehad. Ik vind het een erg fijn bit, ook heb ik na een jaar nog geen scherpe stukjes.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:58

JenW schreef:
Schuimt je paard veel?
Zo nee moet je absoluut geen rubber bit nemen! Dit word namelijk heel heet in de mond en maakt de mond kapot met flinke wonden hoe verzichtig je dan ook bent ;)

Rubber bit kan alleen gebruikt worden wanneer het paard veel schuimt.

Daarom dus geen fan van rubber :S Iemand die ik kende gebruikte dat om een jong paard in te rijden "want het is zo lekker zacht"... Maar paard had dus echt wel wondjes terwijl de ruiter niet met een harde hand reed...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:01

Dankjewel voor de ervaringen die al gedeeld worden! Uiteraard is het altijd afstemmen op het paard. Als blijkt dat het paard er niet lekker mee loopt is er natuurlijk niks 'vriendelijkers' meer aan.

De belangrijkste reden is voor mij het v-effect wat veel metalen bitten hebben waardoor ze de mondhoeken en het gehemelte kunnen beschadigen.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:05

Ik heb mijn ijslander ook op een rubber ongebroken bitje lopen. Op elk ander soort bit reageert zij niet goed, dit ligt fijn stil in de mond. Ze loopt niet overdreven te schuimen maar ik heb nog nooit wondjes o.i.d. geconstateerd.
Ik denk dat je gewoon goed naar je paard zelf moet kijken en naar de bouw van de mond wat prettig is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:07

MorganeR schreef:
Dankjewel voor de ervaringen die al gedeeld worden! Uiteraard is het altijd afstemmen op het paard. Als blijkt dat het paard er niet lekker mee loopt is er natuurlijk niks 'vriendelijkers' meer aan.

De belangrijkste reden is voor mij het v-effect wat veel metalen bitten hebben waardoor ze de mondhoeken en het gehemelte kunnen beschadigen.

Dat krijg je alleen met harde handen voor elkaar en dan is een rubberen bit ook niet meer vriendelijk. :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:09

Als je geen notenkrakereffect wil kun je beter naar een simpele ongebroken trens kijken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:09

Ja dat zal ik later inderdaad ook gewoon moeten doen. Maar over het algemeen worden rubber bitten met metaal erin dus aangeraden?

Als ik een snelle ophouding moet maken buiten door gedrag van andere weggebruikers kan het wel eens zijn dat je ff flink aan het bit moet zitten, daarom.

Avelien, ah, zo noemen ze dat dus.
Laatst bijgewerkt door Nala op 13-01-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:10

We hadden voorheen een paard op de manege die er jaren mee gelopen dat ging echt prima!

Zelf men ik veel met Liverpool en doe daar zelf sealtex bitbanadage omheen.

Voor onder het zadel heb ik voor m'n ene paard een ongebroken trens met dat sealtex eromheen,
de ander loopt juist weer prima op een dubbel gebroken bit.
Ti's idd maar net hoe ze erop reageren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:11

Die ophouding duurt geen half uur toch? Van een snelle (normale!) ophouding beschadig je geen weefsels, je komt even in en laat meteen weer los toch?

Over het algemeen... ik vind ze zelf fijner en steviger naar mijn gevoel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:13

Nee natuurlijk duurt een ophouding geen half uur. En ik doe ook het meeste met mijn zit, maar ik blijf me rot voelen als ik om een of andere reden zo in de mond heb moeten zitten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:32

Niemand meer?

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:56

Voor mijn paard van 1.70 heb ik een rubberen stangetje. Ze loopt op dit bit veel beter dan dat ze op een enkelgebroken trensje loopt. Het enige wat je iedere keer na moet kijken is of er geen scherpe randen aanzitten. Ik ben er persoonlijk heel tevreden mee.

the_yellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:46

ik heb een ongebroken rubberen watertrens heb diverse bitjes geprobeerd
van dubbel gebroken , enkel gebroken zelfs een stang (hefboom) maar op dit bitje loopt onze pony het beste wel kan je een rubber bitje voor gebruik ff afspoelen met water voor het geval het bit beetje stroef is of je paard niet genoeg schuimt dat ooit tegen mij gezegd