Speciale beugels en riemen voor meer balans?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ArmaWhis

Speciale beugels en riemen voor meer balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:07

Als dit niet goed staat dan alvast mijn excuses :)

Klopt het dat er speciale beugelriemen en stijgbeugels zijn om je benen beter onder controle te houden en zo beter in balans te zitten?
Ik ben hiernaar op zoek maar kan zo niet iets vinden.

JanineMN

Re: Speciale beugels en riemen voor meer balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:09

Sprenger bow balance

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:12

dank je janine en wat doet deze beugel precies om me meer in balans te houden?

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:30

Even gekopieerd:

De innovatieve Bow Balance stijgbeugel van Sprenger is door het unieke "System-4-technology" beweegbaar in vier richtingen waardoor de enkel-, knie- en heupgewrichten worden ontlast. Daarnaast worden ook de gewrichtsbanden ontlast wat blessures voorkomt en slijtage tegengaat.

De extra brede zool met de herkenbare blauwe nopjes zorgt voor een betere balans, een betere drukverdeling over de voet en extra veiligheid en grip. De beugel is aan de bovenzijde zwaarder dan aan de onderkant, hierdoor hangt deze zeer stabiel aan het zadel en verbeterd de stille beenligging. Door de speciale vorm is de beugel ook makkelijker aan te krijgen wanneer u deze verliest en bestaat er minder kans dat de voet in de beugel blijft hangen. De maximale draagkracht van de Bow Balance stijgbeugel is maar liefst 1600 kg. waardoor de kans op breken nihil is.

De Bow Balance beugels zijn zijn gemaakt van roestvrij staal en voorzien van een "L" en "R" teken zodat u makkelijk kunt zien aan welke kant de beugel hoort te hangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:37

Mmm... ik zou er niet te heilig in geloven.

Wat het voordeel is van dergelijke beugels is dat je je gewrichten heel erg prettig ontlast. Maar je balans begint bij je core, en niet bij je benen en voeten.

Wil je je balans verbeteren, Google dan eens op core stability workout :) Moet je wel naast het paard doen, maar ze werken wel.

Heb je last van je gewrichten, zijn de beugels die JanineMN noemt wel een hele goede oplossing! :)

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:22

Bedankt voor de tip janine1990 zal eens kijken

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:15

tijdje zonder beugels rijden doet wonderen voor je balans :-)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:25

nombrado schreef:

Mee eens :j . Zelf ook gedaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:52

zou ik persoonlijk aanraden als iemand naast het paard 100% klachtvrij is.

Bij een enkele klacht kan het al voorkomen dat een ruiter zichzelf forceert, hierdoor op de langere termijn steeds heftigere klachten krijgt. Vaak begint men op korte termijn met symptoombestrijding, waardoor het paard op een gegeven moment zichzelf ook gaat vastzetten, omdat de ruiter niet 100% kan doorkomen. Het is een vicieuze cirkel waar maar moeilijk uit te komen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:03

nombrado schreef:

Ook daarbij heb je begeleiding nodig imo.
Ik ga van rijden zonder beugels mijn balans zoeken in stoelzit.
Benen (knieën) optrekken en achter je zwaartepunt zitten en dan zit je ook alles uit, maar het is niet de zit die je wilt aanleren natuurlijk _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:06

TS is flexchairtraining niet iets? Problemen met je benen komen vaak omdat je in je bekken niet goed zit of omdat je geen vormspanning hebt. Je moet je eigen middelpunt bij het middelpunt van je paard houden.

Ik zou het dus eerder rijtechnisch zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:34

Urielle schreef:
Ook daarbij heb je begeleiding nodig imo.
Ik ga van rijden zonder beugels mijn balans zoeken in stoelzit.
Benen (knieën) optrekken en achter je zwaartepunt zitten en dan zit je ook alles uit, maar het is niet de zit die je wilt aanleren natuurlijk _O-

kwestie van oefenen. Zoals je staat, hoor je ook op je paard te zitten. Dat is dus rechtop in 1 lijn. Als je jezelf bewust bent dat je naar achteren gaat hangen? dan kan je dat zelf corrigeren.
Uiteindelijk ga je dat ook voelen. Je veert namelijk heel eenvoudig mee als je juist zit en kan spieren ontspannen. (het "in"je paard zitten en niet meer erop)
Voor het ontspannen van de lendenen is ademhalen diep laag door je buik een goede oefening om je bekken en spieren daaromheen te ontspannen.

Zelf rijd ik zeker 1x per week een paard zonder zadel voor mijn zit.( 4 paarden)
Dat je er les in kan nemen , is zeker een optie, alleen geven niet zoveel instructeurs goede zitlessen ( of er zijn er weinig van)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:08

Doe je stijgbeugelriemen eens onder het zweetblad, dat scheelt ook al.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:28

Als het puur om debeweeglijkheid van je benen gaat kun je ook creatief zijn met pantykousjes! Knoop ze aan je singel en aan je beugel zodat je beugels niet te ver van de singel komen ! Het is even improviseren, maar mijn instructrice was er blij mee , t hielp !
( moet je wel een braaf paard hebben, die geen gekke dingen doet zodat je benen niet blijven hangen! En op kleine hulpen reageert hihi)
Maar voor een betere balans moetje inderdaad beginnen met je eigen rompstabiliteit, als deze oké is zul je ook steviger en beter in balans op het paard zitten ! Je kunt jezelf namelijk veel meer stabiliseren als je goedgetraind bent.
Succes !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:21

nombrado schreef:
kwestie van oefenen. Zoals je staat, hoor je ook op je paard te zitten. Dat is dus rechtop in 1 lijn. Als je jezelf bewust bent dat je naar achteren gaat hangen? dan kan je dat zelf corrigeren.
Uiteindelijk ga je dat ook voelen. Je veert namelijk heel eenvoudig mee als je juist zit en kan spieren ontspannen. (het "in"je paard zitten en niet meer erop)
Voor het ontspannen van de lendenen is ademhalen diep laag door je buik een goede oefening om je bekken en spieren daaromheen te ontspannen.

Zelf rijd ik zeker 1x per week een paard zonder zadel voor mijn zit.( 4 paarden)
Dat je er les in kan nemen , is zeker een optie, alleen geven niet zoveel instructeurs goede zitlessen ( of er zijn er weinig van)

En wie zegt dat iemand goed staat?
Een licht auto-ongeluk kan al zorgen voor een foutje in je houding. Zonder dat je er op dat moment last van hebt. Kunnen we wel even verder gaan, een val van een paard zonder ernstige gevolgen, vallen van je fiets. Een bevalling voor de dames onder ons met kinderen. Er zijn zoveel dingen die voor een hele kleine verandering in je lichaam kunnen zorgen, die aan de buitenkant niet te zien zijn, maar die gaan zorgen voor een vicieuze cirkel als je gewoon zonder beugels gaat rijden.

Daarom ben ik voor core balance oefeningen naast het paard, om vervolgens met korte momenten te checken hoe je zit zonder beugels. Dan heb je genoeg aan vijf minuten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:34

vroeguh begonnen ze altijd zo ;-)
https://www.facebook.com/video.php?v=81 ... =2&theater
Bovendien is er op de Spaanse rijschool en de rijschool in jerez de basis altijd nog zonder beugels rijden om een betere balans te krijgen. En wat is er nu mooier, om dit juist zonder zadel en beugels te oefenen op je eigen paard. Kwestie bewust gaan voelen in je eigen lijf....scheef geeft onbalans, recht geeft balans

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:27

Bedankt voor alle reacties hier kan ik wel wat mee.
mijn probleem is mijn beperking in rug en rechterbeen en daarom is het voor mij moeilijk om balans te houden. daarom ben ik hulpmiddelen nodig ook die me daarbij kunnen helpen. gelukkig heb ik ook al goede instructie, maar ik was ook benieuwd naar die beugels en nu heb ik nog meer dingen gelezen die me zouden kunnen helpen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:30

Het zou me niets verbazen als dit komt door een minimale scheefheid in je bekken. (en misschien zelfs wel natuurlijke scheefheid)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:35

Maar wat als je natuurlijke scheefheid hebt? Mijn ene been is langer, daardoor heb ik een ongelijk bekken en heb ik dus ook een lichte scoliose die daaruit voortkomt.

Hoe train je dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:51

die klachten heb ik ook.Zit een S bocht in mijn rug. En toch kan ik kaarsrecht zitten en heb geen steun in beugels nodig.
Iedereen is scheef. Ook de paarden .
Mijn ervaring is juist door veel zonder beugels (of zadel) te rijden , je leert in het midden , middelpunt en in balans te zitten. Dan zit je recht en kan je pas onafhankelijk leren rijden. (gebruiken van afzonderlijke hulpen)
Het werkt nooit andersom
Geen beugel, zadel of ander hulpmiddel kan dat voor je oplossen.
Overigens kunnen paarden je heel goed leren recht te zitten.
Laat je handen maar eens los, teugels lang, en ga met je zit sturen.
Dit werkt nl pas als je recht zit.
Altijd erg confronterend als ik hier een les geef op 1 van mijn paarden. Bij iets scheef zitten gaan ze bv wenden of wijken. Dan leer je echt wel recht en in het middelpunt zitten.