zadels verkopen zonder opleiding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger858

zadels verkopen zonder opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:33

Hallo,

Mijn zadelmaker heeft me al 3 keer een verkeerd zadel aangemeten, nu blijkt hij heeft helemaal nooit een opleiding gevolgd tot zadelmaker.
Hij vult ze niet zelf op maar meet de rug van het paard wel zelf en komt zelf controleren.
Ik kan nergens op internet vinden of dit strafbaar is of niet. Het lijkt mij toch niet dat iedereen zomaar zadels mag aanmeten?
Ik ben inmiddels naar een andere zadelmaker gegaan en die heeft het zadel wat ik van mijn eerste zadelmaker kreeg gecontroleerd en zei dat het ronduit prutswerk was en dat die van geen enkele kant past.
Ik heb het hier over ruiterslot in bornebroek, ik zou afraden hier naartoe te gaan.

Vraag: is ruiterslot strafbaar bezig zonder officieel diploma?

Iris82

Re: zadels verkopen zonder opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:36

Nee. Zadelmaker is een vrij beroep.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:36

Volgens mij is zadelmaker/-fitter een vrij beroep, dus mag iedereen zadels controleren, etc. zonder diploma.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:37

ja je kan jezelf gewoon zadelmaker noemen (net als hoefsmid)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:56

Het is een vrijberoep en er zijn weinig echte opleidingen voor.
Die in Nederland is een opleiding die door vele niet als volledig gezien word met een sterk vooroordeel.
Wil je verder dan moet je bij ervaren zadelmakers in de leer en/of naar het buitenland.
Veelal naar Engeland

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:24

Dit komt inderdaad jammer genoeg nog vaak voor! Daarom kritisch zijn met kiezen en kijken of iemand ook bij een vereniging zit dit kan vaak ook helpen. Ook paardentandarts is nog steeds een vrij beroep...
http://www.nvzr.nl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:30

Iedereen mag het doen echter snap ik niet dat je hem tot drie keer toe de gelegenheid geeft om een fout zadel aan te laten meten, daar ben je na één keer toch helemaal klaar mee??

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:34

bigone schreef:
Iedereen mag het doen echter snap ik niet dat je hem tot drie keer toe de gelegenheid geeft om een fout zadel aan te laten meten, daar ben je na één keer toch helemaal klaar mee??

Mensen kunnen (hoe klote ook in zo'n situatie) fouten maken.
Daarnaast zien heel veel mensen zelf ook niet in dat een zadel niet goed licht. (niks over de TS)

Maar het is inderdaad in Nederland een vrijberoep.

haflinger858

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:32

bigone schreef:

Ik heb zelf egt de ballen verstand van zadels ik hoorde positieve berichten over hem dus ik vertrouwde op zijn bevindingen. Ik dacht dat als je zadels verkoopt je er ook wel verstand van zou hebben nou kenlijk niet dus!