Paard loopt door bit met springen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Paard loopt door bit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:56

Hallo,

Even een vraagje in functie van een vriendin. Zij heeft een springpaard dat veel te enthousiast wordt met springen. Dressuurmatig loopt hij erg fijn en is hij ook kalm en ontspannen om het zo maar te zeggen. Met springen is er echter 1 probleem. Vanaf het moment dat hij een hindernis ziet loopt hij echt door het bit heen. Dan steekt het paard echt zijn hoofd in de lucht en springt over de hindernis. Doordat hij zijn hoofd zo hoog de lucht in steekt voor de sprong springt hij natuurlijk met weinig rug. Deze drukt hij helemaal weg. Het paard springt héél graag en is gewoon veel te enthousiast. Momenteel loopt hij op een Pessoa maar dat werkt duidelijk niet echt.

Amazone kan fijn rijden. Heeft Z dressuur gereden en ook meerdere paarden naar het Z gereden...

Gisteren hebben we eens geprobeerd met een Pelham (stang) maar hier reageerde hij veel te fel op. Zo fel dat hij zelf stopte en niet meer durfde af te zetten. Normaal stopt hij echt nooit. Ander bitje ingedaan en hij sprong weer 'veel te enthousiast' verder.

Iemand een idee wat we nog kunnen proberen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:04

Les nemen!
Dit gaat een keer fout.

Ook al heeft ze Z gereden, hier moet wel iemand bij die het vanaf de grond kan zien.

Begin klein. Eerst balken, doet hij dat zonder gek doen, dan iets hoger. Kom desnoods aan in stap.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:08

Ze neemt les, van een heel goede instructeur zelf :) Maar die zegt inderdaad dat we op zoek moeten gaan naar een iets scherper bit waarbij het paard toch door de rug blijft springen. Vandaar dat ik wat tips vroeg.
Laatst bijgewerkt door Umeo op 24-12-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:09

Veel balkjes draven of stappen, en als ze dan gaat racen, even halthouden, net zolang tot normaal nageeflijk kan stilstaan. dit elke keer herhalen, als ze gaat racen. als dit goed gaat, kun je een paar lage sprongetjes opbouwen.

En idd les nemen van een goede instructeur/instructrice die weet wat ie doet!

Zo heb het ik het geleerd :) succes!
Laatst bijgewerkt door Welshponyfan op 24-12-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:09

Dan zou die instructeur toch een oplossing moeten hebben/helpen voor het probleem?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:26

Ik ben het met Ess_Ramona eens, er staat dat de instructeur zegt dat een scherper bitje beter is. Ik denk dan, oefen eerst met het paard, voordat je andere bitten gaat gebruiken ;) als het paard na heel veel oefenen nog niet rustiger wordt, kan je evt. een ander bitje aanschaffen.

Mijn vraag aan jou is TS, heeft je vriendin al veel geoefend, of is het van: na 4 x oefenen lukt het niet, dus ik koop een ander bit ? <-- ik bedoel dit niet stom ofzo hoor! ;)

Anoniem

Re: Paard loopt door bit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:30

Yankee trens :)?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:36

Een scherper bit? Of leren rijden, los van de hand rijden. Na de sprong steeds terugrijden. Rust, ontspannen. Daarna pas de volgende opdracht.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:38

ontspanning en controle zijn ook hier de toverwoorden.
gooi er heel licht een martingaal op, die kan verder niets kwaads doen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:55

Ze zijn echt al een jaar aan het oefenen. Kleine lijntjes gaan beter maar in het parcours is hij echt lopen. Het is niet zo dat ze niks anders geprobeerd hebben. In mijn ogen heeft ze echt al veel geduld gehad.

Ze is echt op zoek naar een iets scherper gebit. Niet meteen naar een marteltuig ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:56

Zoals aangegeven, martingaal?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:38

Umeo schreef:
Ze zijn echt al een jaar aan het oefenen. Kleine lijntjes gaan beter maar in het parcours is hij echt lopen. Het is niet zo dat ze niks anders geprobeerd hebben. In mijn ogen heeft ze echt al veel geduld gehad.

Ze is echt op zoek naar een iets scherper gebit. Niet meteen naar een marteltuig ;)

ahh oke, dan is het anders. :j succes met het zoeken van een bit!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:45

Misschien roep ik nu iets heel geks, en het is zeker niet de oplossing voor elk probleem, maar al eens bitloos geprobeerd? Mijn ervaring met te enthousiaste paarden is dat ze met veel druk alleen maar nog harder gaan, en je geeft aan al een pelham geprobeerd te hebben, maar dat die te scherp werkt. Een pessoa is ook al best streng (als je de buitenste ogen gebruikt). Verder kunnen bovenstaande genoemnde oefeningen zeker helpen, stap terug, en eerst lage sprongetjes en werken aan die controle... Terug kunnen rijden op benen en zit. Werken aan de basis...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:52

Ik vind het een raar advies van de instructeur. Een pessoa is al een scherp bit, moet er dan nog meer ingehangen worden om het paard rustig te krijgen? Waarom niet de rust in het paard krijgen door oefeningen zoals hierboven worden beschreven?
Het paard geeft zelf al aan dat een scherper bit geen oplossing is door te stoppen voor de sprong met een pelham bit.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:57

Herkenbaar, maar inderdaad rijtechnisch oplossen, rust rust rust. Bv in uitjes, een draf balk voor de hindernis en als ie het op een rennen zet (proberen) stop te zetten voor de hindernis of een volte rijden. Echt afleren dat hij gaat jagen... Ook hebben wij het paard die normaal gesproken prima op een dubbel gebroken bit loopt bij het springen dit bit in gehangen dat werkt toch net even scherper in.
Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:00

Sorry maar als de instructeur het advies geeft voor een strenger bit is de instructeur niet goed. Een paard wat te enthousiast wordt mist een stuk in de basis. Dus terug naar de basis en even alle ambitie aan de kant leggen.

Waar de kunde stopt beginnen de winkels hun geld te verdienen..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 15:02

Bedankt voor de tips!
Ik heb ook al gezegd om even de rug te laten controleren. Denk niet dat dit het probleem is maar je weet natuurlijk maar nooit. Osteopaat komt voor de zekerheid even langs.
Even het medische uitsluiten alvorens ze vanalles gaan proberen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:02

Ik vraag me echt af of dit paard wel goed op het achterbeen kan komen en niet verzuurt oid? Tuurlijk kan een paard heet worden, maar als hij zo heftig op de Pelham reageert zou je bijna denken dat ie niet gesloten kan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:16

Krijgt het paard wel voldoende ruimte om te basculeren?
Ik ben zelf echt een springnoob geweest (nog steeds, maar minder :') ) en maakte een paar keer de fout om op een Z springpaard te weinig ruimte te geven boven de hindernis. Kreeg ik dezelfde reactie ;) Nou was dat dier wel echt heel sensibel maar toch...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:23

Waarom is een instructeur waardeloos als hij een scherper bit adviseert?

Ik heb ook een gruwelijk heet paard. Hij loopt nu op een heel simpel dubbelgebroken kneveltrensje, maar met een neusriem die wat meer inwerkt. Op wat voor neusriem loopt het paard nu? Lage neusriemen zijn misschien niet zo mooi, maar wel functioneel bij hete paarden.

Pelham gaat of fantastisch of niks. Dat moet een paard echt liggen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:29

Mooi hoe iedereen gelijk op de achterbenen gaat. Sommige paarden staan gewoon erg hoog in het bloed. Dan kun je op je zit terug rijden wat je wil, die hebben daar totaal geen boodschap aan.

Ik zou eens kijken naar een kimblewick/thiedemanbitje. Of eventueel een ophaaltrensje. Een babypelham kan ook nog. Er zijn tal van mogelijkheden. Pelham wel met dubbele teugel!

Het kan overigens ook dat je paard bij de pelham op de kinketting reageert. Deze vervangen voor een spoorriempje kan wonderen doen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:15

ik zit met precies het zelfde probleem!
bij mij werkt het om als ie gaat jagen hem iedere keer als ie gaat jagen afwenden voor de hindernis en dat herhalen tot hij er een keer rustiger heen loopt, dan hem gewoon laten springen.
wat ook kan helpen is om in stap naar de hindernis te rijden en 2 meter voor de hindernis aan te draven(als hij goed kan springen springt hij waarschijnlijk wel)