Wat is beste verzorging van het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Wat is beste verzorging van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:02

Hallo,

Ik vroeg mij zo af wat de beste verzorging is van zadels.
Aangezien ik mijn zadel best glad vind. Verbetering middels een extra vetbeurtje is dan ook van zeer tijdelijke aard.

Ik heb een dressuurzadel welke best nog wel jong is.. Maak hem paar keer per jaar braaf schoon, met lauwwarm water om hem vervolgens binnen te laten drogen. Daarna goed invetten. En weer binnen laten 'drogen'.

Buiten deze poetsbeurt om behandel ik hem met zo'n sprayfles. Poets ik hem nog wat na.
Heb er vrijwel altijd een zadelhoes om. En haal altijd bezwete dekjes onder het zadel vandaan.

Wie herkent dat? Zo'n te glad zadel. En wat doen jullie eraan?

Valerie_V

Re: Wat is beste verzorging van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:31

Zelf maak ik mijn zadel vaker schoon dan een paar keer per jaar. Ik maak mijn zadel sowieso schoon met een beetje zadelzeep en dan eventueel met wat leder balsem of leder creme. Mijn zadel is nooit glad of iets dergelijks.

Misschien kun je je zadel beter schoon maken met zadelzeep.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:39

Ik doe mijn zadel wekelijks met een lederdressing en eens per 1,5 a2 maanden met effax zadelzeep en effax vet.
Een nieuw zadel kan je het beste wekelijks even in het vet zetten tot het lekker soepel is. Vergeet vooral de onderkanten van de zweetbladen niet, dat ruwere leer neemt veel beter vet op dan de gladde bovenzijde

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:40

Ik maak hem elke maand schoon met zadelzeep en vet hem daarna in.
Als het zadel nat geregend is, maak ik hem direct na de rit droog met een handdoek en wrijf ik in met zadelzeep of lederdressing.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:54

Ik haal altijd een zeepje bij de Hema, veel goedkoper als de zadelzeep voor bij de paarden. Ik pak eerst een emmer met water, zeepje nat maken en even over het zadel halen. Dat droog maken met een handdoek wel echt goed droog maken. Haal dan even een beetje de vuiltjes enzovoort weg. Dan vet ik hem in met de leder dressing van BR. Vind de olie en het vet altijd zulk vies spul, trekt niet zo goed in. Komt er ook een vettig laagje over het zadel heen. Ik houd het op de leder dressing. Vind ik zelf heel fijn. Veel succes :)

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:01

Een nieuw leren zadel is volgens mij vaker glad. Ik heb dit ook gehad en na een paar jaar was het weg. Tegen het schuiven heb ik de zadelhoes eromheen gelaten tijdens het rijden, in het begin een beetje wennen maar het werkt wel.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:23

Regelmatig schoonmaken met zadelzeep. Daarna laat ik het leer goed drogen voor ik het invet met passier leder balsem. Dit laat ik intrekken tot ik weer ga rijden. Dan wrijf ik wat er nog op zit uit met een doek.
Ik heb nog nooit last gehad van een glad zadel.