Wintec zadel laten opvullen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Wintec zadel laten opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:51

Omdat ik om mij heen verschillende dingen hoor ben ik erg benieuwd of iemand hier zijn/haar Wintec zadel heeft laten opvullen. Ik heb zelf een tweedehands Wintec dressuurzadel gekocht en daar nog geen seconde spijt van gehad met mijn snelgroeiende jonkie. :D

Heb er dit weekend een bredere boom in gedaan waardoor hij veel beter aansluit maar ik vind het zadel erg dicht op de schoft liggen. Zelf denk ik dat hij sowieso wel eens opgevuld mag worden.

Kan dit? Moet ik dan met paard ergens naartoe? Wat kost dit ongeveer?

Perryx

Re: Wintec zadel laten opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:13

even googelen en je hebt het zo gevonden. Je kunt een wintec zadel niet opvullen (met wol oid)...
Wel bestaan er speciale pats om je zadel een betere ligging te geven, bestaan voor de voorkant, midden en achter. Hiervoor moet je wel een zadelmaker laten langskomen! deze zal bekijken wat er aan moet gebeuren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:16

Het ligt er aan welk model wintec heb. Een zadel met cair kan je inderdaad niet opvullen. Dit hoeft ook niet. Een zadel zonder cair kan wel gewoon opgevuld worden ;-)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:19

Wij hebben ons wintec zadel gewoon laten aanpassen qua vulling op het paard waar wij hem voor gekocht hadden. Een goede zadelmaker moet dit gewoon kunnen doen mits de algehele vorm van het zadel past bij de bouw van je paard en het inderdaad een wol-gevuld zadel is.

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:23

Ook ik heb mijn wintec destijds kunnen laten aanpassen. Afhankelijk van het type wintec, moet dit dus wel mogelijk zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:29

Naar mijn weten kan je een wintec gewoon op laten vullen, maar kan idd aan het model liggen.
Om een zadel op te laten vullen kan je een zadelmaker bij je op stal laten komen, de prijsen zijn erg uitlopend, bij die van mij ben je tussen de 75 en de100 euro kwijt.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:40

Elk model heeft 2 versies, wol gevuld of Cairo.
Wol word gewoon op de bekende manier gevuld.
Cair kan aangepast worden met die gele padges Door iemand die weet hoe dat werkt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 12:10

Perryx schreef:
even googelen en je hebt het zo gevonden. Je kunt een wintec zadel niet opvullen (met wol oid)...
Wel bestaan er speciale pats om je zadel een betere ligging te geven, bestaan voor de voorkant, midden en achter. Hiervoor moet je wel een zadelmaker laten langskomen! deze zal bekijken wat er aan moet gebeuren.

Aan Google had ik niks want de één zegt dat het niet kan en de ander van wel.

Mijn zadel is wolgevuld en kan dus opgevuld worden zoals ik het hier lees. Heel erg fijn!

Kan ik het zadel weg brengen en op laten vullen of moet dat persé met paard erbij? Misschien domme vragen maar heb dit nog nooit laten doen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:21

Eigenlijk altijd met paard erbij doen.
Anders kan er alleen een totaal nieuw vulling in gedaan worden zonder dat deze rekening houdt met het model van je paard.
Dat garandeert dus niet dat hij na het vullen goed ligt.
Met paard erbij kan dat gecontroleerd worden.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:55

Jahoor kan gewoon worden bijgevuld. Mijn ervaring is alleen dat er in wintec vaak synthetisch wol zit en geen echte schapenwol. Al kan dit beide worden bijgevuld. Hoe oud is je zadel en is er al eerder een zadelmaker bij geweest? Mocht hij al een aantal jaar oud zijn en er verder niks aan gedaan is dan moet er waarschijnlijk een nieuwe vulling in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:11

In jou geval zou ik gewoon een goede! zadelmaker laten komen. Een goede zal hem ter plekke aanpassen en ook tussendoor nog even op je paard passen om te kijken wat nog nodig is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:27

Er moet denk ik een geheel nieuwe vulling in dan. Heb het zadel klein half jaar geleden overgenomen en er zelf nog nooit wat aan gedaan. Geen idee wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.

Als iemand een goede zadelmaker weet in het noorden van het land hoor ik dat graag!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:39

Een geheel niewe vulling hoeft er niet zo snel in hoor, ik heb dat bij die van mij zo'n 3 jaar geleden wel laten doen maar mijn zadel was toen ook al 14 jaar oud en met ieder jaar bijvullen zijn de kussens dan op een gegeven moment te hard en moet er nieuw in.
Een geheel nieuwe vulling is ook best prijzig, ik was 300euro kwijt en dan moet je je eerst afvragen of je zadel dat wel waard is.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:13