daaleman zadel aanpasbaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

daaleman zadel aanpasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 13:33

Hoi allemaal,

de titel zegt het al :)
Graag zou ik van de gebruikers van Daaleman zadels weten of het zadel aanpasbaar is.

Andere ervaringen met een dressuurzadel van Daaleman ook heel welkom! Krijg je er een nette zit van bijv? Of moet je juist maar zien hoe je als (beginnend)ruiter je balans houdt.

Hoop op redelijk wat reacties :)

Anomien

Re: daaleman zadel aanpasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:38

Vind het een fijn zadel. Wat valt bij jou onder aanpassing? Daar kun je toch het beste Daaleman zelf voor bellen. Zij maken en vermaken zadels zelf. Vind ze lekker nuchter en eerlijk.

Wat voor steun je ruiter nodig heeft is afhankelijk per ruiter. Maar er is veel mogelijk. Die verende boom vind ik heerlijk.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 13:45

hoi knert, dank je voor je reactie.
Daaleman gaat hier niet komen denk ik omdat we in Duitsland wonen.
Het aanpassen qua boommaat bijv zal ik aan iemand anders moeten overlaten.

Het is wel belangrijk dat dat eventueel kan.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:53

In hoeverre een zadel op maat te maken is hangt af van de boom die er in zit, de bomen in Daaleman zadels zijn meestal wel op maat te maken door een zadelmaker.

Het hangt verder van het type zadel af in hoeverre je een goede zit kan ontwikkelen, voor alle zadels geldt dat het goed op je paard moet liggen omdat je anders steeds in een verkeerde houding wordt gedwongen. Verder geldt dat vlakke zadels met zo min mogelijk poespas (lees; geen diepe zit, grote wrongen etc.) je de kans geven om een onafhankelijke zit te ontwikkelen (in combinatie met een correct lopend paard en degelijke instructie).

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 14:16

hoi ylva, dank je voor je reactie ook! Wat bedoel je met: 'hangt af van de boom die erin zit'?
Ben het met je eens dat een onafhankelijk zit natuurlijk het beste is.

Mijn dochter is een kleine smurf die om die reden wat moeite heeft wat contact te maken met de benen ;) Iets hulp vanuit het zadel zou daarom toch wel leuk zijn..............

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:30

Dan rij je toch naar Daaleman toe? Heb ik ook gedaan. Vokdoende ruimte, rijbak erbij.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:11

Dat sommige bomen/zadels op een grotere verscheidenheid aan paardenruggen passend zijn te maken dan anderen, ik dacht ook dat houten bomen beter op maat te zetten zijn dan kunststof zadelbomen, maar dat laatste weet ik niet zeker. I.i.g. is niet ieder zadel/iedere boom voor elk paard passend te maken maar een goede zadelmaker kan wel aangeven of je zadel en pony een goede match zijn.

Wat bedoel je met iets hulp vanuit het zadel? Een zadel drukt een been toch niet tegen het paard aan? D.m.v. wrongen kan je been wel meer naar achteren worden gelegd en er optisch een goede beenligging ontstaan maar dat bevordert naar mijn idee geen onafhankelijke zit.
Het kan zijn dat je huidige zadel niet past waardoor je dochter steeds uit balans wordt gegooid en ze haar benen daardoor niet aangelegd kan houden, het kan ook zijn dat je pony nog wat te groot is (dan groeit ze er vanzelf in) of dat de bouw zodanig is (rondgeribd/buikig) dat je dochters benen steeds naar voren 'glijden', in dat laatste geval geeft hulp vanuit meer wrong dus geen kwalitatieve verbetering van de zit, alleen een optische.