Deken voor ongeschoren paard dat 24/7 buiten staat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Deken voor ongeschoren paard dat 24/7 buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:42

Hallo :)

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal en ze is niet geschoren. Vandaag viel het mij op dat ze stond te trillen in de wei, non stop regen en ze blijft gewoon buiten staan.. Het is niet de eerste keer dat ik het zie ze heeft dit nogal gedaan als het ganse dagen regent zoals nu. Bij droog weer nooit!
Dus nu heeft mijn vader ze op stal gezet met mijn shetlander om op te drogen, wat ik niet zo leuk vind want ik zie mijn paarden niet graag 'opgesloten' maarja beter als ziek worden.

Ik ben misschien van plan een waterdichte deken deken te gaan kopen voor als het slecht weer is, hoeveel gram en de maat weet ik niet.. help? Ze is +- 1.67 en niet breed gebouwd
Ze is niet geschoren en dat ben ik ook niet van plan. Denken jullie dat het nu nog goed is om een deken te gaan kopen of zou ik beter wachten tot volgend jaar?

Paardlief gisteren: http://i60.tinypic.com/avpm4k.jpg

Alvast bedankt

Selka

Re: Deken voor ongeschoren paard dat 24/7 buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:43

Of gewoon geen deken kopen. :)

Als ze het echt bar en boos heeft gaat ze wel de schuilstal in toch :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:44

oef ja vooral met die constante regen, en als ze staat te trillen zou ik een deken op doen. Voor een paard van 1,67 zou ik maat 195 of 205 doen. En wel gevoerd zo'n 200 of 300 gram.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:46

Trillen is juist een teken van dat ze zichzelf warm houden! :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:48

Ik zou echt met nonstop regen wel even een regendekentje opdoen, maat 195 en dan gewoon een 0 of 100 grams!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:49

Ja Marlinde daar heb je gelijk in, maar het is wel het laatste redmiddel wat een paard heeft. Regendekentje doet wonderen. Niet dikker want dan krijgt hij het te warm. Doe het dekentje wel geregeld af zodat eventuele condens aan de binnenkant van de deken kan verdampen. Anders krijg je rain rot (geregeld is paar keer per week)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:50

Maar waarom? Paard kan schuilen?

mrie, zal het paard de platgedrukte haren, schuurplekken en zweet fijn vinden? Laatste redmiddel is de schuilstal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:51

mrie schreef:
Ja Marlinde daar heb je gelijk in, maar het is wel het laatste redmiddel wat een paard heeft. Regendekentje doet wonderen. Niet dikker want dan krijgt hij het te warm. Doe het dekentje wel geregeld af zodat eventuele condens aan de binnenkant van de deken kan verdampen. Anders krijg je rain rot (geregeld is paar keer per week)

Die regendeken drukt de haren plat zodat het paard niet meer zijn natuurlijke reactie tegenover regen = haren opzetten. Kan uitvoeren.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:51

Had ik ook al gelezen MarlineRooz maar ze gaat echt niet binnen staan.. daarom dat we haar nu hebben binnen gezet dat ze toch kan opdrogen. Ze probeert zich dan wel warm te houden maar het lukt niet met die regen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:52

Ook waar maar het is in dit geval kiezen uit twee kwaden...

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:52

MarlindeRooz schreef:
mrie schreef:

Die regendeken drukt de haren plat zodat het paard niet meer zijn natuurlijke reactie tegenover regen = haren opzetten. Kan uitvoeren.

Maar als je de deken opdoet hoeft de natuurlijke reactie dus ook niet meer

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:53

Jeroenschot schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar als je de deken opdoet hoeft de natuurlijke reactie dus ook niet meer

Oh een dunne regendeken beschermt het paard tegen de kou?

Ik zou dan een 100 grams deken op gaan leggen, regendeken is zoiets nutteloos.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-01-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:53

juist met een ongevoerde regendeken zullen ze t koud krijgen omdat de haren plantgedrukt worden toch?
ik zou geen deken op doen, als t paard t echt koud heeft ofzo of t te nat is zal ie waarschijnlijk wel in de schuilstal gaan staan

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:54

Bij een overigens gezond paard zou een 0 grams waterdichte regendeken (met hls) toch moeten volstaan. die zijn zo licht dat er amper vacht wordt geplet (wat je wel weer hebt met de dikkere varianten).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:57

Maar dan moet je dus wel constant de deken op houden.
Trillen is geen teken van kou.
Pas als je paard de buik gaat optrekken zou ik me zorgen maken.
Ze heeft een behoorlijke vacht.
En als ze nooit een deken op heeft zou ik het met de regen ook niet doen.

Ik ben absoluut niet anti deken.
Maar ik denk wel dat je een keuze moet maken met deken betekend dat ze niet zelf haar temperatuur kan regulieren door haar haren overeind te zetten.
Dus moet je haar onder de deken houden.
Want de kans is groot dat ze haren gaat verliezen als je nu een dag of wat de deken op doet vanwege de regen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:57

Krijgt ze voldoende ruwvoer? Want dat houdt van binnen zeg maar de kachel brandend. Er zijn paarden rassen die heel goed tegen droge kou kunnen maar niet zo goed tegen regen (zoals bijv arabiertjes). Als t dan echt langdurig regent zou ik gewoon een 0 grams regendeken opgooien en voor de rest niks.

Bij droge kou gaan haren rechtop staan. Bij regen is het plat dus daarin maakt een regendeken echt geen verschil. Na de regen ook gewoon weer de deken af dat in geval van droge kou paard gewoon zn vacht kan gebruiken zoals die is bedoeld

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:58

Fleecegevoerd of 50 tot 100 grams. Zou iig geen ongevoerde doen maar ook niet meer grams.
Soms helpt ze dat net dat laatste beetje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:58

terpentijn schreef:
Bij een overigens gezond paard zou een 0 grams waterdichte regendeken (met hls) toch moeten volstaan. die zijn zo licht dat er amper vacht wordt geplet (wat je wel weer hebt met de dikkere varianten).

Ook een ongevoerde drukt de haren plat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:59

Daar ben ik het NIET mee eens. Maar dat mag ieder anders vinden.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:59

Met dagen regen zijn ze op een gegeven moment door en door nat. Ik zou dan inderdaad voor een deken kiezen. Zoals al eerder gezegd kan je paard alleen zijn natuurlijke meganisme niet meer gebruiken omdat de haren als het ware plat gedrukt worden door de deken. Om die reden zou ik niet kiezen voor een 0-gram, je hebt kans dat ze het dan eveneens koud heeft (omdat ze zich dmv haren niet zelf war, kan houden). Ik zou in zo'n geval voor een 100/200 gram gaan afhankelijk van hoe dik de vacht al is. Let wel: je moet de regen dan wel voor zijn, dat kan lastig zijn (je weet in dit kikkerland immers nooit wanneer het gaat regenen ) een deken op een nat paard leggen heeft natuurlijk geen zin.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:00

Als je paard droog is kun je nu ook nog gerust een regendeken opgooien hoor. Wat voor dikte ligt een beetje aan het paard hoe snel die het warm heeft. Wil je de deken alleen met regen opgooien of wil je die dan oplaten?
Met alleen regen zou ik voor een regendeken met fleecevoering gaan, wil je hem oplaten met een dikke wintervacht zou ik dan voor 200gram gaan.
Maar als je geen deken wilt en wel de mogelijkheid hebt voor een stal zou ik ze gewoon met die dagen dat het aan een stuk door regent een paar uur op stal laten drogen met wat hooi en dan weer naar buiten

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:02

terpentijn schreef:
Daar ben ik het NIET mee eens. Maar dat mag ieder anders vinden.

Nee inderdaad. Paard heeft een dikke vacht, die 0 grams drukt dat echt niet plat. En het is toch alleen voor zulke dagen, niet voor altijd? Dan is gevoerd imo niet nodig

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:03

Moeilijke keuze dit.. Ik denk toch dat ik morgen is in de ruitershop ga binnenspringen, daar geven ze altijd erg goed advies (hier trouwens ook bedankt allemaal!) en ik mag passen moest de maat moeilijk doen.

Ze hebben onbeperkt hooi en ik zou het alleen gebruiken bij regendagen. Niet altijd

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:05

Heb niet alles 100% doorgelezen, maar rillen is wel degelijk een teken van kou. Reactie is namelijk net hetzelfde als bij mensen: als we het koud hebben, gaat ons lichaam rillen omdat het het koud heeft. Ze kunnen zich met wat geluk nét warm houden dmv het rillen, maar dat is toch echt op het randje.

Ik zou het in de gaten houden, hoe ze reageert in de schuilstal etc. Als ze daar ook rilt zou ik echt opteren voor een gevoerde regendeken. Nadeel is wel dat je die waarschijnlijk ook zult moeten ophouden, nadat de regen gestopt is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:07

LiannePuthzy schreef:
juist met een ongevoerde regendeken zullen ze t koud krijgen omdat de haren plantgedrukt worden toch?
ik zou geen deken op doen, als t paard t echt koud heeft ofzo of t te nat is zal ie waarschijnlijk wel in de schuilstal gaan staan

Dat is niet altijd het geval hoor ;) Ik heb hier een oude shetlander staan die het ook ècht koud krijgt bij langdurige regen. Trillen, bolle rug, staart tussen zijn achterbenen, koude oren... kortom: koud. Maar in zijn schuilstal gaan staan uit zichzelf? Ho maar. Als ik hem er zelf in zet komt hij er achter dat het toch wel lekkerder is dan buiten in de regen, maar uit zichzelf gaat hij er vrijwel nooit in. Omdat ik niet altijd thuis ben als het regent, heeft hij in de winter ook een 100 grams outdoordeken op. De haren worden dan wel platgedrukt en verliezen hun werking, maar de vulling van de deken zorgt ervoor dat hij het toch niet koud krijgt. En ik ben iemand die anti-deken is, vind het belachelijk dat er zoveel paarden onnodig met een deken rondlopen. Bovendien vind ik het ellendige dingen. Ze worden altijd gesloopt en ik kan elk jaar wel een paar nieuwe dekens kopen. Paarden hebben van zichzelf een natuurlijke deken en dat is de vacht, maar als die niet goed zijn werk doet moet je kiezen tussen 2 kwade. En dan is een deken een warm welkom ;)