Pessoabit met pelhamriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

Pessoabit met pelhamriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:03

Hallo,

Na een paar bitjes geprobeerd te hebben is mij toch geadviseerd eens een pessoabitje te proberen. Zelf ben ik hier nogal terughoudend mee geweest, maar wil het nu toch eens proberen.
Ik zal het bitje alleen gaan gebruiken voor buitenritten in de winter, als mn paard nogal heftig is. Het is ook dan enkel bedoeld als noodrem. Doorgaans doet ze het prima op een gebroken watertrensje, het probleem is natuurlijk rijtechnisch, daar wordt aan gewerkt maar in de tussentijd zoek ik een tijdelijke oplossing.
Ik heb gezien dat je dit bit met 2 teugels kunt rijden, de onderste teugel pak je dan enkel op wanneer nodig. Nu heb ik zelf geen ervaring met het rijden met 2 teugels. Ik vroeg me af of er ook wel eens met een pelhamriempje gereden wordt. En wat is dan het effect, zit je dan qua werking tussen de 2 ringen in?

Esther_r20

Re: Pessoabit met pelhamriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:08

Ik lees even mee. Mijn jonge paard flipt bij het zien van de hooglanders buiten. In de bak en zonder koeien buiten prima te rijden. Maar bij de koeien doet mijn dubbelgebroken botje niets meer. Dus ook op zoek naar een noodrem. Ondertussen al wandelend aan het desensibiliseren, maar een rem voor het geval dat is wel prettig.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:20

Haha ja mijn paardje heeft het ook niet zo op koeien. Gelukkig doet ze nooit echt gekke dingen maar soms zou een rem als het echt nodig is wel beter zijn. Denk aan grote modderplas op t ruiterpad en laaghangende takken. Vol in galop ervoor bij, stoppen ging echt niet meer..

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:18

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:24

Als je echt alleen een noodrem wilt hebben raad ik je aan om gewoon met dubbele teugel te rijden. Een teugel op de gewone ring en eentje op de ring met hefboomeffect. Zo kan je echt alleen ingrijpen als ze sterk wordt ipv dat je elke keer met een klein beetje hefboom rijdt. Is anders zo zonde van het mondje van je paard ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:55

Mocht je voor die bit kiezen zou ik het in ieder geval gebruiken met een dubbele teugel. Als je pelhamriempjes gebruikt werkt het bit altijd met de hefboom. Doordat er meestal ook geen kinketting wordt gebruikt bij een pessoa slaat deze ver door waardoor er niet alleen veel druk achter de oren komt maar ook op de mondhoeken.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:57

Hey, ik heb daar ook aan gedacht, want doorgaans doet ze t goed op t gewone trensje. Alleen heb ik zelf nog nooit met 2 teugels gereden en ben beetje bang dat ik er enorm mee ga rommelen, gewoon onhandig in ben.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:57

Dat is ook mijn idee. Rijden met de gewone teugel wanneer alles lekker gaat. En de onderste hefboom teugel erbij wanneer we een noodrem nodig hebben.
Ik vraag me alleen af wat het verschil dan is tussen de pelham en een pessoa bit. Is de kinketting van de pelham dan beter of niet.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:59

jado2000 schreef:
Hey, ik heb daar ook aan gedacht, want doorgaans doet ze t goed op t gewone trensje. Alleen heb ik zelf nog nooit met 2 teugels gereden en ben beetje bang dat ik er enorm mee ga rommelen, gewoon onhandig in ben.

Ik ben ook een kluns wat dat betreft hoor. Wat ik zou doen is de onderste met eventueel een knoop in de teugel gewoon laten hangen op de hals. Wanneer nodig is die snel binnen handbereik

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:03

Bedankt voor de tip fransje23. In het begin heb ik haar gereden met een utrechtse stang, dat 'zat er nou eenmaal in'. Ze was daar qua het voorwaartse wel fijner mee te rijden, maar ze schudde toen wel met haar hoofd en gooide soms haar tong naar buiten. Reden voor mij om op een ander bit over te gaan, en ben gestart met dressuurmatig lessen. Bij het stangetje reed ik haar ook telkens open door de haakjes van de kinketting, verschillende keren aan gebogen enz maar het bleef. Sinds het trensje gaat alles veel beter, alleen ben ik nu dus de noodrem kwijt op de pittige dagen. Probleem daarbij is dat ze niet erg aan het been is, maar daar werk ik aan. (Paardje is dr eerste 7 jaar niet dressuurmatig bereden)

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:08

In het geval van een pelham stangetje, zit ik, denk ik dan, weer met de druk die ze kennelijk niet prettig vind als ik mn ervaring met utrechtse stang vergelijk. Gebroken is wel een optie, alleen wordt dit bit ook altijd met kinketting gereden toch? En dan zit ik misschien weer met het openrijden waardoor ze haar hoofd ging kantelen en schudden.
Heb wel een vriendin waar ik een gebroken pelham van zou kunnen proberen, dus dat is ook nog een optie

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:26

Een pelham wordt inderdaad altijd met kinketting of kinriempje gebruikt :j De kinketting begrenst de mate waarin een bit kan doorslaan, wat in mijn oogen positief is, maar geeft daardoor wel weer druk in de kingroeve.

Het feit dat ze met die utrechtste stang gereden is geen goede basis heeft maakt het wel een uitdaging.

Maar wat doet ze precies als je de noodrem nodig heeft? Als haar kop er opzet en gaat zou een martingaal misschien ook een oplossing kunnen zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:27

En een slof? Dan behoud je het gewone mondstuk.

Mijn paard rij ik met een dubbel gebroken trens.
De paarden kunnen rennen, de koeien van de buren. De trekker in de bak. Niets een probleem.
Maar buiten is het soms anders. Dan gaat zijn nek erop en ik kan niets meer.
Wil ik dit oefenen zal ik naar buiten moeten.

Ik heb een slof om. Knoop er in en heb hem niet in de hand.
Hij hangt dus los. Maar de knoop voorkomt net dat hij er in stapt.
De meeste ritten blijft hij hangen waar hij hangt en heb ik hem niet nodig.
Soms moet ik hem er een paar minuten bij pakken.
Om daarna weer los te laten.

Zo kan ik toch rijden zonder verandering van bit, maar leert hij toch dat op buitenrit gaan niet spannend is en denderen we niet samen de kruising over.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:44

Het is eigenlijk alleen wanneer ze frisser is, wanneer ze weer op stal staat of als we met een groep rijden. Ben verder niet bang, ze doet nooit echt raar en stopt uiteindelijk wel op het einde van het ruiterpad.
Ze gooit niet echt haar hoofd duidelijk naar boven, maar loopt ook niet meer aan de teugel. Het is trouwens een haflinger, ze gaat dan lekker drammen. Ook trekt ze niet echt de teugels uit mn handen, maar de nek gaat erop. Die is dan ook enorm gespierd . Ook met een slofteugel heb ik nooit gereden, mij is vertelt dat je goed moet weten hoe je hier mee moet rijden omdat je anders meer schade dan goed doet. Ze is ook niet zo sterk in de rug en achterhand, daar heb ik al iemand naar laten kijken en rijtechnisch mee bezig. Ze is al een stuk verbeterd met eerst (ze liep toen ook op 3 tot 4 sporen zo scheef). Maar haar een hele rit naar beneden rijden is wel zwaar voor haar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:00

Moet hij perse aan de teugel lopen?
Met een buitenrit heb ik een contact teugel maar mag mijn paard gerust wat hoger lopen of om zich heen kijken.
Maar ik verwacht wel dat ho ook ho is.

Ik ben het met je eens dat als mensen een slof gebruiken om dressuur te rijden dat ze dan echt moeten weten wat ze doen.
Maar tijdens de buitenrit los laten hangen en alleen gebruiken als hij door de normale hulpen gaat vind ik wat anders. Als het frisse weer weg ebt hoor je ook weer gewoon zonder te rijden.

Eigenlijk hetzelfde als een tweede teugel, maar dan hou je hetzelfde mondstuk.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:06

Nee, voor mij hoeft ie dan ook niet aan de teugel. Ik pak haar wel regelmatig even een stukje op, ik heb niet echt een rijbak dicht in de buurt, dus ik probeer regelmatig wat dressuurmatig te rijden buiten. Pak haar op, rijd wat tempowisselingen, soms ook stukjes wijken etc, gewoon beetje spelen.
Een slof op deze manier gebruiken is inderdaad ook een optie. Ik heb geen verwachtingen met haar echt dressuurwedstrijden te kunnen gaan rijden, maar vind het wel goed om haar wat dressuurmatig aan het werk te zetten en te verbeteren.
Heb in ieder geval een paar goede tips om eens uit te proberen. Helaas zit ik zelf al 5 weken thuis, een infectie aan mn evenwichtsorgaan waardoor mn evenwicht niet goed is. Het is weer bijna normaal en hoop eind deze week te gaan werken. In de tussentijd heeft mn paardje ook niet veel beweging gehad, dus de eerste rit zal wel even heftig zijn ;)