Kieffer zadel 1999

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Kieffer zadel 1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 09:52

Is er iemand hier die mij kan helpen, ik kom er niet uit!

Ik heb contact gehad met verschillende zadelmakers, maar ik krijg helaas verschillendr antwoorden.

Situatie;

Ik heb een kieffer lech profi uit 1999.
Deze was te smal, dus zadelmaker erbij geroepen en jahoor, het zadel kon breder gemaakt worden.

Een klein tijdje later gebeurde weer precies hetzelfde want paard was gegroeid, en later (afgelopen oktober) nog een keer.

Nu is het zo dat dat zadel steeds maar eventjes lekker zit, er komen steeds al snel weer problemen en de zadelmaker moet er steeds weer bijkomen.
Ik accepteerde dit en dacht dat dit kwam omdat ik een jong paard heb.

Nu hoorde ik van een andere zadelmaker, dat een kieffer zadel ouder dan 10 jaar problemen kan geven bij het aanpassen van de boom.
De boom zou dan na het aanpassen, in een paar weken, weer terug kunnen veranderen naar zijn oude vorm.

Hier had ik nog nooit van gehoord en heeft mijn zadelmaker het nooit over gehad!

Wie weet er meer?

dieseltje09

Re: Kieffer zadel 1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:02

Gebeurt het verbuigen van je boom met infrarood? Zo ja dan is van terug buigen geen spraken hoor. Die infrarood zorgt dat de kunstofboom warm wordt waarna deze millimeter voor millimeter in de juiste maat wordt gebogen. Bij de juiste maat gaat de infraroodlamp uit en blijft het zadel in de pers tot de kunstofboom is afgekoeld en het zadel echt geen kant meer op gaat.
Daarbij is een kieffer uit 99 nog prima te buigen, zelfs zadels uit de begin jaren 80 ondergaan nog zonder problemen deze procedure en buigen niet terug.

hou het er maar er gewoon op dat je jonkie lekker groeit en uitzwaart. Een groei van een cm of 3 a 4 bij goede training met zo'n jonkie is niets raars. Vraag anders de volgende keer als je denkt dat hij/zij nog meer de breedte ingaat om iets ruimer te stellen en dit met een wolvulling op te vangen. Dan hoeft de volgende keer alleen de wolvulling op de schouders aangepast te worden en ben je weer klaar

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:31

Hej dankje voor je reactie

Dat is idd een idee om het zo te doen..

Ja ik geloof wel dat dit mbv infrarood gebeurd, maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me wel, anders kan hij niet eens zo verbuigen toch?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:17

Heeft de zadelmaker de maten opgenomen van paard en zadel? Wanneer men dit doet bij de eerste passessie dan kan men dus altijd goed vergelijken. Dan is het duidelijk of het paard gegroeid is of dat het zadel terug is gegaan naar de oorspronkelijke vorm.
Succes.