Goede en niet af te krijgen graaskorf?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Goede en niet af te krijgen graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:54

Ik wil dit jaar op tijd alles klaar hebben voor het weide seizoen dus ik begin maar vast met oriënteren :+

Sinds afgelopen zomer heb ik mijn Haflinger met een graaskorf staan. De eerste periode ging dat heel goed maar na een maand of twee snapte mijn monster hoe hij die korf af kon krijgen... Ik heb twee graasbegrenzers geprobeerd.

Allereerst de standaard graaskorf:

Afbeelding

Deze heb ik in maat cob en heb hem losser en strakker gebrobeerd, aan de deken vast en met halster er overheen. Deze gaat hoe dan ook af.

Toen probeerde ik dit:
http://www.ej.nl/img/graasbegrenzer_1500x1500_14480.png

Maar deze kreeg die aan de kant geworsteld. Doordat die half voor zijn mond/half naast zijn mond zat na een boel geworstel resulteerde dit erin dat die sneetjes op liep en zijn tand scheef afsleet. Dit was dus helemaal geen optie!

Nu is mijn vraag: Weet iemand een graasbegrenzer die niet af te krijgen is en die hopelijk niet te duur is? Het moet toch op een of andere manier mogelijk zijn een Haflinger slank te houden :+

Zelf zat ik ook nog te kijken naar de easy breathe tough 1 in combinatie met een goed halster. Op amerikaanse websites lees ik positieve berichten. Is er hier ook iemand met ervaring?
Afbeelding

tamary

Re: Goede en niet af te krijgen graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:17

Ik heb de eerste, die bleef keurig om totdat het klittenband versleten was. Even rollen en af masker. Dat heb ik toen opgelost door die band er af te halen en het masker met 2 kleine karabiners aan de ringen op de kaak van een halster te maken. Die krijgt hij niet af.

De tough one heeft een mooi ontwerp, maar klittenband heeft hier geen lange levensduur.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:29

Ik heb deze

http://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilkorf-kunststof.htm

Ik gebruik hem niet als graasmasker, maar na een koliek operatie als muilkorf tegen het zand eten in de paddock in de winter.

Het lijkt een hard groot grof ding maar mijn paard (volbloed-dunne-huid) heeft er nog nooit een wondje van gehad, en hij krijgt hem ook niet af.
Er zit niet een groot rond gat in aan de onderkant, maar meerdere kleine ronde gaatjes. Hoe hij als graasmasker werkt weet ik dus niet. Maar misschien hebben anderen daar wel ervaring mee.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:32

Hier ook een monster wat alles af gooit.
Eerst z'n eentje als de eerste geprobeerd is 1 seizoen goed gegaan daarna had ze hem af zodra je uit het zicht was, maakte niet uit hoe strak of los die zat.

Daarna een green guard masker met een speciaal halster daarvan geprobeerd met z'n extra band om d'r keel. Hier vond ik het halster in een aantal stukken van terug en pown had geen masker meer om.

Zelf nog niet de oplossing wat betreft masker gevonden dus ik lees mee. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:36

vosjevos schreef:
Ik heb deze

http://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilkorf-kunststof.htm

Ik gebruik hem niet als graasmasker, maar na een koliek operatie als muilkorf tegen het zand eten in de paddock in de winter.

Het lijkt een hard groot grof ding maar mijn paard (volbloed-dunne-huid) heeft er nog nooit een wondje van gehad, en hij krijgt hem ook niet af.
Er zit niet een groot rond gat in aan de onderkant, maar meerdere kleine ronde gaatjes. Hoe hij als graasmasker werkt weet ik dus niet. Maar misschien hebben anderen daar wel ervaring mee.

Dat is geen graasmasker, maar een anti-eet/knaag masker of een muilkorf en juist niet bedoeld om mee te kunnen eten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 03:00

Ik heb de Best Friend (3x). De dikste dame weet op een gegeven moment wanneer het klittenband zwakker wordt. Dan schuurt ze eens flink en dan hangt de korf half in haar mond, of er helemaal naast. Strotouwtjes geven de oplossing, bodem van de korf was nog prima, dan ga ik geen nieuwe korf (Best Friend zijn de duurste) bestellen. Tough One lijkt me te laag voor mijn drietal, heb ze het liefst zo hoog mogelijk. Ik heb ze dan het liefst zonder ingebouwd halster, dus de losse korven.
http://www.lallapaloosaacres.com/images ... roduct.jpg
De laatste keer heb ik bij Charlie's Products in de UK besteld: http://www.charliesproducts.co.uk/5-grazing-muzzles

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:39

Ik heb de Greenguard gehad - halstertje eerste paar dagen wat strakker omdat ze dan haar trucendoos ging openen. En daarna op de juiste pasvorm gezet. Imperial riding heb ik ook gehad, geen problemen gehad met verliezen. En afgelopen jaar een Tough one gekocht (niet het losse mandje, maar met het kopstuk eraan zeg maar). Het klitteband raakt door het vele rollen wel snel los, die 'nood' sluiting zeg maar, en die heb ik dan ook dicht getaped met Ducktape.

Tough 1 vind ik wel echt de mooiste en fijnste die ik tot dusver heb gehad. GreenGuard kreeg mijn pony slijtage van (verkeerd gebruik). En van die mandjes vind ik het super fijn dat de Tough One meer ruimte voor de neusgaten heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:40

Greenguard met Greenguard halster moet behoorlijk goed zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:46

Ik zoek dit ook voor mijn bolle.
Vorig jaar had ik een IR masker die na 2 dagen kapot was.
Dit jaar weer een en idem dito.
Meneer staat wel 24.7 buiten dus het moet wel veilig blijven ook..

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 14:50

Dit zijn al een boel handige dingen om te weten.

Greenguard zie ik zelf nog niet helemaal zitten. Vooral omdat iok het nogal zonde geld vind mocht die hem slopen.

Met klitteband heb ik geen slechte ervaringen. Het bleef altijd goed dicht zitten maar mijn haflinger schoof het gewoon dicht van zijn hoofd af of had hem om zijn nek hangen.

Ik denk dat ik ook in ieder geval moet kijken naar een 'dieper' mandje als ik dit zo lees. En ook deze die ik nu heb met karabiners aan een halster zetten is het proberen waard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:25

Greenguard is niet sloopgevoelig hoor... Hij is niet voor niets aan de prijs. Kwaliteit kost geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:02

Ik durf een greenguard niet aan ivm slijtage van tanden...lees daar toch best eea over.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:28

Ja het is lastig.

Ik gebruik nu al jaren de GG, zo'n 12 uur per dag van mei tm oktober. Ieder jaar komt in november dan Daan Staller. Hij kon wel zien dat er wat extra slijtage aan de voortanden was, dit corrigeert hij dan iets. Verder geen enkele problemen. Maar het is kiezen tussen twee kwaden: hoefbevangen of slijtage :+

Overigens heb ik nu een rubberen inlage voor de GG en die slijt hard. Dus de tanden blijven heel en de rubberen inlage slijt weg, tot je die weer moet vervangen.
Daar gaat ze aankomende zomer de hele zomer mee staan, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:35

Dat klinkt wel interessant.
De mijne staat altijd op de weide dus 24 uir per dag durf ik eigenlijk geen gg aan...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:27

Focussed, wat voor inlage is dat? Klinkt wel interessant want met mijn gauw te dikke haf heb ik hetzelfde probleem, die heeft dit jaar drie dagen met een greenguard gestaan en dat was al duidelijk terug te zien in haar tanden helaas..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:55

Zelf gemaakt, contact gezocht met een fabrikant van rubber en die heeft een bepaalde rubbersoort geadviseerd (die tegen het speeksel van de paarden kan, maar wel zacht is zodat het harder slijt dan de tanden). Kostte iets van een tientje voor een stukje dat precies in de GG past en is ca 8 mm dik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:01

Die laatste is hier ook goed bevallen. maar dan niet in combi met halster, maar gewoon zoals andere graasmaskers. Uiteindelijk kregen de pony die hem om had hem ook af, maar het is wel een fijn graasmasker. Die grote openingen bij de neusgaten zijn ook wel prettig in de zomer, niet zo warm.

Aan een halster blijft hij waarschijnlijk nog wel beter zitten.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:45

Vraagje hier nog over de tough 1 easy breathe.
Die van mij heeft nu een maatje pony omhangen, maar ik vind die eigenlijk te klein.
Ik wil dus kijken voor een maatje paard voor haar.
Nu heb ik de omtrek van de korf maat pony gemeten en kom ik uit op 55 cm, maar dit komt niet overeen met de door tough 1 aangegeven 24 inch. De paardenmaat komt volgens 28 inch dan ook wel echt extreem extreem groot te vallen (70 cm :O). Heeft iemand toevallig een maatje paard en tijd en zin om de korfomtrek op 't hoogste punt even op te meten? (en als je dan toch bezig bent, ook de hoogte van de korf? Dus langs de voorkant vanaf het laagste tot het hoogste punt.)

Super bedankt!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:08

Cob is toch juist de opvolgende maat van pony? Dat zit tussen pony en paard in...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:16

Lijstje maten :
Large Horse size - approximately 31" in circumference
Horse size - approximately 28" in circumference
Pony size - approximately 24" in circumference
Yearling size - approximately 23" in circumference
Miniature size - approximately 22" in circumference
Er mist dus een tussen maat

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:22

Ik heb die tough one bevestigd aan een lichtgewicht weidehalster met een breekleertje in het kopstuk gemaakt. Als ze blijft hangen knapt hij van haar hoofd.
Als ze een periode heeft dat ze hem af doet vlecht ik hem vast in de manen en dat gaat heel goed. Soms krijgt ze hem dan wel over een oor, maar af krijgt ze hem dan niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:23

Weet iemand waar ik die tough one korven kan bestellen? Ik zoek een nieuwe, want de huidige is straks aan vervanging toe

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:23

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:27

Bedankt!!
Ik moet zeggen dat het gat van de tough one best groot is. Ik heb dan ook een plastic plaat met een kleiner gat in de korf gemaakt zodat het gat waardoor ze kan eten klein genoeg is om ook echt effectief te zijn.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:56

tamary schreef:
Lijstje maten :
Large Horse size - approximately 31" in circumference
Horse size - approximately 28" in circumference
Pony size - approximately 24" in circumference
Yearling size - approximately 23" in circumference
Miniature size - approximately 22" in circumference
Er mist dus een tussen maat

Ja maar sowieso klopt dit niet als je dit omrekent naar cm en dan daadwerkelijk de maat van het masker opmeet. Probeer maar! Bij die van 24'' zou je uit moeten komen op zo'n 60 cm, maar hij is toch echt maar 55 cm. Daarom wil ik graag weten of iemand voor mij even die horse size kan opmeten :o :D