boomloos zadel schuift (abnormaal) erg

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

boomloos zadel schuift (abnormaal) erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:37

Heyhoi bokkers,

Ik weet dat boomloze zadels meestal wat meer schuiven/losser liggen dan boomzadels maar het zadel van mijn verzorgpaard schuift wel heel erg, als ik opstap sta ik bij het minste gewicht in de beugels met mijn voet in de beugel op de grond (met het zadel dus bijna op de buik van het paard). Bij het opstappen met krukje schuift het vaak ook, maar minder. Ook bij het afstappen, waarbij ik erop let mijn gewicht nog boven het paard te houden en niet aan de zijkant, glijdt het zadel vaak. Maar het opvallendste is nog dat ik haar laatst vanuit het zadel een snoepje wou geven en daarbij minimaal naar rechts leunde. Het zadel schoof meteen mee en ik kwam met een knal op de grond terecht met mijn voeten nog in de beugels. Gelukkig bleef ze rustig staan maar dat had zoveel erger af kunnen lopen. De singel zit al op het strakste gaatje en ik heb het al met en zonder (western/dressuur) dekje eronder geprobeerd.

Wie weet hiervoor de oorzaak of een oplossing?

Shirley

Re: boomloos zadel schuift (abnormaal) erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:38

Kortere singel?

En opstijgen altijd vanaf een krukje o.i.d
Bij afstijgen gewoon je been erover!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:41

Ze heeft al een vrij korte singel met westernsysteem, waarbij er geen gaatjes meer over zijn om strakker te gaan. Afstijgen met beide voeten al uit de beugels is natuurlijk wel een optie ja.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:43

Misschien een anatomische singel proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:43

Dat zou ik wel kunnen proberen ja. Welke bedoel je precies?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:44

Ik heb ook boomloze zadels (barefoot. 1 western en 1 vzh) maar zo erg daar echt geen last van.

de tip: Singel goed aan. en daarna nog 2x nasingelen aan beide kanten. kan dit niet dan is je singel te lang ;) Wat is een vrij korte singel?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:46

Koop een fatsoenlijk zadel :P ;)

Grapje he, of krijg ik nu heel bokt over me heen? :D :D :D

Nee, dat is flauw, je zou zo'n anti-slip matje kunnen proberen, mijn nichtje had hier ook veel last van met haar boomloos westernzadel, met dat matje bleef het zadel echt veel beter op z'n plaats! :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:48

Ik zou je zo geen maat kunnen noemen eerlijk gezegd, maar ik schat 50cm. Het betreft een dikke ronde fjord. Ze heeft dit zadel al jaren en de vorige bijrijdster heeft er ook gewoon mee gereden dus dat is ook het gekke.

Dabo, tja dat zou een mogelijkheid zijn, dat dit zadel gewoon niet goed op haar ligt. Helaas is ze niet van mij. (volgens mij was de opmerking meer over dat boomloos niet fatsoenlijk is maar die discussie ga ik mooi uit de weg haha)

Waar vind je zo'n antislip matje? Dan kan ik dat eens met de eigenaresse bespreken.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:49

Kun je geen gaatjes bijmaken in jouw singel of singelstoten?

Sowieso is het vele malen beter voor de paardenrug om op te stappen met een krukje, maar dit klinkt toch iets te flexibel :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:51

Ja dat bedoel ik, dat het schuift op een rond paard snap ik wel maar dit... Ik zou wel kunnen kijken of dat kan ja maar ik ga niet zomaar aan haar zadel zitten met gaatjes bijmaken ofzo haha.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:54

Dat boomloze zadels meestal wat losser liggen dan een boomzadel is al onzin.

Dat je zadel schuift kan onder meer aan de volgende dingen liggen:
- je hebt niet goed aangesingeld
- het zadel past toch niet zo goed, bijvoorbeeld doordat er een verkeerde pommel/fork in zit
- de pad onder het zadel is ongeschikt in combinatie met dit zadel en dit paard (voorbeeld: ik heb een haflinger, schoftloos, tafelmodelletje. Daar heb ik een Barefoot zadel op dat prima ligt, echter met een grandeurpad eronder schoof het als een malle en met een Reinsman pad eronder ligt het als een huis).
- Bol, op bol, op bol gaat schuiven (zadel met VPS, pad met inlages en bol paard)

Kortom, om je goed advies te kunnen geven hebben we iets meer informatie nodig:
- wat voor paard heb je? (een dikke ronde fjord lees ik net, dat maakt het niet makkelijker)
- wat voor zadel heb je?
- wat voor pad ligt eronder?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:04

Volgens mij is het een torsion, ik zal even kijken of ik een foto kan vinden. Er ligt een normaal dressuur of western dekje onder of helemaal geen dekje, aangezien de eigenaresse zegt dat een (speciaal) dekje niet nodig is.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:07

Torsion ken ik niet, maar een drukverdelende pad lijkt mij op zijn minst noodzakelijk...

Ik ben zelf thuis in de barefoot wereld. in deze zadels zit een pommel/fork (soortvan het kopijzer in een gewoon boomzadel) deze is vervangbaar in maat voor je paard. Of dit bij Torsion ook is weet ik niet maar het zou mij verbazen als alle torsion zadels op een smalle arabier en brede fjord zouden moeten passen..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:08

Ik ben benieuwd naar een foto van je zadel op het paard. Als je zadel zo erg schuif is er namelijk iets niet goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:08

Ai, de grootste misvatting aller tijden: onder een boomloos zadel hoeft geen dekje of er kan een gewoon dekje onder... Onder een boomlooszadel moet een goede (drukverdelende) pad. Die zijn er in vele soorten en maten en met verschillende onderkanten.

Is het zadel verstelbaar aan de voorkant, bijvoorbeeld door het verwisselen van de pommel of fork of door het aandraaien of losdraaien van een voorboogje?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:10

Laatst bijgewerkt door Nala op 31-12-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:17

weet de eigenaar hier niet meer vanaf? of probeer anders zelf op internet eens iets te zoeken over maten van torsion zadels. over barefoot is een hele hoop te vinden hoe en wat etc. Torsion kan ik zelf niet héél snel wat vinden helaas.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:26

Ik heb het haar gevraagd. Helaas nog geen reactie. Maar van wat ik de eerste dag hoorde is ze van westernzadel naar boomloos overgestapt omdat dat op ieder paard moet passen en haar westernzadel niet meer paste. Ik heb geen idee hoeveel ze zich erin verdiept heeft.

Ze zegt dat ze weet dat dat er eigenlijk onder moet en dat ze vaak het zadeldek van haar westernzadel nam. Ik weet niet of dat veel uit gaat halen maar hoop het wel.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:35

MorganeR schreef:
Dabo, tja dat zou een mogelijkheid zijn, dat dit zadel gewoon niet goed op haar ligt. Helaas is ze niet van mij. (volgens mij was de opmerking meer over dat boomloos niet fatsoenlijk is maar die discussie ga ik mooi uit de weg haha)

Waar vind je zo'n antislip matje? Dan kan ik dat eens met de eigenaresse bespreken.
Deze bedoel ik:
http://www.agradi.nl/premiere-drukverdeler-antislip.htm

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:38

Ah okay! De eigenaresse zegt ook dat ze veel afgevallen is en de singel misschien gewoon te los zit.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:52

Als ik het goed heb heeft Torsion maar 1 maat pommel. Als die niet lekker past (wat me niet gek lijkt op een rond paard) kan het schuiven heel goed daardoor komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:08

Je hebt een westernsingel begrijp ik? Dan kun je de riem gewoon dubbel door de gesp halen, of zelfs driedubbel, dan heb je altijd gaatjes genoeg :) zo doe ik dat ook. En dan vlak voor het opstappen even nasingelen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:11

Zo doe ik het ook 8nnemiek :j Ik loop voor ik erop ga ook altijd even wat rondjes door de bak. Zo kan ik gelijk nasingelen op het goede gaatje en hoef ik er niet meer af als ik eenmaal zit want daar heb ik een hekel aan :')

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:34

Een goed dekje (met inlages voor drukverdeling, snel voorbeeld: klik), juiste maat fork/pommel, goed na-singelen en een niet te korte singel/anatomische singel kan een heleboel oplossen. Al is het voor een echt ronde pony met weinig schoft vaak erg lastig om een goed passen zadel te vinden...

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:40

MorganeR schreef:
Ik zou je zo geen maat kunnen noemen eerlijk gezegd, maar ik schat 50cm. Het betreft een dikke ronde fjord. Ze heeft dit zadel al jaren en de vorige bijrijdster heeft er ook gewoon mee gereden dus dat is ook het gekke.

Fjorden hebben weinig schoft, de haflinger die ik rijd heeft ook een boomloos zadel en ik heb er ook last van, hoe strak ik 'm ook aansingel. Dat komt ws door de schoft.