Welk zadel voor korte, iets weke rug en overbouwd paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Welk zadel voor korte, iets weke rug en overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:52

Hallo allemaal,

ik rij een paard bij, King, en wij lopen nu toch al een poosje tegen een zadelprobleem aan.
Het zadel wat we nu hebben schuift nog steeds ietsje naar voren waardoor King in zijn bewegingsvrijheid wordt beperkt. We gebruiken nu sinds kort een anatomische singel van Kieffer en hiermee blijft het zadel wel al beter liggen.

Ik wil eens gaan inventariseren welk anders zadel goed zou zijn voor King. King heeft een iets weke, korte rug en is overbouwd wat het best nog wel lastig maakt. King is dus niet van mijzelf en ik kan denk ik niet zelf een heel nieuw zadel gaan kopen en de eigenaresse heeft niet zoveel geld, wat dit best lastig maakt! Maar toch wil ik gewoon eens rond gaan kijken wat eventueel mijn opties zijn. Hebben jullie een goed idee voor mij?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:58

Op de 2e foto lijkt hij niet echt overbouwd...maar wat nog wel eens een optie zou kunnen zijn zijn de zadels van Thorowgood en dan de High Wither versie. Dit paard heeft dan wel geen hoge schoft, maar deze zadels hebben van voren wat meer kussen, waardoor ze vaak beter liggen op dit type paarden. Ik had zowel op mijn leasedraver als op mijn huidige eigen draver een high wither zadel liggen. Andere zadels schoven bij hen ook naar voren of drukten tegen de schouderbladen.

Overigens ligt op de 1e foto je zadel idd erg ver naar voren...Komt dit echt door het rijden? Misschien dat een banaansingel ook nog uitkomst kan bieden, als zijn singelplek erg naar voren is.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 15:04

darkadia schreef:
Op de 2e foto lijkt hij niet echt overbouwd...maar wat nog wel eens een optie zou kunnen zijn zijn de zadels van Thorowgood en dan de High Wither versie. Dit paard heeft dan wel geen hoge schoft, maar deze zadels hebben van voren wat meer kussen, waardoor ze vaak beter liggen op dit type paarden. Ik had zowel op mijn leasedraver als op mijn huidige eigen draver een high wither zadel liggen. Andere zadels schoven bij hen ook naar voren of drukten tegen de schouderbladen.

Overigens ligt op de 1e foto je zadel idd erg ver naar voren...Komt dit echt door het rijden? Misschien dat een banaansingel ook nog uitkomst kan bieden, als zijn singelplek erg naar voren is.

Ja dit komt echt door het rijden. Bij het opzadelen ligt die naar mijn idee gewoon goed, wel dus iets met de zweetbladen naar voren, dus niet verticaal. Naar mijn idee ligt daar ergens ook het probleem.
Het zadel is sinds we met die anatomische singel rijden wel beter gaan blijven liggen maar nog steeds is het niet je van het.
Ik zal eens naar dat zadel wat jij noemt kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:05

Ik heb denk ik een zadel wat heel mooi zou liggen op hem. Mijn paard was ook vrij kort in de rug en niet zo groot. Op die van mij lag hij super. Is een KN Crescendo.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:13

Ik zou eerst eens kijken waarom het zadel naar voren schuift. Dit kan verschillende redenen hebben. Wanneer je de oorzaak weet, pas dan kun je een gepaste oplossing toepassen. Op de foto LIJKT het paard een naar voren liggende singelgroeve te hebben. Dan zou het probleem opgelost kunnen zijn met een banaansingel en singelstoten die naar voren wijzen. Dan ligt het zadel op de juiste plaats en de singel ligt ook op de juiste plaats.

Onder het zadel moet het ook overal aansluiten.
Succes.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:18

Marjolijnvdh schreef:
Ik zou eerst eens kijken waarom het zadel naar voren schuift. Dit kan verschillende redenen hebben. Wanneer je de oorzaak weet, pas dan kun je een gepaste oplossing toepassen. Op de foto LIJKT het paard een naar voren liggende singelgroeve te hebben. Dan zou het probleem opgelost kunnen zijn met een banaansingel en singelstoten die naar voren wijzen. Dan ligt het zadel op de juiste plaats en de singel ligt ook op de juiste plaats.

Onder het zadel moet het ook overal aansluiten.
Succes.

Wat is het verschil tussen een anatomische singel en een banaansingel?? En singelstoten die naar voren wijzen? Is dat zomaar aan te passen aan een zadel?

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:18

Ik heb niet zulk verstand van zadels maar het probleem naar voren schuiven ken ik wel. Mijn paarde heeft namelijk een lage schoft. Daarvoor gebruik ik een front riser. Want als het zadel wek goed ligt als je paard stil staat is dit wellicht een *goedkopere* oplossing als metteen een nieuw zadel aanschaffen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:43

Een anatomische singel heeft uitsparingen voor de ellenbogen, volgt het lichaam in de rondingen (anatomie), een rechte singel heeft die uitsparingen niet. Een banaansingel is een ergonomische singel, die heeft een bepaald doel (ergonomie). Bij een baansingel ligt de ronding naar voren toe, in de singelgroeve. Deze singel wordt gebruikt wanneer een paard een naar voren liggende singelgroeve heeft. Doordat de singel al op de juiste plaats ligt, hoeft deze niet te glijden naar de juiste plaats en dus wordt het zadel ook niet meegetrokken.

De singelstoten naar voren laten wijzen, dus de hoek iets verplaatsen, dat is iets wat elke zadelpasser/maker zou moeten kunnen.

_Linn_

Re: Welk zadel voor korte, iets weke rug en overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:08

Ah oke. Bedankt voor de informatie!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:55

niets mis met de rug van je paard. Mooie welving in de rug.
Wel met het zadel en vooral de kussens. Die zijn veel tekort om jou gewicht goed te verdelen.. En het middelpunt van het zadel komt absoluut niet overeen met het middelpunt van de rug van je paard.
Dat kan géén 1 singel oplossen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:08

Heb je toevallig ook een foto van het zadel op je paard voor het rijden? Zonder jou erop.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:02

nombrado schreef:
Wel met het zadel en vooral de kussens. Die zijn veel tekort om jou gewicht goed te verdelen.. En het middelpunt van het zadel komt absoluut niet overeen met het middelpunt van de rug van je paard.

Oké dankje. Wat zou jou oplossing zijn?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:02

darkadia schreef:
Heb je toevallig ook een foto van het zadel op je paard voor het rijden? Zonder jou erop.

Kan ik morgen wel even gaan maken!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:03

Wat voor zadel heb je er nu op? Ik vind die singelstoten op het oog ver naar achter liggen ten opzichte van het zadl. Bij een paard met de singelplek naar voren heb je juist een zadel nodig waarbij de stoten redelijk vooraan zitten. Dus sowieso de voorste net achter de voorboom. Achterste singelstoot zou een Ysysteem kunnen zijn. Met een beperkt budget zou ik kijken naar een thorowgood.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:19

_Linn_ schreef:
nombrado schreef:

Oké dankje. Wat zou jou oplossing zijn?

ander zadel, waarbij het middelpunt van het zadel overeenkomt met het middelpunt van de rug van het paard. Veelal passen de warmbloedzadels (die het middelpunt meer naar voren hebben) niet op deze rug.
Zo te zien is de boom te smal van dit zadel, waardoor het zadel naar voren schuift (en brugt in het midden, dus in het midden van de kussens geen aansluiting maakt met de rug) Ik zou zelf gaan voor een zadel met wat langere kussens, en een bredere boom.
(welk zadel is dit?)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:24

Ik weet eigenlijk even niet welk zadel dit is. Ik zal er even naar kijken.