Peesbescherming bij losgooien

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ja
21 (38%)
Nee
33 (61%)

Totaal aantal stemmen: 54

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:03

Wat doen jullie?

Dropsleutel

Re: Peesbescherming bij losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:45

Ik twijfelde er laatst ook over.. Toch maar voor nee gegaan. Had ergens gelezen dat als een paard langer dan een half uur buiten staat het heel erg warm kan worden onder de peesbeschermers. Weet natuurlijk niet of het waar is, maar heb het zekere voor het onzekere genomen en voorbeelden genomen aan de andere 3 die al in andere paddocks stonden. :)

lightblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:49

Ja, ligt er natuurlijk aan wat voor paard je hebt en of die zich wild gedraagt in de paddock, maar ik doe het in ieder geval wel altijd. Voordat ze ineens weer met allemaal blessures lopen haha.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:52

Paard staat 4 à 5 uur in de paddock per dag, in een groep. Hij staat zonder beschermers. Als hij zo lang met beschermers staat, worden de benen veel te warm.
Met rijden en longeren staat ie wel altijd rondom in de beschermers. Na het werk koel ik altijd z'n benen.
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 13-01-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

blackpearl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:53

als ze in het land staan niet maar als ze los in de paddock mogen dan gaat er wel wat om.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:55

De mijne krijgt niks om, staat de hele dag buiten dus wordt erg warm. Als ie net los is rent ie een paar rondjes maar de rest van de dag doet ie toch niet zo veel dus het is ook niet echt noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:56

Als ze de paddock ingaat krijgt ze voor kappen om. Ze heeft aan de binnenkant van dr pees een litteken wat ze steeds open tikt, zo geneest het nooit... Met rijden/longeren eveneens, in het land vind ik het lastig omdat ik niet wil dat ze er een hele dag mee staat (ivm warm worden pesen), dus meestal als het weideseizoen weer begint krijgt ze ze even om. Na een week opbouwen zijn de meeste uitspattingen wel geweest en laat ik ze weer af. Is al een paard keer "mis" gegaan, toch tijdens een jolige bui weer het litteken open getikt.. Maar dat is dan even niet anders :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:56

_Sofie schreef:
Paard staat 4 à 5 uur in de paddock per dag, in een groep. Hij staat zonder beschermers. Als hij zo lang met beschermers staat, worden de benen veel te warm.
Met rijden en longeren staat ie wel altijd rondom in de beschermers. Na het werk koel ik altijd z'n benen.

Vraagje, worden ze de pezen tijdens het rijden juist niet warmer? Ik heb ze ook altijd om, maar ik ben altijd bang dat ik de pezen te snel afkoel en ze verstijft raken, maar stap wel goed uit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:49

Nee, mijn paard staat echt te lang buiten, en beweegt zich daarbij (uit zichzelf) veel te weinig, om bescherming om te doen. De nadelen over warme pezen zijn me dan groter als de mogelijkheid tot het zichzelf verwonden.

Met rijden krijgt hij, ivm hoger risico op letsel, wel bescherming om.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:54

Nee geen 1 paard bij mij krijgt beschermers om. Ook niet met rijden. Onzin. Uitzonderingen daar gelaten maar enkel om te 'voorkomen' door de beschermers maak je die pezen zwak. Wij zeggen altijd dat je geen zwakke benen kweken. Gezonde benen? Niks erom!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:57

nee, niet met losgooien, dan staat ze toch alleen maar van t stro te eten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:00

Die van mij staan 24/7 buiten en hebben dus niks om. Ook niet als we naar bak gaan. Ze doen altijd wel even gek, maar ik vind het niet echt nodig. Met springen gaan ze wel om en mogelijk met de jongste ook tijdens het rijden (straks als ze is ingereden).

Soms heb ik wel iets van, misschien toch maar ook tijdens het losgooien / longeren omdat ze behoorlijk gekke sprongen kan maken. Alleen ik zit wel erg met het te warm worden van de pezen, dus ik zou eerst goede niet neopreen peesbeschermers willen, maar daar moet nog even voor worden gespaard :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:06

Hier wel. Hij heeft een schieffel op zijn griffelbeen die ondertussen zo groot is dat als hij nog iets groeit, ik hem weg kan brengen. Dus ja, beschermers om tijdens het losgooien!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:07

Mijn paard komt iedere dag buiten en heeft niks om. Hij loopt heerlijk te scharrelen met zijn vriendjes of vriendinnetjes. Vorige week had hij een bult. Op zijn kont. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen kan hij niet vertellen, maar het zal wel met stoeien gebeurd zijn. Tja, het is gewoon een keertje pech. Ik ga hem echt niet van top tot teen inpakken, hij moet maar een beetje opletten. Het is de eerste keer dat ik zo iets bij hem heb meegemaakt, dus in het algemeen redt hij zich prima. Hij staat al zijn hele leven lekker dagelijks buiten met gezelschap.

Edit: hij is nu elf jaar, dus dat is al een tijd dat hij buiten loopt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:21

Er is voor mij een groot verschil tussen los in de paddock dus gewoon met vriendjes buiten staan of echt losgooien een halfuurtje om ze te laten rennen en dus ook beetje opjagen..

Mijne staat 24/7 buiten en heeft alleen soms een springschoentje om als hij 'wild' doet of met nat weer ivm ijzers. Verder niks. Met losgooien in de bak (en de 1e keer wei van het seizoen := ) daarentegen staat hij voor en achter rondom omdat hij gewoon heel gek kan doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:29

Heb wel eens gehoord dat peesjes omdoen juist de benen zwakker maakt, en je dus sneller kans hebt op blessures. Ik weet niet of het waar is, er worden in paardenland veel dingen beweerd, maar deze kan ik mij wel in vinden.
Ik gebruik heel soms peesbescherming bij het rijden, maar dat is heel erg afhankelijk van wat ik ga doen, maar verder dus nooit. Ze staat dag en nacht buiten met vriendjes.
In de wei, paddock of bak vind ik het klinklare onzin. Ooit stalgenoot gehad die eistte van de stalhouder dat die iedere ochtend de peesbeschermers en springschoenen omdeed bij haar paard voor hij in de paddock ging, en er weer af zou halen als hij weer naar binnen ging. Zoals je wellicht begrijpt is dat verzoek niet ingewilligd :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:32

Ik doet ze ook nooit om. Ook zonder peeskappen als paard uit zijn plaat gaat ben ik niet bang voor blessures. Bij mij hebben ze er nooit wat van gekregen. Al dat voorzichtige gedoe worden ze alleen maar kwetsbaar van heb ik wel eens het idee..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:39

Ja, bij het losgooien doe ik beschermers om. Ze staat op ijzers en tikt zichzelf aan en heeft al twee schiefels aan de binnenkant. Dan raast ze zo lekker even uit. Ook met longeren doe ik beschermers om.

In de wei niet. Meestal kan ze de energie genoeg kwijt tijdens het losgooien of longeren zodat ze in de wei vrij rustig is (denken aan eten!). Een hele dag met beschermers zie ik niet zitten. Dat gaat schuren, schuiven en blijft warm.

De peesweefsels lopen schade op bij 42 graden plus. En daarbij kan een paard slecht afkoelen. Hoe warm het kan worden onder de beschermers tijdens bewegen/rijden/ longeren weet ik niet daar zou ik graag wat bronnen van hebben. Met warme dagen koel ik de benen na het werk.