Horseware/Bucas dekens shet, soorten en opties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Horseware/Bucas dekens shet, soorten en opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:38

Ik ben aan het kijken voor goede dekens voor mijn shetlander van 99 cm.

Ben me aan het inlezen over de Horseware dekens want altijd gebruikt bij de paarden en die vind ik echt super. Maar............ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik begreep dat de kwaliteit van Rhino beter is dan van Amigo maar nu zie ik toch echt Amigo dekens die betere buitenkwaliteit hebben (1200D) dan de Rhino's van 1000D.
En welke hebben nu wel of geen Liner systeem ? En wat houdt de term WUG in ?

Als ik met Horseware alle mogelijkheden zou willen kopen mis ik toch een aantal diktes.
Je gaat van 0 naar 200 en dan naar 400. Ik wil ook wel een 100 en 300 grams optie eigenlijk.

En is Ballistic nylon hetzelfde als polypropyleen ?

Als ik naar Bucas kijk zie ik eigenlijk maar 1 optie van 150 gram: de smartex rain pony.
Supergoede buitenkwaliteit van de deken maar daar is maar 1 vulling van en dat is de 150 gram.

Wie kan me op weg helpen ?

Edit: gaat om een shetlander voor volgende winter (nu niet geschoren, volgende winter wel): staat 24/7 buiten en dus veel in de regen ook. Heeft schuilmogelijkheid maar ik ga ervan uit dat hij altijd buiten staat.

linda2008

Re: Horseware/Bucas dekens shet, soorten en opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:19

Ik heb nu een horseware 200 gram gekocht in kleine maat.
Hele mooie pasvorm, maar dat vind ik altijd van dat merk :j
Ik vind zelf 300 of 200 gram wel fijn (ik vind 100 te weinig als ze geschoren zijn) en ik gooi er gewoon een onderdeken onder als het echt heel veel kouder word.

Je hebt wel bucas 300 gram, de freedom turnout (verkopen ze in die kleine maat o.a. bij Agradi)
Verder weet ik het niet, maar die 300gr bucas en de 200gr horseware heb ik toevallig gister zelf tussen zitten twijfelen :o

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:29

Van Horseware heb je liners in meerdere diktes. Dus ook 100 en 300.
De rhino dekens zijn ook erg sterk hoor! En goed waterdicht.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 05:49

linda2008 schreef:
Je hebt wel bucas 300 gram, de freedom turnout (verkopen ze in die kleine maat o.a. bij Agradi)

Je hebt inderdaad gelijk maar die zijn "maar" 800D, ik zoek toch eigenlijk wel minimaal 1000D voor de wilde spelletjes met elkaar hihi.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 05:50

Mette schreef:
Van Horseware heb je liners in meerdere diktes. Dus ook 100 en 300. t.

Wil je me laten zien welke dat zijn/waar te koop?
Gaat om shetmaat.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:41

IngridM schreef:
linda2008 schreef:

Je hebt inderdaad gelijk maar die zijn "maar" 800D, ik zoek toch eigenlijk wel minimaal 1000D voor de wilde spelletjes met elkaar hihi.

Dat kan ook ;) dat is de bucas pony irish turnout extra. Die is er in 300 gram, 1200D.
(In die kleine maat o.a. gezien bij paardendrogist.nl)

Sorry de HW liners weet ik niet, maar dan is de HW Hero 6 pony niks voor je, want dat is maar 600D.
Ik heb de 1200D HW niet in kleine maten gevonden...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:58

Smartex en Rambo original zijn van ballistic nylon, voor mij niks anders meer!
De wug is het model met een half halsje.
Onder de Rambos kun je onderdekens kopen- liners in allerlei maten en zo kun je heel eenvoudig de deken op jouw gram aanpassen, bij Buccas smartex is dat lastiger omdat die er alleen maar vanaf 150 gram is en de Rambo wel vanaf 0
Ook vind ik de onderdekens van Buccas beduidend duurder dan de liners van Rambo- nu passen de liners van rambo best ok onder de Buccas....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:02

heee dat is verschillende info bij dezelfde deken. Ik had die turnout extra ook gevonden maar die is volgens mijn info maar 800D en niet zo goed waterdicht

dit is nu precies de reden dat ik er niet meer uitkom hahaha

Kijk maar; zelfde deken, andere info:
http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 12&lang=NL

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:02

Knollentuin; Rambo is er niet voor shets helaas........

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:08

Ohhhh -O- das jammer, want dat zijn echt toppers
Ts, dan zou ik alleen naar de smartex kijken de ballistic nylon is het sterkst, ik heb dan de multi, die heeft door de reflecterende buitenlaag een grotere 'range' op temperatuur , ondanks de 150 gr vulling kan hij al op met 16 graden, paard wordt er niet warm onder.
Maar ik weet niet of die er voor shets wel is, ik heb alles xl...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:10

Inderdaad, heel apart. Is ook een andere borstsluiting...

Ik had het met de HW pony ook, eerst vond ik overal dat ie 1200D is, maar volgens mij staat bij HW de 6 altijd voor 600D en 12 voor 1200D. (Leek me ook logischer ;) hihi)
Eerlijk gezegd heb ik daar persoonlijk nooit zo naar gekeken.
Bij mijn paarden was de 600D HW deken de enige die nooit stuk is gegaan dus daarom was de keuze voor mij snel gemaakt.
Bovendien vind ik de pasvorm belangrijker en natuurlijk speelt de prijs ook mee ;) en heeeeel veel dekens zijn er niet in die kleine maten, dus de keuze is ook beperkt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:19

Linda: Precies, is beetje lastig.
Ik vind die van Horseware Rhino wel OK maar ik kan dus nergens vinden dat er Liners inpassen.
Ik heb nu naar een Horseware site een mailtje gestuurd, ik kan misschien die Josie hier op Bokt ook nog eens proberen :-)

Knollentuin; Ja er is een Smartex voor shetten, deze had ik op het oog:
http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 11&lang=NL

Maar kan hier makkelijk nog iets onder als het echt koud wordt ? Pony staat namelijk 24/7 buiten
Ik vind 150 gram ook zo weinig klinken als het tussen de 0 en de 5 graden is, terwijl het volgens de tabel moet kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:28

Smartex is er ook 300 gram oid (dik dekbed idee iig, ik vind hem dikker dan mijn rhino stal deken van 370 gram).

Niet alle types van Bucas zijn er in onderlengte 130cm. Daar heb ik nog wel eens een probleem mee.

Mijn eerste rhino is meer dan 10 jaar oud, stevig mishandeld en nog waterdicht :j .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:35

IngridM schreef:
Linda: Precies, is beetje lastig.
Ik vind die van Horseware Rhino wel OK maar ik kan dus nergens vinden dat er Liners inpassen.
Ik heb nu naar een Horseware site een mailtje gestuurd, ik kan misschien die Josie hier op Bokt ook nog eens proberen :-)

Knollentuin; Ja er is een Smartex voor shetten, deze had ik op het oog:
http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 11&lang=NL

Maar kan hier makkelijk nog iets onder als het echt koud wordt ? Pony staat namelijk 24/7 buiten
Ik vind 150 gram ook zo weinig klinken als het tussen de 0 en de 5 graden is, terwijl het volgens de tabel moet kunnen.

Ja dat kan goed hoor!
Als de deken van die klittenband strips bij de hals heeft en op de foto van de link die jij plaatst zie ik die zitten, dan kun je daar een Rambo liner aan bevestigen- zo doe ik het bij mijn Buccas deken- en dan kan je hem dikker maken als het kouder wordt. De clips aan de achterkant vallen iets hoger dus zelf een ringetje aan bies binnenkant naaien is een optie,
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-01-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:38

Volgens mij passen de liners onder de meeste Rambo dekens, alleen met de wug zit er geen vooraansluiting, maar kun je de deken - doe het zelf oplossing - met een clip aan de ring van de voorsluitiing zetten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:41

Ik heb nog geen enkele onderdeken, Rambo, HW of wat ook, gevonden in die kleine maten.
Dus als iemand suggesties heeft... blijf ik even meelezen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:41

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:43

Bij de paardendrogist, pony-liner van Rambo

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:48

Rambo gaat daar (als ik goed kijk) van 115 naar 125 en dan 130.
En HW begint met onderdekens bij 130.
Voor Ingrid denk ik wel goed, maar ik heb 120 nodig :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:50

Hmm das minder, in laten korten is ook zo wat...
Ik zou er wel over nadenken, want het zijn echt fijne dekens, licht , vacht blijft er erg mooi onder, zo te wassen in machine...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:54

Ik heb hier Rhino's, Amigo's en Bucas Smartex, Freedom en Irish liggen :Y)

Amigo is hier eigenlijk te wijd op de borst, behalve de Amigo Foal dekens, die zijn ruim verstelbaar en de grootste maat past ook op mijn pony van ruim een meter. Ik vind zelf de 200 grams vullingen van Amigo erg dun voelen. Buitenstof "slechts" 600 denier wat ze gemakkelijk kapot trekken helaas. Ze zijn er echter ook in 1200 denier maar omdat ze niet super passen heb ik die niet liggen.
Bucas Smartex Light vind ik nog altijd een super fijne regendeken. Liggen mooi hoog op de hals en de buitenstof is 1000 denier maar weer sterker dan 1000 denier van andere merken. Nadeel is dat ze erg zwaar worden als ze nat zijn. Heb hier ook een Bucas Smartex All in One, fijne deken maar zelfde probleem dat als ie nat is hij zo zwaar wordt als een canvas deken.
Bucas Irish Light is een mooie deken met de pasvorm van de Smartex maar dan met een normale vulling. Buitenstof helaas niet zo sterk terwijl het aantal denier hoger is. 1200 denier maar zeker niet onsloopbaar. Naar mijn idee is de 1000 denier van de Bucas Smartex en de 1000 denier van de Rhino sterker omdat het een andere soort buitenstof lijkt.
Bucas Freedom hetzelfde, mooie dekens als je geen sloper hebt maar met spelen trekken ze de buitenstof snel kapot. Wel hele mooie pasvorm en gewoon mooie Bucas dekens tegen een Amigo prijsje. Helaas maar 800 denier.
Rhino Pony Plus Heavy vind ik hele mooie dekens, dikke vulling, sterke buitenstof. Helaas is hier niets niet te slopen maar de 2 Rhino's zijn van buiten in ieder geval nog helemaal heel.

Liners kunnen onder sommige Amigo's en sommige Rhino's. De pony plus heavy heeft geen aansluitmogelijkheid maar de nieuwe pony plus medium heeft deze wel. Paardendrogist heeft liners in kleine maatjes. Echter vind ik dat de liners snel dun worden na het wassen. Verder een mooi systeem, niet dubbele kruissingels onder de buik met dubbele dekens etc. Toch durf ik het hier met de slopers niet aan om liners als onderdekens te gebruiken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:56

Josie op bokt kan Horseware dekens in kleinere maten bestellen dan bij de paardendrogist verkrijgbaar zijn. Zo heb ik een Rhino Pony Plus Heavy 120 en 130 onderlengte

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:02

Toevallig ben ik gister een hele zoektocht gaan houden naar de horseware dekens. Die kleine pony's maken het er niet makkelijk op. Lees in ieder geval elke keer hele positieve berichten over de dekens.

Iemand enig idee waar de oude versie van de pony plus turnout heavy nog te krijgen is in maatje 145? (http://theranchstore.co.uk/wp-content/u ... -Check.jpg) Ik ga Josie denk zo ook even pb-en of die er toevallig nog aan kan komen en ben zelf hard aan het zoeken, maar in Nederland zijn ze erg lastig te vinden. Het probleem met de versie van dit jaar is dat de half afneembaar is en ik de hals er echt aan vast moet hebben (pony krijgt van elk mogelijk randje drukpunten, maakt niet uit hoe, wat, waar -O- )

Misschien werkt voor jou de nieuwe versie wel ts?
http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 77&lang=NL
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 04-01-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:04

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:06

Hoe heb ik die over het hoofd gezien 8)7 Sorry, dankjewel!