Hoe maak je springschoenen met modder erop schoon?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Hoe maak je springschoenen met modder erop schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 21:02

Hoihoi!

Ik heb van alles geprobeerd om mijn neopreen springschoenen van modder te ontdoen, maar het is geen makkelijk klusje. Heb een doek eerst droog geprobeerd, toen wat water op gedaan, vervolgens begonnen met een zachte borstel, toen een wat groffere gepakt. Maar alsnog blijft er modder achter, en van die wat groffere borstel werden m'n springschoenen niet helemaal vrolijk. En wassen is niet mogelijk, aangezien er altijd modder op zit na iedere rit.

Wie o wie weet het beste tegen de modder?

Jantine_

Re: Hoe maak je springschoenen met modder erop schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:05

Ik spuit ze altijd helemaal af en dan wring ik ze uit, volgende dag weer droog :j

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 21:05

Jantine_ schreef:
Ik spuit ze altijd helemaal af en dan wring ik ze uit, volgende dag weer droog :j

Bedankt voor je tip!! Dit ga ik zeker doen :D

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:24

in een bak water en wringen? evt wat zeep. en waarom gaat wassen niet? doe ik ook altijd met mijn peesjes. zijn al bijna droog als ze uit de wasmachine komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:27

Ik gooi ze na het rijden in een emmer met water.
Na het verzorgen van mijn paard/opruimen van de spullen, haal ik ze uit de emmer (en als ze dan nog wat modder bevatten, spoel ik ze even af onder de kraan).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:07

mzara schreef:
in een bak water en wringen? evt wat zeep. en waarom gaat wassen niet? doe ik ook altijd met mijn peesjes. zijn al bijna droog als ze uit de wasmachine komen.

Denk inderdaad dat dat het beste is, maar kan het met koud water? Heb dat alleen tot mijn beschikking(mag mijn spullen niet mee naar binnen). Elke dag wassen is voor mij geen harde, ik heb een paard in combinatie met school.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:17

OneAndOnlyx schreef:
Denk inderdaad dat dat het beste is, maar kan het met koud water? Heb dat alleen tot mijn beschikking(mag mijn spullen niet mee naar binnen). Elke dag wassen is voor mij geen harde, ik heb een paard in combinatie met school.

jahoor kan wel. ontvet minder goed maar de modder zal er prima van af gaan. het zal in ieder geval schoner worden dan dat je ze afspoelt. (ik ook niet. maar ik heb het geluk dat ik een (wat oudere) wasmachine in de stal heb)
ik doe hbo en rijdt daarbij paard dus ik snap je helemaal als het over tijd gaat. ik gebruik mijn peesjes niet iedere dag. jij zal wel een reden hebben om de springschoenen wel elke dag aan te doen. misschien kun je een 2e paar aankomen. dan kun je ze om de beurt aan doen en de ander ondertussen wassen en drogen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:31

mzara schreef:
OneAndOnlyx schreef:

jahoor kan wel. ontvet minder goed maar de modder zal er prima van af gaan. het zal in ieder geval schoner worden dan dat je ze afspoelt. (ik ook niet. maar ik heb het geluk dat ik een (wat oudere) wasmachine in de stal heb)
ik doe hbo en rijdt daarbij paard dus ik snap je helemaal als het over tijd gaat. ik gebruik mijn peesjes niet iedere dag. jij zal wel een reden hebben om de springschoenen wel elke dag aan te doen. misschien kun je een 2e paar aankomen. dan kun je ze om de beurt aan doen en de ander ondertussen wassen en drogen.

Mooi zo! En gelukkig dat je me snapt haha. Ik heb paarden aan huis en mijn moeder word niet echt blij van paardenharen in d'r kleding haha. En wat je zegt over mijn springschoenen klopt, ze tikt met haar achterijzers haar voorijzers aan en dit beschadigt ze. Ook spring ik regelmatig in de duinen en bossen.(binnenkort ga ik ook eens springen in de bak). De ijzers gaan eraf zodra de hoefsmid komt en tot die tijd is dit mijn oplossing :D . 2de paar is momenteel niet helemaal mogelijk. Het is best een eind fietsen naar de ruitersportzaak en mijn schema is erg krapjes haha. Geld heb ik er wel voor maar helaas..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:37

Dan bestel je ze toch?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:06

PBA_ schreef:
Dan bestel je ze toch?

Kan helaas niet bij mijn ruitersportzaak.. En wil wel dezelfde hebben.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:04

De modder laten opdrogen en daarna (de volgende dag) voor gebruik even met de borstel er overheen. Dan worden ze niet helemaal schoon maar wel weer goed bruikbaar.
En anders afspoelen en laten drogen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:07

Ik spoel modder altijd gewoon af onder de koude kraan. Laatst zaten mn springschoenen helemaal onder het huidvet, toen heb ik ze met warm water, afwasmiddel en een afwasborstel schoon gemaakt.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:24

OneAndOnlyx schreef:
Mooi zo! En gelukkig dat je me snapt haha. Ik heb paarden aan huis en mijn moeder word niet echt blij van paardenharen in d'r kleding haha. En wat je zegt over mijn springschoenen klopt, ze tikt met haar achterijzers haar voorijzers aan en dit beschadigt ze. Ook spring ik regelmatig in de duinen en bossen.(binnenkort ga ik ook eens springen in de bak). De ijzers gaan eraf zodra de hoefsmid komt en tot die tijd is dit mijn oplossing :D . 2de paar is momenteel niet helemaal mogelijk. Het is best een eind fietsen naar de ruitersportzaak en mijn schema is erg krapjes haha. Geld heb ik er wel voor maar helaas..

ik heb precies hetzelfde. gelukkig hadden we nog een oude wasmachine :P
en daarom ben ik blij dat mijn paarden geen ijzers hebben :Y) voor jou zijn de schoenen zeker nodig dus lekker gebruiken zolang het nodig is. en gewoon met koud water wassen dan gaat het er wel af.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:28

Neopreen kan heel goed zo nu en dan in de wasmachine, heel klein beetje waspoeder erbij en op 30 graden met niet al teveel toeren. Gaat perfect! Desnoods was je ze tegelijk met een 2tal dekjes ;)

edit: Sorrie, wassen was geen optie, was voor dagelijks gebruik. Nou dan zou ik na het rijden met de slang afspuiten, op laten drogen voor de volgende dag en om de week een x in de wasmachine ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:25

Heb ze vandaag weer om gehad, en er zat weer een bonk modder aan :( . Dus ik heb ze onder de kraan in de schuur helemaal nat gemaakt(de hele wasbak zag zwart :p) en vervolgens over een oude stoel gehangen om te laten drogen. Hopelijk voor morgen droog, anders moet ik rijden met natte springschoenen |(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:28

Als er zoveel modder aan zit maakt het ook weinig uit of ze al nat zijn als je ze om doet, of 'pas' nadat je er 5 minuten mee in de bak bent...Ik gebruik mijn peesbeschermers nu ook gerust voor meerdere paarden achter elkaar. Maakt toch niet meer uit als je één rondje hebt gereden. Je kunt ook problemen maken waar er geen zijn natuurlijk.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:34

0000 schreef:
Als er zoveel modder aan zit maakt het ook weinig uit of ze al nat zijn als je ze om doet, of 'pas' nadat je er 5 minuten mee in de bak bent...Ik gebruik mijn peesbeschermers nu ook gerust voor meerdere paarden achter elkaar. Maakt toch niet meer uit als je één rondje hebt gereden. Je kunt ook problemen maken waar er geen zijn natuurlijk.

Deze reactie vind ik een beetje vreemd. Het komt aanvallend op mij over. Mijn springschoenen zijn voor dagelijks gebruik en ik vind regelmatig ook modder aan de binnenkant van de springschoen. Mijn topic is er niet omdat ik mijn springschoenen 'mooier' vind zonder modder, maar omdat zodra het aan de binnenkant zit mijn paard pijn kan doen en wondjes kan veroorzaken. Bovendien zijn natte springschoenen niet lekker voor mijn paard. Bovendien rij ik eigenlijk niet zo vaak in de bak, geef mij maar het bos, duin of strand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:39

Is niks aanvallends aan, wel even een realitycheck. Je opent veel topics, soms over zaken waarvan ik goed kan begrijpen dat je ermee zit maar soms ook over zaken die je met een keer logisch nadenken en uitproberen gewoon heel simpel had kunnen oplossen.
Ik heb nog nooit een paard gehad dat het ook maar een klein beetje boeiend vond of zijn beenbeschermers nat of droog waren bij het aandoen dus eerlijk gezegd, ik denk dat je je paard wat vermenselijkt. Dat je modder schoonmaakt met water is ook niet echt rocket science.
Dus ja, ik vind dat je er eens op wijzen dat je misschien hier en daar wat beren op de weg ziet wel nuttig. Mag je best vervelend vinden (maar volgens mij blijf ik overal netjes dus als je je daadwerkelijk aangevallen voelt vraag ik me wel ernstig af hoe je je dan voelt als er iemand daadwerkelijk boos op je wordt of eens echt iets negatiefs zegt). Maar misschien is het ook een heel klein beetje een eye-opener, als het straks wat gezakt is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:43

OneAndOnlyx schreef:
Heb ze vandaag weer om gehad, en er zat weer een bonk modder aan :( . Dus ik heb ze onder de kraan in de schuur helemaal nat gemaakt(de hele wasbak zag zwart :p) en vervolgens over een oude stoel gehangen om te laten drogen. Hopelijk voor morgen droog, anders moet ik rijden met natte springschoenen |(

Natte springschoenen zijn voor het paard geen probleem hoor.
Ik rij vaak met natte en met regenachtig weer/plassen zijn ze ook sowieso binnen 1 min nat.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:46

0000 schreef:
Is niks aanvallends aan, wel even een realitycheck. Je opent veel topics, soms over zaken waarvan ik goed kan begrijpen dat je ermee zit maar soms ook over zaken die je met een keer logisch nadenken en uitproberen gewoon heel simpel had kunnen oplossen.
Ik heb nog nooit een paard gehad dat het ook maar een klein beetje boeiend vond of zijn beenbeschermers nat of droog waren bij het aandoen dus eerlijk gezegd, ik denk dat je je paard wat vermenselijkt. Dat je modder schoonmaakt met water is ook niet echt rocket science.
Dus ja, ik vind dat je er eens op wijzen dat je misschien hier en daar wat beren op de weg ziet wel nuttig. Mag je best vervelend vinden (maar volgens mij blijf ik overal netjes dus als je je daadwerkelijk aangevallen voelt vraag ik me wel ernstig af hoe je je dan voelt als er iemand daadwerkelijk boos op je wordt of eens echt iets negatiefs zegt). Maar misschien is het ook een heel klein beetje een eye-opener, als het straks wat gezakt is?

Je moet niet vergeten dat ik nog maar 16 ben en dingen die jij simpel vind voor mij wat minder simpel zijn. Bovendien heb ik het al geprobeerd met water maar ging dat niet. En ik dacht dat je neopreen niet nat mocht maken dus vroeg ik het nog maar een keertje na. Navragen is niet verboden, of wel soms? En je mag me best wel erop wijzen dat ik 'beren op de weg' zie maar ik maak nog altijd zelf uit waarover ik een topic maak. En ik zei niet dat ik me aangevallen voelde, alleen dat het zo op mij overkwam.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:47

Brainless schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Natte springschoenen zijn voor het paard geen probleem hoor.
Ik rij vaak met natte en met regenachtig weer/plassen zijn ze ook sowieso binnen 1 min nat.

Maar ook niet als het paard snel last heeft van mok? Het klittenband zit immers vlakbij de kootholte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:49

OneAndOnlyx schreef:
Je moet niet vergeten dat ik nog maar 16 ben en dingen die jij simpel vind voor mij wat minder simpel zijn. Bovendien heb ik het al geprobeerd met water maar ging dat niet. En ik dacht dat je neopreen niet nat mocht maken dus vroeg ik het nog maar een keertje na. Navragen is niet verboden, of wel soms? En je mag me best wel erop wijzen dat ik 'beren op de weg' zie maar ik maak nog altijd zelf uit waarover ik een topic maak. En ik zei niet dat ik me aangevallen voelde, alleen dat het zo op mij overkwam.

Neopreen is de stof waarvan duikerspakken gemaakt worden, dus wees maar zeker dat dat nat mag worden. ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:51

Gini schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Neopreen is de stof waarvan duikerspakken gemaakt worden, dus wees maar zeker dat dat nat mag worden. ;)

Oeps, beetje dom van me, dat is ook zo. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:52

OneAndOnlyx schreef:
Maar ook niet als het paard snel last heeft van mok? Het klittenband zit immers vlakbij de kootholte.

Dus jij rijdt niet door plassen of in de regen?
Daarnaast zit het klittenband aan de voorzijde van de hoef.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:49

Je kunt de modder het beste laten drogen en de volgende dag afborstelen.
Ze blijven zanderig maar de klonten krijg je er zo af.