[WN] buiten-rij zadel advies gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

buiten-rij zadel advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:03

*\o/* we hebben een 2e koudbloed gevonden

Beide paarden worden alleen in het bos gebruikten maken zo'n 15/20 buitenritten per jaar.

Onze koudbloed heeft een Continental equiflex (ja willen wel een goed zadel, geen zadelmarkt of zo)
Gewoon een full quarter boom (gepast bij Arthur)

Maar dit zadel is 16 inch en ik zit precies met mijn zitbeenknobbels op een rand ipv achterin het zadel.
Ben zelf 1.80 maar heb maatje 36.

Nu zoeken we voor tank 2 een goed zadel maar ik zit dus niet lekker in zadel 1.

Zit te denken aan 15,5 inch maar nog niemand gevonden die dit zadel heeft om even te proberen.

Of zijn er andere merken waar ik me op kan orienteren die iets kleiner in zit vallen?
Moet natuurlijk gepast worden op het paard.

Ik zoek wel een gebruikt zadel ivm prijs

In het grote zadel rij ik nu met een lamsvel overtrek en dan gaat het prima maar als ik toch geld uit ga geven liever in 1x goed.
Moet wel zacht zitten voor ritten van 2/3 uur en vakanties enz

Manadeluca

Re: buiten-rij zadel advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:05

ik en heel erg te spreken over de Prestige trekkers, zelf heb ik twee modellen, de trekker zit het fijnste, de trekker rr uitvoering vind ik de mooiste, maar ik merk dat ik toch altijd de trekker opleg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:06

Zoek eens onder endurance zadels. Zijn ook lekker voor buiten. Gemaakt voor comfort.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:09

O ja, de 2 identieke paarden gaan ook samen ritten lopen als enjoy the ride enz.
Het zou mooi zijn als de optoming enig sinds bij de optoming op de foto aansluit.

natuurlijk is dit geen vereiste en een passend en comfortabel zadel het belangrijkst.
Had zelf al het idee om een Massimo trail te proberen maar dat sluit natuurlijk helemaal niet aan bij paard 1

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:20

Met maat 36 pas je makkelijk in een 14,5/15", ga je groter dan blijf je last van je zitbeenknobbels houden. Voor de 16" zou je ook eens kunnen kijken naar een seatverkleiner. Die houdt je iig meer voorin het zadel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 08:04

Die 16 is van mijn vriend en die heeft de maat wel nodig dus met dat zadel rij ik nu met een lamsvel.

Maar als ik dan toch wat voor mezelf koop wil ik liever iets waar ik ook in pas dan dat ik het oplos met een seaverkleiner.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:12

Persoonlijk zit ik het best op mijn Barefoot. Dan maakt het niet uit hoe lang ik niet heb gereden, ik kan zo opstappen en twee uur rijden zonder kontpijn, en ik ben idd ook vrij smal en heb snel last van mijn zitbeenknobbels. Je kan natuurlijk eens een testzadel laten komen.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:14

Kan je geen bontje over je zadel doen? Maakt hem al iets kleiner !

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 08:17

8nnemiek schreef:
Persoonlijk zit ik het best op mijn Barefoot. Dan maakt het niet uit hoe lang ik niet heb gereden, ik kan zo opstappen en twee uur rijden zonder kontpijn, en ik ben idd ook vrij smal en heb snel last van mijn zitbeenknobbels. Je kan natuurlijk eens een testzadel laten komen.

hebben op de andere tank een jaar een Barefoot Arizona gehad en deze onlangs helaas verkocht die zat heerlijk alleen de kwaliteit is niet vergelijkbaar met de Continental

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 08:18

Verona2000 schreef:
Kan je geen bontje over je zadel doen? Maakt hem al iets kleiner !

Zoals ik al meerdere keren aangeef wil ik een goed zadel kopen en dat is in mijn ogen geen zadel waar ik nog en bontje overheen moet doen om er in te passen. Het grote zadel gebruik ik nu met bontje maar we krijgen zondag een soortgelijk paard erbij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:24

Als je 1,80 bent moet je eigenlijk nooit een kleiner zadel dan een 16 inch hebben, niet alleen je broekmaat/gewicht telt namelijk maar ook je (been)lengte.
Standaard is de zadeltabel dit: http://www.horsesaddleshop.com/saddle-seat-size-chart.html#.VKuMEyuG8Zg
Je bouw maakt ook nog uit (en die van het zadel). Als je dus laten we zeggen 65 kilo weegt met lange benen heb je een groter zadel nodig dan als je 75 kilo weegt en een relatief lang bovenlijf hebt en korte beentjes.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 06-01-15 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 08:28

sallandval schreef:
Als je 1,80 bent moet je eigenlijk nooit een kleiner zadel dan een 16 inch hebben, niet alleen je broekmaat/gewicht telt namelijk maar ook je (been)lengte.
Standaard is de zadeltabel dit: http://www.horsesaddleshop.com/saddle-seat-size-chart.html#.VKuMEyuG8Zg
Als je dus laten we zeggen 65 kilo weegt met lange benen heb je een groter zadel nodig dan als je 75 kilo weegt en een relatief lang bovenlijf hebt en korte beentjes.

Hebben nu dus een 16 inch Continental Equiflex maar ik zit precies met mijn zitbeenknobbels op de randen en beugels korter vind ik niet prettig.
Daar rij ik nu met een lamsvel in maar nu er toch een zadel bij moet komen liever iets waar ik beter in zit (en natuurlijk goed past).
Ik ben 1.80 en 58 kg (dus die zitbeenknobbels hebben ook geen laagje spek om me te beschermen).
Rij mijn eigen paard met een 17 inch springzadel en zit hier prima in (benen ook) en heb een Barefoot Arizona maat 1 gehad. Daar paste vriend niet in en omdat we toen maar 1 paard hadden is dit zadel verkocht. Helaas vond ik de "leerkwaliteit" ook niet om over naar huis te schrijven en de Continental geeft meer steun.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:52

Ja dat snap ik! Maar bedoel misschien tijdelijk tot je een ander zadel gevonden heb?...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:02

Verona2000 schreef:
Ja dat snap ik! Maar bedoel misschien tijdelijk tot je een ander zadel gevonden heb?...

Klopt rij nu met een Lamvel overtrekje maar we hebben vanaf zondag 2 paarden en 1 zadel...Nu kan ik proberen of het Anky zadel van onze Fries (wijde boom) er zolang op past maar ideaal is het niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:05

Citaat:
We hebben op de andere tank een jaar een Barefoot Arizona gehad en deze onlangs helaas verkocht die zat heerlijk alleen de kwaliteit is niet vergelijkbaar met de Continental

In dat geval zou je wel eens kunnen kijken naar het duurdere model van Barefoot, de Missoula Nut :)
Ik heb hem nooit getest, maar ik vind het wel een mooi zadel om te zien, ziet er heel degelijk uit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:13

8nnemiek schreef:
Citaat:
We hebben op de andere tank een jaar een Barefoot Arizona gehad en deze onlangs helaas verkocht die zat heerlijk alleen de kwaliteit is niet vergelijkbaar met de Continental

In dat geval zou je wel eens kunnen kijken naar het duurdere model van Barefoot, de Missoula Nut :)
Ik heb hem nooit getest, maar ik vind het wel een mooi zadel om te zien, ziet er heel degelijk uit.

Die had ik ook gezien! Maar als je er over leest heeft deze de neiging om achter omhoog te staan. Zal eens kijken of er een testzadel van beschikbaar is.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:15

Of de Arizona Nut. Zelfde pasvorm en model als de gewone arizona maar mooiere leerkwaliteit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:26

ik heb zelf de nut met bonte seat en ideaal voor lange ritten (ik doe niets anders) maat 1 trouwens, ik en 166 50 kilo zonder zitvlees. Ik zou zeggen probeer er eens 1.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:27

Boomloos is niet altijd een strak plan in combi met brede paarden, ik heb mijn oudste paard bijna naar de knoppen gereden, paard is zo breed dat ik als een gans ging gaan zitten,want mijn heupen kunnen het niet aan. Paard is zichzelf gaan vastzetten om mij te compenseren. Plots mank en stijf, los laten maken,en dan liep ze niet meer met mijn boomloos, wel met de boomzadels. Dus duidelijk waar het probleem zat.
Op langere ritten schiet het ook in mijn heupen,dus dat zou ik eerst uitgebreid gaan testen.
Ik heb een specialized saddle (euro light, heb je ook in westernmodellen) op mijn trekpaarden om buiten te rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:29

8nnemiek schreef:

Ik had op de barefoot juist het probleem dat het te breed voor mij was, waardoor ik scheef ging zitten en inknikken in mijn heup.
Edit: ik zie dat duhelo hetzelfde had. Alleen is mijn paard echt niet zo breed als dat van haar. Voor mij was de seat ook gewoon al te breed.

Overigens heb ik zelf nu een Billy Cook zadel, een trailmodel. Past mij en mijn paard heel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:36

Het zal er ook een beetje aan liggen wat voor Arizona je hebt gehad, de echt oude die waren veel slapper dan de huidige, en de Nut is weer anders omdat die als enige BF van tuigleder is gemaakt.

Maar de "leerkwaliteit" van de normale Barefoots is simpelweg nubuck-leer dat dus sowieso anders is dan tuigleder inderdaad :j

Maar dat type leer is niet voor niets gekozen: het heeft betere eigenschappen qua flexibiliteit en zichzelf aan kunnen passen aan de veranderende rondingen van het paard, het is dus een bewuste keuze :)

En het prijsverschil met tuigleder komt ook gewoon bij de klant terecht.

Breed zitten kun je voor een groot deel oplossen door een wat meer V-vormige pad / inlages er onde rgebruiken, maar inderdaad zit je bij een stevige koudbloed en smalle heupen van jezelf wel met een situatie waar je goed bij op moet letten of je geen te brede zittinng / twist in je zadel hebt :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:43

Ja het gaat hier om een koudbloed maar heel breed zijn ze niet niet zoals een Belg.
Ik rij ook veel buiten met een barebackpad en krijg hierbij geen problemen. Dat had ik bij de (inderdaad oude) Arizona ook niet.
Ik ben wel smal dus wil de problemen niet opzoeken.

Paard dat we al hebben heeft inderdaad een gewone Full Quarter boom en een L Fork in de barefoot.
Welk merk ik dat ik in de continental stabieler zit dan ik in de barefoot deed en dat een maat 1 erg klein lijkt op zo'n groot paard.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=4ISFUMZ6#QDAU7V8E

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:51

O goh ja dat is zeker een oud Barefootje, die is nog van de generatie die je nog op kon rollen :P
Dat is nu toch wel heel anders hoor.

Paard ziet er wel uit als een goedzak, is het zo'n Frans type? :)

Als je een BBP fijn vindt zou je ook eens een Christ Fellsattel kunnen overwegen, comfortabeler dan dat wordt het niet :+:

En met een pad met goede inlages er onder moeten ritten van meerdere uren eigenlijk ook geen probleem zijn :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:01

pmarena schreef:
O goh ja dat is zeker een oud Barefootje, die is nog van de generatie die je nog op kon rollen :P
Dat is nu toch wel heel anders hoor.

Paard ziet er wel uit als een goedzak, is het zo'n Frans type? :)

Als je een BBP fijn vindt zou je ook eens een Christ Fellsattel kunnen overwegen, comfortabeler dan dat wordt het niet :+:

En met een pad met goede inlages er onder moeten ritten van meerdere uren eigenlijk ook geen probleem zijn :)

Jup een Boulonnais (en zondag komt dus nr 2)
Ze is best stout (bokken af en toe) maar ziet er poeslief uit.

Fellsattel staat nog op mijn verlanglijstje maar eerst maar eens een passend zadel.
Heb nu een haf-pad (western) onder de BBP

Dus een nieuwe barefoot kan zeker ook een optie zijn.
Paarden worden niet in de bak gereden maar maken dus wel langere buitenritten en bijvoorbeeld Enjoy the rite enz. Een rit van 25/30 km kunnen ze prima aan maar we stappen veel en galoperen weinig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:04

Als een bbp niet te breed is,dan zal een bf prima gaan hoor. Ik vind ze zalig voor buiten,mits je niet teveel lichtrijdt, ik vind het erg zonde dat het tebreed is voor mij...