Shuurplek op rug (gelpad gebruiken?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nyma

Shuurplek op rug (gelpad gebruiken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:35

Hoi, ik kon hier niet echt een topic over vinden dus stel ik mijn vraag maar zo.

Mijn bijrijdpony heeft een schuurplek op haar rug (haar breekt af, verder heeft ze denk ik geen last van) door haar boomloze zadel, die ligt namelijk erg ver naar achter. Haar eigenaar zegt dat ze daar voorheen geen last van had maar denkt dat het komt omdat ze al wat ouder wordt en haar rug een beetje verder doorzakt. Zou een gelpad/foampad/schapenbontje helpen? (als dat uberhaupt past met dat zadel :( )of beter een heel nieuw zadel aanschaffen?

alvast bedankt :)

Yenni

Re: Shuurplek op rug (gelpad gebruiken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:37

Past het zadel wel goed?? Laat anders een zadelmaker komen. Succes ts!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:39

Als het zadel schuurt betekent het al dat het krap zit, met een gelpad vernauw je de ruimte eigenlijk nog meer.

Dus nee, ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een passend zadel;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

Je kan beter even een zadelmaker laten komen!
Die kan je helpen met aanpassen of een (tweedehands)zadel aanmeten.

Succes :)

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:41

Ik ben het eens met Kim14. Als ik jou was zou ik gaan kijken naar een passend zadel! :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:42

Als de vorm van de rug van de pony verandert, dan past het zadel idd niet meer goed; dat is logisch. Dus het zadel moet aangepast worden op de rug en weer passend gemaakt worden. Normaal gesproken laat je hiervoor een zadelmaker of zadelpasser komen.
Nu schrijf je dat je bijrijdpony een boomloos zadel heeft. Ik heb daarmee geen ervaring, maar ik dacht dat je bij boomloze zadels zelf de pommel kon vervangen als dat nodig is, om het zadel breder of smaller te maken? En ik dacht dat je ook de inlages van de pad die je onder zo'n zadel gebruikt kan aanpassen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:41

Als de pony ouder wordt, en de rug wat doorzakt (bespiering weg valt), dan zou ik voor een boomloos zadel eerst kiezen voor dubbel dikke inlages in de speciale pad onder het zadel. Kies daarnaast een pad met schapenvacht aan de onderzijde, dat schuurt niet zo. Daarbij neem ik natuurlijk wel aan dat de juiste maat pommel gebruikt wordt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:20

Als het zadel niet past is het verstandig om een zadelmaker/passer er na te laten kijken.
zeker bij oudere paarden is het ook wel goed om dat met regelmaat te laten doen.
Boomloos heb ik helaas niet zoveel verstand van.
Gebruik in ieder geval niet bij een slecht passend zadel een gelpad, wil je er dan wat onder hebben zou je kunnen uitwijken naar een bontje.
Je kunt ook de Ikea langs gaan om daar zo'n schapenvel te kopen en die op maat van je zadel te knippen mochten de standaard bontjes er niet onder passen ;)
Maar een gelpad, NIET doen!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:33

Bij een ouder paard waarbij bespiering weg valt kan een bontje inderdaad helpen. Ik heb het ook wel eens gebruikt voor mijn verzorg-oudje die in de winter opeens erg inviel. Na bijvoeren kon dat er in de zomer weer onderuit en de winters daarop zijn we op tijd gaan bijvoeren.
Als het bij jou een permanentere oplossing moet zijn, zou ik wel overwegen om met een zadelmaker/zadelpasser te overleggen, dan kom je denk ik toch wel op een betere vaste oplossing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:46

Kim14 schreef:
Als het zadel schuurt betekent het al dat het krap zit, met een gelpad vernauw je de ruimte eigenlijk nog meer.

Het gaat over een boomloos zadel. Dat het zadel schuurt betekent niet dat het krap is, en een gelpad oid zou een boomloos zadel ook niet te krap maken.

Het zijn zeker schuurplekken aan de achterkant? Komt wel vaker voor als ze hun wintervacht krijgen en is niets ernstigs. Vooral als ze een wat holle rug hebben. De achterkant van de pad moet je goed strak tegen het zadel aan zetten (bij bijv barefoot kan dat in ieder geval) en anders kan een pad met vacht aan de onderzijde een oplossing zijn. Zou wel even goed kijken of je niet wat meer inlages moet nemen vanwege de hollere rug :)

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 23:49

Oké heel erg bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:24

Geryon schreef:
Kim14 schreef:

Het gaat over een boomloos zadel. Dat het zadel schuurt betekent niet dat het krap is, en een gelpad oid zou een boomloos zadel ook niet te krap maken.

Het zijn zeker schuurplekken aan de achterkant? Komt wel vaker voor als ze hun wintervacht krijgen en is niets ernstigs. Vooral als ze een wat holle rug hebben. De achterkant van de pad moet je goed strak tegen het zadel aan zetten (bij bijv barefoot kan dat in ieder geval) en anders kan een pad met vacht aan de onderzijde een oplossing zijn. Zou wel even goed kijken of je niet wat meer inlages moet nemen vanwege de hollere rug :)

Klopt, heb er overheen gelezen. Boomloos weet ik niets van, mijn excuses :)