hoofdstel invetten hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flippiepip

hoofdstel invetten hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 10:51

heey,

mijn hoofdstel is heeeeeel erg stug, ik krijg bijna geen riempje meer vast en los.. Hebben jullie tips? Ik heb die al een stuk of 3x flink ingevet met rapide lederolie, maar het werkt niet zo heel goed..
Groetjes Flippiepip

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: hoofdstel invetten hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:54

Pak dan de lederdressing van rapide. Dit gebruik ik om en om met de olie. Alleen olie doet niet genoeg

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:00

Juf_Sanne schreef:
Pak dan de lederdressing van rapide. Dit gebruik ik om en om met de olie. Alleen olie doet niet genoeg

Dit heb ik ook al eens gedaan, maar het helpt helaas niet..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:01

In een emmer met lederolie doen voor een paar uur. Kan het er goed intrekken. En daarna een paar dagen boven de emmer uit laten lekken. Werkt prima en hoef je de eerste jaren het niet meer in te vetten.

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:01

FriesWytske schreef:
In een emmer met lederolie doen voor een paar uur. Kan het er goed intrekken. En daarna een paar dagen boven de emmer uit laten lekken. Werkt prima en hoef je de eerste jaren het niet meer in te vetten.

Ah oke! En kan dit ook in andere olie's bijv sla of zonnebloem olie? Want anders is het wel erg duur..

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:03

De olie kun je terug in de fles doen als je klaar bent!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:04

Nee, geen sla of zonnebloemolie. Dat is slecht voor het tuig. Het heet niet voor niets lederolie. De olie die in de emmer zit, kun je later wel weer terug gieten in een fles. En later weer hergebruiken. Blijft jaren goed.

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:05

AngeliqueB schreef:
De olie kun je terug in de fles doen als je klaar bent!

Ik neem aan dat er ook olie in het hoofdstel trekt, en je knoeit bijv als het uitdrupt. Veel zal er dan toch niet over zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:06

Je moet hem helemaal onder laten dompelen. Dus er blijft nog minstens 3kwart liter over.

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:07

FriesWytske schreef:
Je moet hem helemaal onder laten dompelen. Dus er blijft nog minstens 3kwart liter over.

Hoeveel liter olie moet er dan in? en kan ik mijn neusriem er dan ook in doen? Dat is met wit onderlegt en geen leer

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:09

Aan een liter heb je wel genoeg, denk ik. En dan de emmer een beetje heen en weer doen, zodat de olie overal kan komen. Is alleen het wit geen leer, of is de hele neusriem geen leer. Want als alleen het wit geen leer is, dan kun je hem er gewoon bij in doen.

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:17

FriesWytske schreef:
Aan een liter heb je wel genoeg, denk ik. En dan de emmer een beetje heen en weer doen, zodat de olie overal kan komen. Is alleen het wit geen leer, of is de hele neusriem geen leer. Want als alleen het wit geen leer is, dan kun je hem er gewoon bij in doen.

Het wit is geen leer maar de rest dan weer wel

flippiepip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:39

En zijn er nog meer andere oplossingen zonder in een bak met olie te doen?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:44

flippiepip schreef:
En zijn er nog meer andere oplossingen zonder in een bak met olie te doen?

Helemaal uit elkaar halen op kranten leggen en iedere keer insmeren met een kwast tot het er niet meer intrekt....

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:50

Ik zal het eerst helemaal uit elkaar halen en daarna goed schoonmaken met zadelzeep, zodat alle viezigheid zoals zand en huidvet er goed af is.
Daarna een aantal keer met lederdressing behandelen.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:54

Is het een nieuw hoofdstel? Die zijn namelijk stugger. Door het hoofdstel te gebruiken gaan de riempjes uiteindelijk makkelijker los. Een bak met olie werkt prima om het makkelijk en goed schoon te maken, er blijft genoeg olie over hoor! Maak dan wel zo veel mogelijk de riempjes los, zodat de olie echt overal kan komen. Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:00

Mij lijkt dat de stiksels gaan rotten als je het in een emmer met olie doet. Ik doe altijd 1x per maand ofzo een emmer met warm water en daar het leer wat soepeler moet in. Daarna met zadelzeep en als dat droog is met bijenwas om het te laten glimmen. Ik doe die emmer water alleen voor de teugels en de beugelriemen. Waarom xou de rest van het hoofdstel soepeler moeten?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:53

Ik zou oppassen met wit onderlegd en onderdompelen... Zo is mijn hele wit onderlegde IR hoofdstel helemaal afgebladerd. Ik maak nu schoon met effax ledercombi, en vet daarna met effax balsem. Dit is aangeraden door mijn zadelverkoper, dat tast namelijk de stiksels niet aan zoals zeep wel doet.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:29

Ik heb mijn oud hoofdstel een keer met palmolie gedaan, en goed veel olie op de slotjes en ging allemaal weer los