Werking Billy Allen bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJoepie

Werking Billy Allen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:11

Hoi!! :wave:

Ik ben op zoek naar een ander bit voor mijn tinker. Op buitenrit kan soms geen controle meer over hem krijgen. Nu kwam ik het billy allen bit tegen, alleen weet ik niet precies wat de werking daarvan is. Kan iemand mij dat uitleggen? En als er mensen zijn die andere suggesties hebben, laat maar weten! Rijd trouwens op dit moment met een watertrens enkelgebroken. Wat dunner, dus wel wat scherper.

Alvast bedankt! :D

future_vet

Re: Werking Billy Allen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:14

een scherp bit lijkt mij absoluut niet de oplossing voor het controle probleem ;)

MyrtheJoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:19

Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een scherp bit, maar wilde onder andere graag de werking van dit bit weten. En een ander bit kan misschien beter werken, die juist vriendelijker is of zo.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:33

MyrtheJoepie schreef:
Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een scherp bit, maar wilde onder andere graag de werking van dit bit weten. En een ander bit kan misschien beter werken, die juist vriendelijker is of zo.

ah oke, aangezien je in je laatste zit het hebt over een scherpere trens.

Ik ken het bit niet, zo te zien werkt het met een hefboomwerking.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:38

Het is een merk en geen type bit. Ze hebben shanks met hefboom, maar ook gewoon trensbitjes. Overigens is het wel een fijn mondstuk. Voor mijn merrie heb ik ook een trens die niet zomaar dubbel te vouwen is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:41

Welk type Billy Allen ben je tegen gekomen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:43

dream_lot schreef:
een scherp bit lijkt mij absoluut niet de oplossing voor het controle probleem ;)

ja wat zeggen ze altijd, waar de kunde van de ruiter ophoudt, begint de ruitersportzaak.
Sorry TS, is niet lelijk bedoeld, maar pak de oorzaak aan en los niet de gevolgen op, succes!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:47

Ik vind het persoonlijk hele fijne bitjes.
Wat doet je paard precies? als hij ongecontroleerd gaat rennen ofzo hoe je hem waarschijnlijk met geen enkel bit :+ in dat geval kun je misschien beter gaan werken aan de one rein stop oid.

edit: de werking is overigens ongeveer gelijk aan een stang maar dan met speling. Groot voordeel vind ik dat je niet het 'notenkraker' effect hebt, het bit prikt niet in het gehemelte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:52

Maar dat is ook wel makkelijk gezegd, gezien niemand weet welk bit ze exact bedoelt.
Wij gebruiken een Billy Allen, een simpele D trens die een soort rolletje in het midden heeften niet kan kraken. Daarnaast kunnen beide delen wel apart bewegen waardoor de hulpen heel duidelijk door komen. Paard loopt er veel beter op dan op een dubbelgebroken trens waar altijd protest en tegendruk op kwam. Dus niet scherper gegaan maar duidelijker, helpt hier erg goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:57

Billy Allen is inderdaad een merk, niet een type. Dus als je laat weten welk bit je gezien hebt, en er misschien een foto van kan plaatsen, kunnen wij je vast vertellen hoe het werkt. Het is een merk dat bekend is in de westernriding, doe je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:43

Billy allen is een type mondstuk, niet een soort bit. Het heeft de voordelen van een dubbelgebroken bit; de bitringen zijn onafhankelijk van elkaar te bewegen waardoor hulpen beter doorkomen, maar ook de voordelen van een ongebroken bit; doordat het bit niet dubbel kan klappen kan het niet knijpen in de mondhoeken.
Het is dus een heel vriendelijk bit. Ik heb het voor mijn tinker en voor mijn belg.
Mijn tinker is ook altijd heel druk op buitenrit. Het slimste wat je kan doen is gewoon níet draven totdat hij 100% ontspannen is. Als je aandraaft en je voelt de spanning terug komen in de rug; meteen terug nemen naar stap. Zelfde geldt voor galop; alléén galopperen als hij volledig ontspannen is. Zo heb ik jaren lang 90% van de ritten alleen maar gestapt en nog steeds ga ik lang niet elke rit in galop. Maar áls we dan draven of galopperen, dan is dat ook met de teugels in een boogje :) Je hebt er geduld voor nodig, maar je zal er geen spijt van krijgen :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:53

Apart eigenlijk..... we gebruiken van alles om te rijden. Hoofdstel, zadel, zweep, spoortjes..... en als het dan niet helemaal lukt en we op zoek gaan naar iets dat beter werkt is het de kunde van de ruiter die niet voldoende is.
Wie rijdt er hier eigenlijk zonder hoofdstel/bit en zadel? En dan buiten?

MyrtheJoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:47

Oke, bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is dus zo dat mijn tinker gewoon heel druk is op buitenrit omdat hij het zo leuk vindt. Het is echt niet zo dat ik graag een scherper bit wil, ik wil een bit dat het wat duidelijker voor hem is. Of in ieder geval, dat hij weet dat ik het nog steeds voor het zeggen heb. (met grondwerk ben ik ook bezig). Ik bedoel eigenlijk wat 8nnemiek zegt. Dank je wel voor je tips!

MyrtheJoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:49

Ik rijd trouwens in de bak weleens met een touwhalster en zonder zadel en dat gaat best goed. In de bak is het probleem voor een groot deel al opgelost, dus op zich heeft het niet de maken met de kunde van de ruiter.. De vorige eigenaresse had ook wel moeite met hem als ze op buitenrit ging.