Zadel kiept voorover

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefferd

Zadel kiept voorover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:33

Hallo,

Ik heb afgelopen zaterdag wedstrijd gereden, op mijn protocol bij verzorging stond dat mijn zadel voorover kiept.

Nou is de zadelmaker een paar dagen ervoor gekomen om het zadel op te vullen( ivm dat het zadel niet goed lag aan de voorkant)
Hij heeft het zadel alleen aan de achterkant op gevuld omdat de voorkant anders te smal zou worden. daardoor zit ik iets voorover in het zadel wat eigenlijk ook niet de bedoeling was maar goed omdat ik graag wilde dat mijn paard beter liep zal het wel goed zijn. ik zat op school en mijn moeder was erbij die eigenlijk nul verstand van zadels heeft. Ze zij tegen de zadelmaker dat het zadel opgevuld moest worden meer niet.

De dag erna ging ik rijden ik merkte duidelijk dat ze soepeler liep en een beter ritme had. Tot de wedstrijd ik voelde ook tijdens het losrijden dat ze best stijf was en wat gespannen wat overigens ook een andere oorzaak zou kunnen hebben. Op me protocol stond ook dat ze haar rug beter moet gebruiken wat eigenlijk bijna nooit op mijn protocol staat.

Nu maken we binnenkort een nieuwe afspraak met de zadelmaker maar dan ben ik er wel bij.

Maar wat is nu de oorzaak waardoor mijn zadel voorover kiept en wat zou de zadelmaker hier aan kunnen doen?

Liefs zoefferd

Sorry voor sommige spel fouten kan ik nu niet veel aan doen omdat ik op mijn telefoon dit getypt heb.

hwn

Re: Zadel kiept voorover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:37

Normaal gaat het zadel opwippen achteraan als de boom te breed is (zou je es met een bontje of zo moeten uittesten of het betert als je zo het zadel wat "versmalt"), maar in dit geval zal het wss aan het opvullen liggen.

Ik vind het trouwens totaal niet logisch dat ie achterkant opvult als het aan de voorkant niet goed ligt, kan me geen enkel scenario indenken waarbij dit zin heeft. En wat bedoel je met "het ligt niet goed aan de voorkant"?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:40

Ligt het zadel van voor ook dicht op de schoft? Zadel wat voorover valt lijkt mij te breed van voren en dient of een andere boommaat te hebben of opgevuld te worden. Je kan het beste het advies van de zadelmaker even afwachten of een andere zadelmaker raadplegen, want eerlijk gezegd vind ik het een beetje typisch dat het zadel voorover valt en alleen van achter wordt opgevuld. Maar zonder het te kunnen zien is het moeilijk beoordelen. Met een slecht passend zadel in ieder geval niet gaan rijden, doet meer kwaad dan goed...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:43

De voorkant van de boom kan prima passen terwijl het zadel toch achterover ligt hwn. In zo'n geval kan opvullen een optie zijn of past het zadel gewoon niet. Het zou kunnen dat door het opvullen het zadel niet overal meer aansluit. Alleen een zadelpasser kan aangeven wat jullie probleem is, dus goed dat je een nieuwe afspraak gaat maken!

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:48

Ja klopt vond ik ook niet maar mijn moeder was erbij ivm dat ik op school zat. Zij heeft tegen de zadel maker gezegd dat het zadel moest opgevuld worden. Toen zij de zadelmaker dat het alleen aan de achterkant kon. Omdat het anders te smal werd. Ik vond het eerlijk gezegd ook niet heel logisch maar goed. Zadel maker zal er wel verstand van hebben... Bovendien heb ik ook net een nieuw zadel omdat mijn vorige zadel een te smalle boom had. Omdat ze meer bespiering rond haar schoft kreeg.En ze heeft nog steeds een brede schoft, ik leg het zadel ook goed achter de schouders. Dus het blijft maar er vreemde zaak. :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:50

Als hij alleen de kussens aan de achterkant heeft opgevuld, kan het heel goed zijn dat het zadel nu brugt (de onderkant van het zadel sluit dan niet mooi overal meer aan). Vraag daar dus naar als hij daar niet naar kijkt :)

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:53

Oke dat zal ik gaan vragen. Als hij er is.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:32

Als je een zadel goed op vult (zodat de kussens vlak zijn en de vulling overal gelijkmatig verdeeld is) dan kan je nooit een zadel smaller maken, de kussens zorgen er namelijk voor dat de boom hoger ligt en de druk verdeeld wordt.

Bij een zadel dat voorover helt denk ik ook gelijk aan te brede voorboom.

iris271

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:46

Als bij mij de zadelmaker komt kijkt die naar het zadel en moet ik voor het opvullen en na het opvullen even rijden. Anders gaat ze er niet eens aan beginnen. Want anders kunnen ze nooit goed zien of die goed ligt tijdens het rijden

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:02

Geryon schreef:
De voorkant van de boom kan prima passen terwijl het zadel toch achterover ligt hwn.

Akkoord, maar was omdat TS zadelmaker had laten komen omdat het zadel vooraan niet goed lag, dus ik ging ervan uit dat de voorkant niet paste.

@Dapnik, bedoel je dat een zadel dat net iets te smal geworden is, juist weer kan passen door de kussens te laten heropvullen?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:23

hwn schreef:
Geryon schreef:
De voorkant van de boom kan prima passen terwijl het zadel toch achterover ligt hwn.

Akkoord, maar was omdat TS zadelmaker had laten komen omdat het zadel vooraan niet goed lag, dus ik ging ervan uit dat de voorkant niet paste.

@Dapnik, bedoel je dat een zadel dat net iets te smal geworden is, juist weer kan passen door de kussens te laten heropvullen?

Nee ik bedoel dat als je boom past je hem met (correct) opvullen niet smaller kan maken, het kan wel maar dan ben je verkeerd bezig.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 22:07

ja de voorkant is te smal haar rechter schouder-kant van schoft is beter ontwikkeld dus dikker dan haar linker schouder(hier valt wel aan te trainen). en het probleem nu is dat het zadel daar tegen aandrukt en dus te smal is, bij haar linker schouder past het wel maar is nog wel aan de krappe kant.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:10

Dat kan je toch alleen maar oplossen met een bredere boom?

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 23:11

Nee, want dan gaat die nog meer kiepen waarschijnlijk

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:40

Ik probeer even mee te denken hoe een zadelpasser dit zou kunnen oplossen dan, want het zadel mag toch niet knellen op de schoft? Mss eerder zadel voor paarden met hoge schoft, of zadel met ver teruggesneden kamer, zodat de schoft veel vrijheid krijgt?

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:23

Kan zijn dat het zadel niet goed ligt of een staartriem gebruiken?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:28

Vond jij zelf ook dat je meer naar voren zat, of was dit alleen de mening van de jury ?
Die zien ook alleen maar 5 min ....

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:53

Mijn zadel kiepte eerst ook naar voren, pony liep daardoor niet goed voorwaarts. Het zadel had geen opvul gaten, wij hebben het opgelost met een speciale pad. Niet goed voor altijd natuurlijk, we zoeken ook nog een beter zadel.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 23:13

Hwn, ze heeft juist daarom net een nieuw zadel zodat het daar sowieso niet meer knelt. Maar nu is dus het probleem dat het zadel kiept en mijn paard het ook niet heel fijn vindt, aan de voorkant is het meer de zijkant van haar schoft de rechterkant met name

Zonnet05, inderdaad het zadel past niet goed, of bedoel jij dat ik hem niet goed op haar rug leg?

Proudmama, ja dat vond ik zelf al na het opvullen, maar ik had nog niet door dat het zadel kiepte, dat stond op mijn protocol.

Miroxmill, zoef loopt in ieder geval genoeg voorwaarts haha, helaas werkt dit niet heb ik al een keer geprobeerd. Maar dan wordt het helemaal een ramp.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:37

Misschien kijken voor een Ander zadel of de voorkant opvullen maar aangezien hij er dan misschien last van krijgt voor zou ik misschien gaan kijken voor verschillende pads ? En anders misschien een boomloos zadel aanschaffen en kijken hoe dat ligt ;)

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 11:27

we hebben nu de zadel maker gebeld maar die kan pas volgende week. ik heb een tijdje zonder zadel gereden. maar vandaag kan ik een zadel lenen van iemand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:45

Ik vrees ook dat je die ongelijke bespiering alleen met een pad met inlages kan oplossen (tenzij iemand andere ervaringen heeft, want dan hoor ik het graag, heb nl. ook zo'n paard), of idd boomloos of flexibele boom of zo. En zoveel mogelijk aan de slag met rechtrichten, desnoods op de grond als je geen geschikt zadel hebt.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:34

ik heb vandaag een veelzijdigheidszadel van wintec geleend. Het paste al direct veel beter, ze liep ook fijner dus de zadelmaker komt waarschijnlijk maandag of dinsdag.