Vraag over Wintec dressuur 500 (nieuw model)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Vraag over Wintec dressuur 500 (nieuw model)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:46

Ik ben al maanden op zadeljacht en ongeveer een maand geleden heb ik een Wintec dressuur van iemand geleend. Zadel was z.g.a.n en er zat een blauwe boom in (medium-wide)
Zadel paste helemaal niet, kantelde naar achter en hij leek er echt 'op' te liggen ipv er 'omheen'
De kussens waren reusachtig en mijn paard was hier helaas te rond voor.

Gister kwam een vriendin van mij met 4 zadels waarvan 1 haar standaard dressuur zadel is: Een Wintec 500 dressuur. Precies dezelfde als die ik gepast heb, zelfde model, zelfde boom, zelfde zadel. . alleen wat minder nieuw.
Ik grapte nog, gooi hem er maar op hoor. Hij past toch niet!
Ze legt hem er op en wij kijken elkaar aan.. Zadel ligt als een huis. Kantelt niet, ligt kaarsrecht, druk je op de boom dan komt hij niet omhoog, hij klappert niet, sluit goed aan, rug ligt vrij, schouders prima, kort om... Hier kan ik wat mee.

Helaas was dit zadel van haar en dus niet te koop, maar wat ik me af vraag... Hoe kan het dat twee precies dezelfde zadels zo anders liggen? Kan dat dan echt liggen aan de kussens die dunner zijn geworden omdat het koop-zadel nog zo nieuw is? Kan een zadelmaker dit veranderen bij een wintec?

_Nelleke_

Re: Vraag over Wintec dressuur 500 (nieuw model)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:48

Er zijn wintec 500's in omloop met wolvulling en met Cair vulling, daar zou het verschil kunnen hebben gezeten. Weet je dat misschien nog?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:54

Ja, ze zijn beide met wol vulling. :j
Het betreft dit zadel

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:01

Even ter informatie van de rest; het zadel dat past is van mij. Ik heb er nog eens over nagedacht en denk dat ik voor een deel een antwoord heb. Weet je nog hoe wij hebben lopen hangen aan mijn veelzijdigheid om die witte boom erin te krijgen?

Ik denk dat mijn dressuurzadel met een breede boom en op een breed paard is gebruikt. Daardoor is hij wat opgerekt en toen hebben ze er weer een zwarte in gedaan en hem toen verkocht aan iemand. Die persoon heeft alleen gepast en van haar heb ik hem gekocht, met een zwarte boom erin. De zadelmaker erbij gehad en die zei dat het verder mooi lag, maar dat ik even een 1 maatje grotere boom erin moest doen. Dus blauw, die er nu in zit.

Enige verklaring die ik kan bedenken is dat die van mij dus al is opgerekt voor ik hem had door een brede boom. Als die die jij geleend had, altijd met zwart, blauw kf nog smaller is gebruikt, is hij dus nog nooit opgerekt geweest... Zo ver ik weet is mijn zadel voor ik hem kocht maar een maand of 2 gebruikt dus weet niet of dat de reden is. Heb het zadel nu al even in gebruik maar vind de kussens best goed vorm houden

Weet niet of dit het is hoor.. Maar zou de enige logische verklaring zijn.

Mede ook omdat ik een zelfde soort situatie had, dressuurzadel met blauwe boom is breed zat, veelzijdigheid met blauwe boom is veel te smal. Hij kantelde, klapperde, kwam los van de rug achter e.d. Nu gisteren met een witte boom geprobeerd, en dan ligt hij super, terwijl een witte boom eigenlijk veel te breed zou moeten zijn voor mijn scharminkeltje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:07

Mijn ervaring met Wintec is dat je er wel 100 'dezelfde' van kunt proberen en dat ze geen van allen exact hetzelfde liggen of alle 100 passen :+

De verklaring van het oprekken is wel inderdaad een puntje om mee te nemen; het is soms echt even rekken en trekken om het kopijzer (zo heet het toch netjes gezien :+ ) in een 'nieuw' zadel te kunnen proppen, vorige keer zijn we hier ook met 3 man bezig geweest om 't erin te krijgen :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:08

Giolli en ik hebben gisteren met zijn tweeën aan mijn veelzijdigheid gehangen om dat witte kopijen in mij. Veelzijdigheid te proppen haha klopt idd wat je zegt ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:40

Het rekken zou inderdaad wel kunnen klopen. Maar betekend dat dan dat het nieuwere zadel wel passend te maken zou moeten zijn (d.m.v een zadelmaker of zelf)?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:41

Dat zal de tijd leren ;) durf daar geen antwoord op te geven ;)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:42

Ik zou gewoon een zadelmaker laten langs komen die wintec zadels heeft om te kijken of het ook echt goed ligt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:50

Jamiejoyce schreef:
Ik zou gewoon een zadelmaker laten langs komen die wintec zadels heeft om te kijken of het ook echt goed ligt.

Mijn ervaring is dat de gemiddelde zadelmaker nogal panisch doet als het gaat om een wintec zadel...

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:01

pluisje88 schreef:
Jamiejoyce schreef:

Mijn ervaring is dat de gemiddelde zadelmaker nogal panisch doet als het gaat om een wintec zadel...

Hier in Zeeland niet maar er zal er vast wel 1 zijn die ze heeft. Zadel dat goed ligt is toch wel heel belangrijk

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:20

Dat snap ik, maar na 15 verschillende zadels gepast te hebben, 4 gekocht/verkocht, 3 verschillende zadelmakers en heeeeeel veel geld minder, probeer ik zelf ook mee te denken i.p.v er weer lukraak een z.m na laten kijken. :D

Oh en mijn paard is pas 4 jaar. :D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:24

Kan het zijn dat het ene zadel een nieuw model is en de andere een ouder model? Ik heb nameljjk hetzelfde gehad met mijn springzadel (ook wintec). Een ouder model lag waardeloos, de nieuwste versie daarintegen super!

Wel gek eigenlijk dat men zoveel problemen heeft met het wisselen van de kopijzers. Ik doe het met gemak in m'n ééntje. Of zou dat mss ook verschil maken met ouder en nieuwer model.