zadel zomer en winter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

zadel zomer en winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:34

Hallo,

Graag hoor ik jullie advies over het volgende:
Mijn paard verschilt in omvang 's zomers en 's winters dusdanig dat het zadel in de zomer te smal is. In de winter past het wel. Deze week komt de zadelmaakster, aan haar zal ik dezelfde vraag stellen, maar ik stel die ook hier: wat is een goede oplossing: een zadel met een bredere boom kopen en 's winters bijv. een bontje eronder? Of hebben jullie andere suggesties?
Ik heb een kort, breed paard. Er ligt nu een Fryso Legacy fit 4 op, met een anatomische singel.
Alvast bedankt voor adviezen en het meedenken!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:37

Ik weet natuurlijk niet wat voor n paard je hebt maar is het niet een mogelijkheid om te kijken naar hoe je zijn/haar winterlijntje ook in de zomer kan behouden? Ik ga dr vanuit dat ze/hij in de zomer dan nogal 'vol' is.... (of in de winter heel dun...)

melissapupa

Re: zadel zomer en winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:43

zomer of winter je paard moet toch gewoon goed op gewicht zijn?
niet te dik niet te dun :?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:47

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Daarom heb ik gekozen voor een boomloos zadel. Met enkele aanpassingen past het zadel zowel in de zomer als in de winter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:48

Afhankelijk van de training kan een paard ook meer of minder bespierd zijn in de zomer vs de winter.
Hoeft niet perse (te) vet te zijn in de zomer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:49

@Melissapupa, makkelijker gezegd dan gedaan

@TS, hier ook dat probleem, alleen kan ze zelfs in de winter al een boommaat schelen per week. In jouw geval heb je maar enkele opties:
1) idd zorgen dat paard op zelfde gewicht blijft, maar is niet altijd mogelijk natuurlijk
2) boomloos zadel als je paard dit kan hebben (soms niet zo ideaal qua drukverdeling)
3) zadel met bredere boom en eronder een pad met inlages bijv. (zoals Prolite pad) zodat je kan aanpassen
4) zadel met verwisselbare boom (zo doe ik het nu, al denk ik dat ik toch ook met pad zal werken mettertijd als ze teveel blijft variëren, want heb ook geen zin om iedere maand bomen te gaan verwisselen)
5) butterfly zadel (wel prijzig, kost tegen de 2000 euro) die hebben scharnierende boom en kan je aanpassen. Funnyhorses hier op Bokt heeft er één.

Mss zijn er nog opties, maar kan er niet direct zo bedenken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:56

Mijn paard is door gedwongen rust van 4 maanden behoorlijk wat bespiering verloren, daarvoor gebruik ik een bontje tot ze weer in haar normale conditie is.
Mijn normaal goed passende zadel laat ik niet nu opvullen en dan later weer breder maken, als tijdelijke oplossing werkt een bontje prima zolang het zadel maar overal evenveel draagt. Liever een breed zadel met een bontje in dunnere tijden dan een een knijpend zadel wanneer je paard dikker of meer bespierd is.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:22

Mijn bijrijdpaard kan in zomer/winter ook veel verschillen in 'vorm'. Ik heb goede ervaring met een boomloos zadel van Barefoot. Goede drukverdeling mits je gebruik maakt van het juiste pad met inlages.

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:24

Ik had dit probleem ook bij mijn pony. In de winter liet ik er een smallere boom inzetten en dit hielp! Ze had nergens meer last van zomers/s'winters! :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:25

2e zadel kopen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:29

Zomers meer kilometers maken.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:20

Bedankt voor de reakties tot nu toe!

het is inderdaad niet zo simpel om zomer en winter hetzelfde lijntje te houden: in de winter is hij netjes op gewicht, in de zomer staan ze zolang het buiten licht is heerlijk op de wei, dan komen er wat kilo's aan. Meer bewegen is voor het paard vanwege gevoelige spieren niet goed mogelijk.
Welke zadels hebben een verwisselbare boom?
Zit je in een boomloos zadel ook stabiel of moet je hier meer moeite doen om je evenwicht te bewaren.
Ik schaf liever geen tweede zadel aan als het enigszins niet hoeft :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:25

Snap ik maar voor de dikke tijden heb ik een oud tweedehansje liggen met een iets bredere boom. Zadel kostte iets van 100 euro. Is ook weleens makkelijk met springen. Iets dikkere bontpad eronder en klaar.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:28

Verwisselbare boom kan helpen en anders zadel aanlaten meten als je paard dus wat voller is (in de zomer) en in de winter (in overleg met je zadelmaker) een pad eronder.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:30

Ik zit in mijn boomloos zadel beter dan in een Engels zadel, maar dat kan heel persoonlijk zijn. Het hangt ook een beetje van het merk/type boomloos af of je goed zit. Het beste is om zoiets een keer uit te proberen. Als je niemand kent met een boomloos zadel (je woont zeker niet in Limburg?) kan je altijd een testzadel aanvragen. Verschillende leveranciers in Nederland bieden dit aan. Dan kan je altijd kijken of het iets voor je is, of het fijn ligt op je paard en welk model het meest bevalt.

Het eerste merk Engels zadel met verwisselbare boom wat mij te binnen schiet is Wintec, maar er zullen er vast meer zijn.

xxRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:34

met de zadels van wintec kan je de boom toch vervangen? het is wel kunststof dacht ik..

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:13

Stybba schreef:
Ik zit in mijn boomloos zadel beter dan in een Engels zadel, maar dat kan heel persoonlijk zijn. Het hangt ook een beetje van het merk/type boomloos af of je goed zit. Het beste is om zoiets een keer uit te proberen. Als je niemand kent met een boomloos zadel (je woont zeker niet in Limburg?) kan je altijd een testzadel aanvragen. Verschillende leveranciers in Nederland bieden dit aan. Dan kan je altijd kijken of het iets voor je is, of het fijn ligt op je paard en welk model het meest bevalt.

Het eerste merk Engels zadel met verwisselbare boom wat mij te binnen schiet is Wintec, maar er zullen er vast meer zijn.

Ik woon niet meer in Limburg, maar ik ken wel iemand met een Barefoot :D
Zijn zadels met verwisselbare boom degelijk? Ik bedoel, zijn die bomen erg kwetsbaar of is dit vergelijkbaar met zadels waarin de boom vast is?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:26

Citaat:
Zijn zadels met verwisselbare boom degelijk? Ik bedoel, zijn die bomen erg kwetsbaar of is dit vergelijkbaar met zadels waarin de boom vast is?

Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels zijn in Engeland gemaakte zadels, met wolgevulde kussens én een verwisselbaar kopijzer (niet de boom, maar het kopijzer is verwisselbaar).
Absoluut degelijke zadels in verschillende kwaliteiten en bijbehorende prijsklasse. Ideaal voor paarden, die variëren in gewicht en/of bespiering. Verschillende modellen, zoals cob, medium schoft én zelfs hoge schoft modellen.
Thorowgood is synthetisch, Kent & Masters is leer en Fairfax is de luxe (leren) zadellijn.
Door het verwisselbare kopijzer kan je het zadel in principe altijd passend op je paard hebben.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:29

dankjewel FHS

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:42

sillysoul schreef:
Stybba schreef:

Ik woon niet meer in Limburg, maar ik ken wel iemand met een Barefoot :D

Het is de moeite waard om het eens uit te proberen :D Er zijn verschillende modellen van Barefoot, waaronder ook dressuurmodellen. Ik ben alleen bekend met de Cherokee ('standaard' boomloos model) ik weet eigenlijk niet hoe andere modellen zitten.
Duidelijk antwoord FHS :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:19

Idd de zadels die FHS al opgaf, en van Wintec heb je ook Bates, de lederen variant.

Ik weet niet in hoever zadels met een flexibele boom zich aanpassen eens ze zich gevormd hebben, heb je ook al een heel gamma in. Permicavallo of zo heeft hier een hele site van.

En zoals ik zei die Butterfly met scharnierende boom, maar wel aan de prijs, vind je bij bijv. Triasequi

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:52

Zadel met verwisselbare of verstelbare boom is in deze toch wel de oplossing denk ik.
Zaldi heeft een new kent versie in de collectie, met verwisselbare kop ijzer.
http://www.ollashop.nl/a-645704/zaldi-karat-change/
Geschikt voor korte paarden, en maten t/m boommaat 34

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:00

Een flexibel zadel is hiervoor een fijne oplossing :j

Verwisselbare boom bestaat eigenlijk niet, het gaat dan om een verwisselbaar kopijzer waarmee je dus slechts het zadel aanpast naar een andere schoftbreedte en de rest van het zadel daarmee moet je dan maar geluk hebben dat de boom en kussens over de volle lengte van het zadel goed de rug volgen...

Deze zadels zijn dan ook lang niet altijd passend te maken omdat de ronding onder de zitting natuurlijk ook goed aan moet sluiten.

Er zijn wel zadels die je helemal uit elkaar kan halen (WoW, Podium bvb.) en waarbij je met een losse boom werkt waar je dan verschillende vormen en maten kussens, kopijzers enzo aan vast kan maken, maar dat is toch ook wel vrij bewerkelijk als je een paard hebt dat veel verandert.

Een flexibel zadel is dan een stuk handiger, dat kan zichzelf aanpassen en beweegt gewoon mee met het paard, als de pasvorm op zich goed bij je paard past :)

Als je het kan redden met een breder of smaller kopijzer dan is dat natuurlijk ook een prima oplossing, maar verkijk je niet op de pasvorm van de rest van de boom want het is dus echt onzin dat zo'n zadel altijd passend te maken zou zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:26

Je kunt ook naar een balance zadel kijken.
Dat zijn in feite hele brede zadels die je aanpast dmv dekjes met inlages.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:08

pmarena dankjewel voor de nuttige informatie!