Welk zadel is perfect ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Welk zadel is perfect ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 19:22

Hoi, ik heb vorig jaar mijn nieuwe paardje ingereden.
Nu heb ik voor het begin een nieuw zadel gekocht voor hem en aan laten passen. (1000euro zadel). Nu langzamerhand word de boom wat wijd en zelfs met een bontje begint het zadel nu echt te schuiven. Nu kan ik de boom wel veranderen kan hem opsturen en laten versmallen maar ben sowieso mijn zadel weer twee weken kwijt. Maar aangezien ik uiteindelijk toch een nieuw zadel wil wil ik nu mij verder verdiepen erin. Ik wil geen nieuw nieuw zadel nog en dat heeft te maken met dat hij nog erg van bouw gaat veranderen dus zoek de duurdere zadels maar dan tweedehands .
Hij moet op een barock pinto liggen medium boom hebben en 18 inch minimaal zijn.
Ik wil een zadel welke zacht is, goede wrong heeft en denk diep zit.
Ik heb rugklachten en moet dus een goed zadel, tevens is hij in draf niet uit te zitte. En doorzitten word errug lastig dus daarom dus de wrong.
Heeft iemand tips voor een zadel? Of eventueel te koop omgeving Zaanstad ? Zelf spreekt hulsebos mij erg aan.

pillow

Re: Welk zadel is perfect ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:37

Het perfecte zadel voor mij en mijn paard hoeft voor jou en of jou paard helemaal niet perfect te zijn. Kortom denk ik niet dat hier iemand een zinnig antwoord op kan geven Overigens is mijn perfecte zadel een euroriding diamant.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:41

Een goede zadelmaker langs laten komen met diverse 2de hands zadels en passen maar. Dat heeft meer effect dan een topic. Een zadel is zeer persoonlijk voor paard én ruiter.

Ik heb een goede ervaring met zadelmakerij westeind. Ze komen door heel nederland.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:31

Het perfecte zadel is voor een ieder een ander zadel. Het moet niet alleen voor jou, maar heel belangrijk(!!!!) ook voor jouw paard goed zijn. Dit kan best een zoektocht zijn en het is dan ook van belang dat iemand je daarbij helpt met verstand van zaken (een goede zadelpasser).

Neem vooral de tijd om een goed zadel te vinden. Het is een flinke uitgave, dus zorg er voor dat alles klopt.
Anders loop je op den duur alsnog tegen problemen aan.

Succes.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:33

Het perfecte zadel is voor ieder anders. Kan je geen zadelmaker laten komen om het perfect te maken?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:38

Het perfecte zadel is er een die op je paard past op alle manieren en waar jij ook lekker in zit. Dit kan een goedkoop kwalitatief zadel zijn of een super duur zadel zijn. En om dit zadel te krijgen moet je een goede zadelmaker langs laten komen en ieder jaar erbij laten komen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:43

Hoe kan het dat je zadel te wijd wordt? Was je paard voorheen te dik of is hij afgenomen in bespiering? In het laatste geval, paste het zadel toch niet of heeft je paard misschien ergens last van?

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:48

Een WoW zadel! Deze kost wat veel maar kan altijd helemaal aangepast worden! Ik zou jedaar in verdiepen !

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:48

anatomica zadel. past op veel verschillende paarden.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:14

Die anatomica hoor ik meer over idd, titel is wat apart sorry zoek gewoon een goed en lekker zadel. De boom is te weid geworden doordat hij flink is afgevallen, dat ik hem vorig jaar kocht was hij echt een tank. En ben begonnen met inrijden, is nu een klein jaartje onder het zadel en begint steeds meer vorm te krijgen. En word zijn zadel dus breder. Het past nog wel maar begint te schuiven nu. Maar doordat hij nog van bouw zal veranderen wil ik het nog niet om een zadel te laten aanmeten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:30

Aanmeten hoeft zeker nog niet, maar om jouw perfecte zadel te vinden zul je toch een zadelpasser of -maker moeten laten komen. Of daar naartoe natuurlijk. Als je een goeie hebt heeft die meerdere merken en kun je een fijn zadel uitzoeken. Bokkers kunnen wel allerlei merken roepen maar dat heeft geen enkele zin.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:57

Ik heb zelf een fairfax zadel, hier zit een verwisselbare boom in. Een erg fijn zadel.
Net zoals kent & masters en thorowgood.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:01

pillow schreef:
Het perfecte zadel voor mij en mijn paard hoeft voor jou en of jou paard helemaal niet perfect te zijn. Kortom denk ik niet dat hier iemand een zinnig antwoord op kan geven Overigens is mijn perfecte zadel een euroriding diamant.

Voor mij toevallig precies dezelfde :j
Ik zou er gewoon een zadelmaker bijhalen, vanaf een computer is het onmogelijk te beantwoorden welk zadel perfect is voor jouw paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:43

Anatomica is vaak scheef. Wel fijne zadels.

Wow zou je naar kunnen kijken, prestige, euroriding Titan, hulsebos, kn..

Zoveel mogelijkheden :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:49

je kan hulsebos ook laten komen met tweedehands zadels, die gaan vanaf 900 euro.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:59

Bestond dat perfecte zadel maar, dat zou makkelijk zijn :D

Een goede zadelmaker zou je zeker kunnen helpen naar het voor jullie perfecte zadel maar dit is erg lastig. Het paard kan natuurlijk veel veranderen maar ook jijzelf kan dat. Het zal altijd passen/meten/kijken en voelen zijn.

Succes.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:06

Manonvanunen schreef:
je kan hulsebos ook laten komen met tweedehands zadels, die gaan vanaf 900 euro.

die zijn helaas schaars. ik heb een nieuwe hulsebos aan laten meten.
voor mij het perfecte zadel.
heb een WB4 en de wrongen en de zadelrok laten aanpassen naar wat ik fijn vond.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:09

sandyjorgen schreef:
Manonvanunen schreef:

die zijn helaas schaars. ik heb een nieuwe hulsebos aan laten meten.
voor mij het perfecte zadel.
heb een WB4 en de wrongen en de zadelrok laten aanpassen naar wat ik fijn vond.

klopt! het zijn wel super zadels. :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:05

Jouw verhaal lijkt een beetje op mijn zadelzoektocht, moeilijk uit te zitten,schuiven en ik heb rug en gewrichtsklachten.
Ik ben het beste af met een Wow zadel en de Bates Caprilli gaat het ook wel.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:11

Mijn perfecte zadel is een KM worldriding. Ligt super op mijn jonge paard en de zit is ook erg fijn. Ze hebben veel verschillende soorten dus voor ieder wat wils.
http://www.kmworldriding.nl

Een WoW zadel zou ik trouwens niet gauw aan beginnen, hoor er veel goede maar ook slechte verhalen over. De lucht die erin zit veranderd ook in negatieve zin bv door temperatuurverschillen.

Succes ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:18

Hier ook anatomica, eerst de Orion en nu de Octant. Beide top, mijn merrie is ook bijna niet uit te zitten dus dan brengt een fijn zadel toch wel uitkomst :)

Kunt ook naar custom kijken maar deze zijn vaak erg aan de prijs..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:20

Een zadel is perfect wanneer het goed ligt op jouw paard zijn rug én wanneer jij er goed ontspannen en netjes rechtop in kunt zitten zonder dat dat verder moeite kost.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:17

Marije_jiplover schreef:
Een zadel is perfect wanneer het goed ligt op jouw paard zijn rug én wanneer jij er goed ontspannen en netjes rechtop in kunt zitten zonder dat dat verder moeite kost.

idd. ik kan bijvoorbeeld echt niet overweg met een anatomica octant. rij ik heel mijn knieën op kapot.
bij hulsebos heb ik wrongen genomen die bij mijn benen passen. dan kan bij anatomica dan weer niet.

het ligt dus ook echt aan je eigen lichaamsbouw en beenlengte wat fijn voor je is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:06

Voor mij absoluut de Passier Corona (niet de II!). Sinds deze zadels geen rugpijn meer gehad. Op de Grand Gilbert heb ik ook geen last, maar de Corona is veel zachter en heeft iets meer wrong.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:24

Ik ben ook fan van Hulsebos, ik heb inmiddels m'n 3e, een Balance,en deze is helemaal aangepast aan mijn wensen en eisen en in de kleuren die ik graag wilde, met een mooi bijpassend hoofdstel erbij. Ik ben er erg content mee. :)