zadel met kalfsleder zitvlak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenChes

zadel met kalfsleder zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:01

Hallo,

Ik heb zojuist een nieuw hulsebos zadel laten aanmeten vandaag. Ik heb hem besteld met kalfsleder zitvlak, dit zat ook op het proefzadel en ik vernam duidelijk verschil tussen dit leder en rundleer. Nu vertelde ze me wel dat kalfsleder sneller slijt. Ik rijdt ongeveer 4x per week een uurtje. Als ik nog wat wilde veranderen aan mijn bestelling kon ik nog bellen. Wat raden jullie mij aan gewoon kalfsleder laten of toch rundleer.

En als je een kalfsleder zitvlak hebt kun je dan beter met een rijbroek zonder lederen zitvlak rijden of maakt dat niet uit?

Wat is jullie ervaring?

Cardy

Re: zadel met kalfsleder zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:04

Ik heb laatst ook een nieuw zadel aan laten meten en expres niet voor kalfsleer gegaan. Deze schijnt inderdaad sneller te slijten en ook te kunnen gaan "bubbelen". Ik zou voor rundleer gaan, is toch een stuk sterker en slijtvaster.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:07

Ik heb een zadel met kalfsleren zitting en bevalt super. Zou niet anders willen. Zadel is nu 2,5 jaar oud en nog niks aan te zien. Nou poets ik mijn zadel ook wel 2x in de week.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:15

Nu heb ik kalfslederen laarzen En vind dat dat leer mooier blijft dan bij mijn oude petries Dat leer was een beetje gebroken als het ware terwijl dit juist mooi glad blijft

Denk wel dat het met lederen zitvlak sneller slijt maar is ook bij rundleer

Zou iig nooit je singel er onbeschermd op leggen ivm zweet

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:49

Mijn dressuur zadel is ook volledig kalfsleer, mijn zadelmaker zei ook dat je er een beetje beter mee moet oppassen.
Ik zou ook geen ander leer willen, het zit echt heerlijk.
Gewoon elke week een vet doekje erover heen en oppassen met je singels en beugels enzo.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:09

Ja denk ook dat ik het maar zo laat dan. Zat wel heel erg fijn en ik ben zuinig op mijn spullen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:14

Wel nooit met een spijkerbroek op je zadel gaan zitten, door de zakken enz ben je er dan snel doorheen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:04

De zadels met kalfsleer die ik heb gezien..die zagen er relatief snel minder mooi uit (bobbels enzo op het zitvlak) ea is ook afhankelijk van hoe diep je zit is.

Rundleer is gewoon veel steviger en zal langer zijn vorm behouden. De zadels vroeger waren allemaal rund..en na 20 jaar zagen die er nog steeds goed uit...dan hoef je met kalfsleer niet te proberen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:55

dresjoepie schreef:
Nu heb ik kalfslederen laarzen En vind dat dat leer mooier blijft dan bij mijn oude petries Dat leer was een beetje gebroken als het ware terwijl dit juist mooi glad blijft

Denk wel dat het met lederen zitvlak sneller slijt maar is ook bij rundleer

Zou iig nooit je singel er onbeschermd op leggen ivm zweet

Dan zijn dat petries van veneto leer geweest, hier zit een coating overheen die inderdaad kan gaan bladeren. Heeft niets met het feit te maken dat het rundleer is :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:03

Ik heb de Passier Optimum gehad ...ook kalfsleren zitvlak.
Dit zadel werd 2 tot 3x per week gebruikt, omdat ik ook regelmatig met springzadel reed. Na 2.5 jaar was het zitvlak aan beide kanten centimers ingescheurd. Nieuw zitvlak was volgens mij rond de EUR 450,00.
Uiteindelijk heb ik via de winkel waar ik het zadel gekocht had een goede regeling kunnen treffen. Nadat er een nieuw zitvlak opgekomen is, heb ik het zadel verkocht.
Voor mij geen kalfsleren zitvlak meer in ieder geval.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:20

Kalfsleren zit kan best hoor. Het slijt sneller als je niet stil kan zitten in het zadel. Dat is meestal de oorzaak van de rimpels enz.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:05

Ik heb ook een kalfslederen passier optimum. Van mij is nu 5jaar oud en nog helemaal gaaf!

Heb voor m'n springzadels wel bewust voor buffelleer gekozen. Net zo zacht, alleen wat slijtvaster en stroever.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:07

Kalfsleer is idd wat vatbaarder voor slijtage, krassen enz. Maar als jij hem lekker vindt zitten, gewoon voor deze gaan hoor. Die 4 uurtjes per week is wat anders dan wekelijks een cross rijden bijvoorbeeld. Dus het ligt ook een beetje aan wat je doel er mee is.