[zadel] Wat te doen met veel schouderbespiering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

[zadel] Wat te doen met veel schouderbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 19:22

Mijn Gelderse heeft helemaal geen moeilijke rug eigenlijk, alleen.. Een medium boom past niet omdat ze een te gespierde schouder heeft, maar een medium-wide boom zit eigenlijk te groot omdat ze bij de schoft en kamer wel een medium nodig heeft.

Ik heb vorig jaar een zadel laten aanpassen waardoor ik erg veel geld ben 'kwijt' geraakt, gezien ik nu in de tussentijd al weer 2 andere zadels heb gepast.
Mijn paard wordt afwisselend getraind wegens mijn filltime baan. De ene keer 4 dagen maar nu staat ze al weer 2,5 maand stil. (Mede door zadel issues)
Ik heb onlangs de wintec 500 dressuur gepast, helaas past dit model helemaal niet op haar. Het zadel ligt er echt 'op' ipv 'omheen' :x
Nu wil ik graag eens een tekna proberen. Deze zou je kunnen laten aanpassen door middel van infra rood. Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat, maar dat weet de zadelmaker vast wel.
Meestal pas ik een zadel, kijk ik samen met mijn instructrice of het goed past, zo ja; Koop ik hem en laat ik er een zadelmaker naar kijken om vervolgens aan te passen. Het geld om een compleet zadel aan te laten meten heb ik helaas niet.

Heeft iemand misschien hetzelfde probleem bij zijn paard en welk zadel hebben jullie?
Mijn budget ligt rond de 350,- en het hoeft echt geen mega mooi/nieuw zadel te zijn, als het maar goed past en/of passend kan maken.

Ik heb maandag en dinsdag weer een afspraak om te passen, 1 medium-wide zadel en 1 medium zadel. Ik ben benieuwd...

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: [zadel] Wat te doen met veel schouderbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 23:21

Up-je..

Bullebeest

Re: [zadel] Wat te doen met veel schouderbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:24

Ik zou zeggen liever iets te wijd en dan evt een bontje eronder dan te krap.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:21

Tja, dit kan een probleem zijn. Maar voor elk probleem is een oplossing. Het zadel moet 2-3 vingers achter het schouderblad liggen. De maat die op deze plaats nodig is, dat is de maat van het zadel.
Misschien is het handig om wat zadels 'op proef' te nemen en tegelijkertijd een zadelpasser te laten komen. De meeste kans dat er dan een zadel passend gemaakt kan worden.

Succes.