Aan welk bakstuk de stang en trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SharonvB

Aan welk bakstuk de stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:46

Hallo,

Misschien een domme vraag.. :o
Maar binnenkort wil ik rustig aan gaan oefenen met stang en trens.
Nu heb ik het hoofdstel al compleet met trensbit en stangbit, maar ik weet niet goed aan welk bakstuk ik de bitten moet bevestigen.
Ik heb een imperial riding hoofdstel wit onderlegd.
Bij het hoofdstel zat een los bakstuk, deze heb ik onder het kopstuk doorgehaald. Maar moet de stang nu aan dit bakstuk of de andere?
Ik weet dat de trens als eerst in de mond moet.

Wie zou mij kunnen helpen?

Zoals je op de foto ziet zit nu de stang en het losse bakstuk dat onder het kopstuk doorgehaald is, maar volgens mij moeten ze andersom..

Afbeelding

Mizora

Re: Aan welk bakstuk de stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:12

Het losse bakstuk heet het stangbakstuk. Daar verwacht ik de stang aan.

Maar als ik google gebruik zie ik Anky de stang hebben aan het gewone bakstuk en de trens aan het stangbakstuk, maar Adelinde juist weer de stang aan het stangbakstuk en de trens aan het gewone bakstuk.

Dus blijkbaar is er niet echt een goed of fout.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:14

Je instructeur kan je daar uitgebreid mee helpen, dat zit het meteen goed. Dat ik op S&T overging heb ik het ook met mijn instructeur besproken en aangemeten, zeker qua bitten is dat heel belangrijk.

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:14

Mizora schreef:
Het losse bakstuk heet het stangbakstuk. Daar verwacht ik de stang aan.

Maar als ik google gebruik zie ik Anky de stang hebben aan het gewone bakstuk en de trens aan het stangbakstuk, maar Adelinde juist weer de stang aan het stangbakstuk en de trens aan het gewone bakstuk.

Dus blijkbaar is er niet echt een goed of fout.

Ik dacht ook al dat het losse bakstuk voor de stang bedoeld is, maar ook als ik google zie ik het overal verschillend..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:16

Het maakt niet zoveel uit eigenlijk
Ik heb mijn stang aan het stang bakstuk bij beide paarden en hoofdstellen
daar zie ik hem dan ook het liefste aan

Als ik t goed zie op jou foto zou ik hem ook aan het stangbakstuk dus de losse maken omdat je stang buiten je onderleg trens valt dus zou het mij het logische lijken als dat bakstuk dan ook over het trens bakstuk loopt

en wat gezegd word vraag het aan je instructeur zeker ivm je stang en onderlegtrens keuze

Mag ik brutaal zijn en vragen waarom je met s&t wilt gaan oefenen? of is je profiel niet geupdate
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 12-01-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:17

ik heb geleerde vaste bakstuk aan de stang, de trens is maar een hulpstuk, dus die aan de losse

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:18

Nee je stang is een hulpstuk ;)
Je rijd gewoon op de trens en je stang is om de puntjes op de i te zetten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:20

Ik heb ook de stang aan het vaste bakstuk.

Als je op afbeelding zoekt krijg je idd foto's van beide dus misschien maakt het wel niks uit?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:24

Mijn is geleerd dat de stang het hulpstuk is. Dus ik ben het eens met Gentlegiant!

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:09

Mn profiel is niet geupdated haha, is van jaren geleden. Weet niet eens wat er op mn profiel staat. Ik rijd M2, maar voordat ik Z ga starten wil ik natuurlijk wel even rustig aan met stang en trens oefenen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:15

Je rijd M2 maar je hebt geen instructreur/-trice die je even kan laten zien hoe het moet zitten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:24

Waarom wil je perse met stang en trens?
Dit heb je ip nog helemaal niet nodig in de Z1 mits je paard correct aan de hulpen is

Ik vind dat echt zn mode plaatje geworden ik rijd Z1 dus ik mag een stang en trens want dat ziet er professioneler uit
Ik stuur mijn paarden ook eenvoudig rond op een dubbel gebroken trensje over het algemeen op wedstrijd pak ik dan wel de S&T maar deze lopen dan wat niveaus hoger dan M2/Z1

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:25

Lara_Silver schreef:
Je rijd M2 maar je hebt geen instructreur/-trice die je even kan laten zien hoe het moet zitten?

Tuurlijk wel! Maar ik moet 20 minuten over de weg om bij de bak te komen, dus zou het wel even fijn zijn voor mn paard als ik dat alvast goed heb zitten. Vandaar dat ik de vraag hier even stel. Ik vraag het ook zeker aan mijn instructeur na, want zal hier zeker wel goed in begeleidt worden.

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:30

Gentlegiant schreef:
Waarom wil je perse met stang en trens?
Dit heb je ip nog helemaal niet nodig in de Z1 mits je paard correct aan de hulpen is

Ik vind dat echt zn mode plaatje geworden ik rijd Z1 dus ik mag een stang en trens want dat ziet er professioneler uit
Ik stuur mijn paarden ook eenvoudig rond op een dubbel gebroken trensje over het algemeen op wedstrijd pak ik dan wel de S&T maar deze lopen dan wat niveaus hoger dan M2/Z1

Mijn paard is vaak een brok zenuwen op vreemd terrein. Als ik de wedstrijdbak dan binnenkom is ze vaak zenuwachtig en kom ik soms niet goed meer door met mn hulpen. Ook zijn mijn spieren in mijn rechterbeen niet goed en heb ik hier weinig tot geen kracht in. Ik verwacht bij de s&t net iets meer over haar te zeggen te hebben, zodat mijn hulpen beter door komen en ze meer op mij gaat letten. Maar ik ga eerst rustig aan oefenen, kan goed zijn dat ze helemaal niet zo fijn loopt op s&t of dat ik het zelf niet fijn vindt. Dan ga ik ook gewoon lekker verder op een trensje :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:32

@ SharonvB: Dan kun je toch ook je gewone hoofdstel omdoen en het andere meenemen in een zadeltas/klein rugzakje/ vooraf even langsbrengen met de auto?

inhoudelijk heb ik geen idee wat daaraan vast moet, maar je zou wel kunnen redeneren:
-een stang heeft een hefboomwerking, als je die aan het bakstuk met neusriem vastmaakt komt er bij druk op de stang ook druk op de neus
-Wanneer je de stang aan het losse bakstuk vastmaakt komt er dus alleen druk achter de oren.
Het is denk ik dus maar net waar je die druk willen hebben

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:34

Wat maakt het nou weer uit of ts met s&t wil rijden, jij kan toch niet ruiken of ze les heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:38

Je kunt beide uitproberen en zien hoe het hoofdstel het mooiste achter het jukbeen blijft zitten als er druk op de bitten komt. Ook de hoogte en de manier van teugelvoering is allemaal even puzzelen in het begin.
Veel plezier met oefenen (alle begin is moeilijk).

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:38

Rustig maar hoor het was gewoon een geïnteresseerde vraag
de ts geeft gewoon een netjes antwoord zegt er verder niets over
Waarom moet jij dan gelijk zo vijandig reageren...

Black_rose
Wat jij zegt klopt dus niet
Beide bakstukken zitten niet vast of zijn verbonden met de neusriem en zal hier dus geen enkele druk op uitoefenen
Het trens bakstuk zit pas boven aan bij de frontriem aan het kopstuk samen met de neusriem dus daar gaat het geen enkele druk op uit oefenen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:41

Dan heb ik scheef gekeken en gedacht en neem ik terug wat ik zei...

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:42

Sizzle schreef:
Je kunt beide uitproberen en zien hoe het hoofdstel het mooiste achter het jukbeen blijft zitten als er druk op de bitten komt. Ook de hoogte en de manier van teugelvoering is allemaal even puzzelen in het begin.
Veel plezier met oefenen (alle begin is moeilijk).

Dankje!
Ik ga samen met mijn instructeur alles uitpuzzelen en oefenen. Ik laat hem denk ik wel zo nu zitten en de volgende keer even wisselen om te kijken wat het fijnste voor mijn paard en mij werkt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:46

Ik stel hier dan ook mijn gerelateerde vraag maar... Ik ben zadelmaker in opleiding en zelf rijd ik geen Z. Kan iemand mij uitleggen waar het slobberriempje voor dient en waarom gebruikt men het niet in Nederland? In Engeland waren ze verbaasd, dat niemand mij dat in het Nederlands uit kon leggen en in het Engels werd het mij zonder bitten te technisch. :o

Ik heb ook geleerd dat de stang het hulpstuk is. Dus die zou ik aan de losse bakstukken hangen. Maar ja, voor mij zou ie puur voor het plaatje zijn. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:50

Ik heb m'n stangbitten in al m'n hoofdstellen aan het losse bakstuk, zo kun je tijdens het rijden de stang er ook afhalen en lekker op trens doorgaan.
Een stang is idd een hulp, en mag mi nimmer boven je trens qua werking uitkomen.
Het slobberriempje is ervoor om paarden die met de lip de schaar van de stang vastpakken en zo de stang scheeftrekken te verhinderen
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 12-01-15 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:51

Dit is voor de stabiliteit van je stang
Vroeger werd dit meer gebruikt idd omdat je toen andere stangen had
Ik heb aan een hoofdstel een slobberriempje zitten en die ligt nu fijn stabiel (soms willen ze nog eens klapperen)
Bij de andere heb ik het niet nodig
Je slobberriempje haal je door de grotere ring op de kinketting
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 12-01-15 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:53

Het slobberriempje voorkomt dat het paard de scharen kan pakken. Mijn paard heeft, als hij een stang in heeft (voor het droogmennen of een fotoshoot) altijd een slobberriempje, anders heeft hij elke keer de schaar in zijn mond. Aan het menhoofdstel is het dan gewoon een stukje strotouw, aan het s&t-hoofstel is het een echt slobberriempje.

In Nederland zijn de neusriemen vaak dusdanig strak vastgemaakt dat de paarden de schaar toch niet kunnen pakken doordat zij de mond geheel niet open kunnen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:05

Als je een korte schaar hebt en je paard vrij rustig in de aanleuning is heb je ook geen slobberriempje nodig.
In Engeland is men ook wat meer van de traditie dus misschien doen zij hem er standaard aan.