welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cindypony123

welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:24

Heey bokkers,

Ik rijd nu denk ik bijna een jaar op mijn wintecpro, maar elke keer als ik gereden heb krijg ik last van mijn rug.
ik zit ook niet "stevig" in het zadel. Eerder beetje los....
Dus ik heb het er met mijn moeder over gehad en we gaan naar een zadelmaker (sta-rho)
Ik zit zelf aan een zadel met een ietwat diepe zitting maar wel veel wrong voor een steviger gevoel.
Ik weet dat ze heel veel keus hebben dus het lijkt mij handig als ik al wat zadels op het oog heb.
Ik heb ook best lange benen ik weet niet of dit uit maakt ..

Maar heeft iemand een idee ?
Liefst met foto van het zadel erbij

Heel veel liefs
madelief

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:29

Als je verder wel tevreden bent over je Wintec zadel zou je kunnen kijken naar hun Isabell Werth variant. Meer wrong een meer gedwongen zit...

Een voorbeeld staat in de advertentie in mijn onderschrift :)

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:31

A_nouk schreef:
Als je verder wel tevreden bent over je Wintec zadel zou je kunnen kijken naar hun Isabell Werth variant. Meer wrong een meer gedwongen zit...

Een voorbeeld staat in de advertentie in mijn onderschrift :)

Ik wil eigenlijk liever naar een leren zadel maar wel bedankt

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:41

Madelief ik stuur je een pb.

joyenbeau

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:43

Ik zou je laten adviseren door de zadelmaker. Die zal er wel behoorlijk wat van af weten toch?

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:46

joyenbeau schreef:
Ik zou je laten adviseren door de zadelmaker. Die zal er wel behoorlijk wat van af weten toch?

Ja maar het is makkelijk als je alvast wat op het oog hebt snap je

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:50

cindypony123 schreef:
joyenbeau schreef:

Ja maar het is makkelijk als je alvast wat op het oog hebt snap je

Hmm eigenlijk niet zo goed nee :'). Dan krijg je hier allemaal adviezen, maar ik denk dat de zadelmaker je toch echt het beste advies kan geven. Die weet er veel van af en zal echt wel een fijn zadel voor je vinden.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:53

Ga naar de zadelmaker en test een aantal zadels op de bok. Degene die je daar al bevallen kan hij dan meebrengen om te proberen op je paard. Zo heb ik ook mijn ideale zadel gevonden.
Zo voorkom je enerzijds dat je daar staat met je lijstje en hij de helft niet heeft en anderzijds dat je zoveel focust op een bepaald zadel, terwijl iets anders misschien veel beter bij je past.

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:54

Hmm eigenlijk niet zo goed nee :'). Dan krijg je hier allemaal adviezen, maar ik denk dat de zadelmaker je toch echt het beste advies kan geven. Die weet er veel van af en zal echt wel een fijn zadel voor je vinden.[/quote]

Wil alsnog even jullie tips en ervaringen van zadels horen _/-\o_

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:00

Dan valt het inderdaad af !
Misschien een keer een zadelpasser langs laten komen met modellen, er zijn zo ontiegelijk veel verschillende zadels met de kenmerken die je als voorkeur hebt :)

Als je Wintec qau pasvorm afgezien van de wrong en het gedwongen zit wel prettig vind zou je kunnen kijken naar de Bates variant.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:02

Ik reed altijd op een veelzijdigheid met niet erg diepe zit en totaal geen wrong, elke keer als ik had gereden had ik last van mijn rug en ook mijn benen werden in de stoelzit gedwongen eigenlijk.
Nu heb ik een dressuurzadel van Hulsebos met een diepe zit en best veel wrong en het zit heerlijk. Ik heb geen last van mijn rug meer, mijn benen liggen mooi op hun plek. Dit is wat ik je kan adviseren, een zadel met een wat diepere zit, dat hoeft niet altijd direct een gedwongen zit te zijn, en een zadel met best wat wrong! Maar probeer vooral veel zadels uit!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:04

Als je wel tevreden ben over wintec , zou je kunnen kijken naar een van de Bates varianten.
Ik heb zelf een Bates Isabell Werth zadel , is verder echt een heerlijk en prima zadel , hoor ik ook van veel andere die er eens op gezeten hebben. Alleen ervaar ik persoonlijk dat het met lange benen niet altijd even comfortabel zit. Ik ben zelf maar 1.68 , maar heb voor mijn lengte redelijk lange benen en ik merk dat ik op dit zadel gewoon niet lekker recht op kan zitten en mijn benen vaak veel te ver naar achter leg.

Ik rij nu dan ook met een Euroriding Diamant , en die is voor mij veel beter. Echt een top zadel! Genoeg beenwrong en de zit is ook diep genoeg , heerlijk stevig maar voor mij net niet TE opgesloten.

Maar er zijn zoveel verschillende zadels en zoveel verschillende meningen/wensen , dat ook ik adviseer om gewoon een zadelmaker te laten komen. Vertel aan de zadelmaker wat voor eisen je stelt aan een zadel en laat de zadelmaker er een aantal uitkiezen en meenemen. :j

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:10

Misschien is Anatomica wat voor je.

RuiterBewust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:17

Zorg ervoor dat je een zadelmaker hebt die niet alleen kijkt naar wat het beste ligt op je paard, maar ook waar jij de beste steun aan hebt. Zorg ervoor dat je je zwakkere punten van jezelf als ruiter kent. En juist die punten iets ondersteunt met je zadel! Dan wordt het een win-win situatie!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:42

Ga nu alvast op verschillende zadels rijden, de een vind een vlak zadel fijn de ander een diepe zit.
Dat kan je alleen maar voor je zelf uitzoeken.

Ik heb destijds op een hoop zadels gereden (met veel dank aan mijn stalgenoten) en toen de zadelmaker kwam heb ik het zadel laten zien waar ik het fijnst in zat.
Maar dan komt het lastige deel en dat is dat het zadel ook nog op de rug van het paard moeten passen....