Dressuurzadel jong paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Dressuurzadel jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 19:55

Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen over welke type zadels geschikt zouden kunnen zijn.
Ik heb sinds een tijdje een nieuw paard van nu 3,5 onbeleerd gekomen ondertussen braaf onder het zadel. Zijn lijf veranderd echter nog zo veel dat hij in een sneltrein vaart uit zadels groeit.

Paard heeft een redelijk hoge schoft die ook nog best wel eens breed is, een schouder die redelijk terug ligt en een vrij korte rug en wat ronder geribd( als ik het zo lees klinkt het als een lelijk paard maar dat is het niet hoor :D )
Ik zoek voor mezelf een zadel met een half diepe tot diepe zit en redelijk wat wrong wat ook geschikt is voor mensen met lange benen. Ik ben zelf niet heel breed 17 of 17,5 inch is prima 18" is te groot voor mij.

Welke zadels vallen 2e hands in een niet al te hoge prijs klasse en zouden geschikt kunnen zijn?
Waarschijnlijk moet ik over maand of 3 /4 weer een nieuwe aanschaffen vandaar dat ik niet te veel wil uitgeven.
Van wintec zadels krijg ik last van mijn rug. Zadels die ik er thuis al op heb gehad zijn kieffer, Br en prestige.

cobyg

Re: Dressuurzadel jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:03

Kijk eens naar de Kent en Masters of Thorrowgood zadels.
Je hebt cob modellen en hoge schoft modellen.
Ze hebben verwisselbare kop ijzers, maar zijn luxer als de wintec.
Mijn jonge fries, die veel verandert heeft er een en ik heb nu een nieuwe besteld,
had eerst een cob model, maar omdat hij nu flink gespierd is geworden heeft hij nu een hogere schoft model nodig.
Ik zelf zit heel lekker op deze zadels,
google maar eens

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:15

Welk merk geschikt is zo niet te zeggen Moet en op je paard passen En voor jou goed zitten De enige die dat kan weten ben jij

Een zadel is na 3 mnd ook altijd wel aan te passen met opvullen Je kunt ook een ruimer zadel nemen wat met een bontje goed ligt Dan heb je nog wat ruimte om te groeien

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:53

Mijn zadelmaker heeft me 10 maanden lang met diverse zadels laten rijden, totdat mijn paard stabiel genoeg was om er een definitief aan te schaffen. Voor het hele traject (waarbij ik soms wel 4 leenzadels tegelijk van hem had) heb ik alleen de aanschafkosten van mijn nieuwe zadel betaald.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 10:00

@ plukje dan heb je echt een hele fijne zadelmaker. Denk niet dat de mijne dat gaat doen helaas.

@dresjoepie de zadels die ik nu heb zijn in iedergeval niet meer aan te passen met opvullen. De meeste hebben te smalle boom, eentje een te smal tussen kanaal. Eentje heeft een perfecte boom en tussenkanal maar is te lang...

Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar op kieffer maar bij dat merk kunnen we dus niks passends vinden. Ik weet dat ik met wintec last van mijn rug krijg (vraag me niet waarom)
En verder weet ik niet zo goed wat ik lekker vind zitten. Heb vorige jaar een Fries getraind die had een frieso zat ook goed maar verder heb ik dus geen idee wat fijn zit voor mij.

Daarom tips gezocht welke richting ik een beetje uit moet denken. Ook welke zadels goede prijs kwaliteit verhouding hebben want ook daar heb ik geen kaas van gegeten.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:40

Ik vond de wintec 500 erg fijn, maar mijn paard heeft nauwlijks tot geen schoft!

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:18

Kady1 ik kan je aanraden contact op te nemen met Mariëlle Rovers! Zeer kundige vrouw eerlijk en geeft je indien nodig ook een leenzadel.

Ik heb nu voor mijn jonkie een zadel besteld bij haar, kan in boombreedte nog 2 maten wijder. En ondertussen rij ik met een leenzadel van haar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:25

Mss is het een idee te kijken naar Deuber zadels. De Maxima is er met een verstelbare boom die ten allen tijde aangepast kan worden. Equimaro in Nederland is Deuber dealer. En anders de Startrekk, die is zelfs boomloos.
Ik heb zelf een Maxima en ben er echt heel tevreden over. Kan dat zadel op al mijn paarden aanpassen.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:39

Ik heb voor mijn merrie vorig jaar een nieuw zadel gekocht, ze was toch ook 3,5. Ik had lang zitten zoeken naar een goedkoop tweedehands zadel maar kon niks vinden, uit eindelijk voor een Sommer zadel gekozen, die zijn door de zadelmaker erg goed aan te passen als het paard veranderd. Ben er nog steeds erg blij mee en de zadelmaker is vorige maand nog even langs geweest om hem na te kijken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 22:02

@ 1metjepaard - Marielle ken ik wel, toen ik net van school kwam bij haar mijn eerste baan gehad toen hun oude trainingsstal nog bestond :D. Aan haar had ik nog niet gedacht. Geloof alleen dat zij redelijk uit de richting zit op het moment. En wat ik op haar site zie zie ik alleen nieuwe zadels en die vallen een beetje uit mijn budget haha

Ik ga Deuber en Sommer even opzoeken.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:22

@Kady Marielle komt volgens mij gewoon naar Raamsdonksveer hoor (dacht dat jij daar zit), ik weet niet of ze ook tweede hands zadels voor de verkoop heeft.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:28

Alle jonge paarden en ponys lopen bij mij onder een zadel van ninon Schutte. Qua kussen en boom vind ik die zadels geweldig voor jonge paarden (afhankelijk van het model natuurlijk). Maar het geeft het paard veel vrijheid, het is kort en de zitting geeft genoeg bewegingsruimte aan de ruiter. Eens kijken of je zoiets tweedehands kunt vinden. Ik zweer erbij!

Wat vaak ook goed ligt, zijn de oude modellen van Kieffer. Die liggen ook op de meeste paarden goed. Beetje zelfde als bovenstaand verhaal. Maar dan praat ik echt over de modellen van 15 jaar en ouder.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:45

@ suelza bedankt voor de tip. Ik heb 2 kieffer zadels van 15+ die zijn helaas te krap hij is behoorlijk rond geribt mijn nieuwere model kieffer die is net te lang op zijn rug.
Ik heb nu een passend zadel maar vrees dat ie daar volgende maand al weer uit gegroeid is.
Toch maar overwegen om minder eten te gaan geven (grapje haha)
Door dat ie zo hard groeit loopt ie nu 1 a 2 X pw onder het zadel zodat ie ook niet te veel belast wordt door een ruiter en lekker kan groeien en 2x pw dubbele lijnen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:51

Ik heb altijd kieffer zadels :) zijn meestal niet duur en zijn vaak wel aan te passen voor een beetje een standaard gevormd rijpaard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:51

sadekeshia schreef:
Ik heb altijd kieffer zadels :) zijn meestal niet duur en zijn vaak wel aan te passen voor een beetje een standaard gevormd rijpaard.

Oh lees net bovenstaand :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:53

Misschien de barefoot London iets voor je? of de Barefoot RWC dressage?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

edit: omdat het een boomloos zadel is is het uitermate geschikt voor jonge paarden omdat deze wat sneller passen en ook blijven passen als je paard veranderd in bijv. bespiering en groei etc. Wat bij een jong paard nogal kan gebeuren. Een boomzadel moet je dan weer gaan opvullen etc.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-01-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:00

Kady1 schreef:
@ plukje dan heb je echt een hele fijne zadelmaker. Denk niet dat de mijne dat gaat doen helaas.

@dresjoepie de zadels die ik nu heb zijn in iedergeval niet meer aan te passen met opvullen. De meeste hebben te smalle boom, eentje een te smal tussen kanaal. Eentje heeft een perfecte boom en tussenkanal maar is te lang...

Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar op kieffer maar bij dat merk kunnen we dus niks passends vinden. Ik weet dat ik met wintec last van mijn rug krijg (vraag me niet waarom)
En verder weet ik niet zo goed wat ik lekker vind zitten. Heb vorige jaar een Fries getraind die had een frieso zat ook goed maar verder heb ik dus geen idee wat fijn zit voor mij.

Daarom tips gezocht welke richting ik een beetje uit moet denken. Ook welke zadels goede prijs kwaliteit verhouding hebben want ook daar heb ik geen kaas van gegeten.

Welk merk is het zadel wat te lang is? Misschien kan die dan in een inch maatje kleiner?

Goede prijs/kwaliteit zijn toch wel de A merken, die kan je voor onder de €1000,- tweedehands kopen en ook weer doorverkopen als ze niet meer passen.

Toen de mijne 3/4 was heeft hij 3 zadels gehad, waarvan 1 maar 3 maanden := Is helaas het nadeel van die jonkies die veel veranderen en groeien. Wel zijn er tegenwoordig veel zadels die goed aan te passen zijn in de boommaat en samen met wol kan je dan al een hoop doen. Mijn zadelmaker heeft een mobiel boom apparaat waarmee hij dus terplaatse de boom aan kan passen van bijna elk type en merk zadel. Ook een ruim 2e hands assortiment, voor namen en telefoonnummer kan je me gerust een PB sturen :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:16

@ capriootje dat is de kieffer nieuwe model is 17,5 inch dacht ik. Wel een heel fijn zadel om mee te rijden vind ik maar heb dat model nog niet gevonden in kleiner volgens mij is dit de kleinste kont maat voor dat model.

Ik heb nu een dressuurzadel wat past dn ik heb ook een vlz zadel liggen waar die wss ingroeit ( niet dat ik daar graag mee rijd maar ach als het voor tijdelijk is tot ik dan weer een passend dress zadel heb kan het wel even)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:18

Ja precies, dan is tijdelijk niet zo erg!

Kieffer heb ik zelf geen ervaring mee dus kan ook niet zeggen of die kleiner bestaat.

Denk toch dat je met een fijne zadelmaker met veel tweedehands voorlopig wel onder de pannen bent. :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:39

Ik heb in 2,5 jaar tijd nu mijn 4e zadel en in totaal 6x breder gemaakt :)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:46

Zoals eerder gezegd, Kent en Masters zijn fijne zadels die je kunt aanpassen aan je paard. Wij hebben goede ervaring met Flevo horsesupport, komt ook voor een redelijke prijs aan huis als je wat verder weg woont.