Hoofdstel en zadel schoonmaken/invetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lausas

Hoofdstel en zadel schoonmaken/invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 22:39

Ben benieuwd hoe jullie alles schoonmaken of invetten.
Alle onderdelen? Of het zitvlak niet? Mijn zadel is van buffelleer. Redelijk zacht maar glanst niet echt mooi (tis matter dan gewoon leer). Hoe krijg ik het toch weer netjes?
Ik heb Belvoir 1 en 2 staan. Maar ook een pot zwart zadelvet van EJ.

Grote vraag blijft, hoe onderhoud ik alles het beste?

Ineke2

Re: Hoofdstel en zadel schoonmaken/invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:46

Ik maak alles eerst moddervrij met water en een zachte borstel of spons. Dan gebruik ik zadelzeep om het schoon te maken. Dit doe ik elke week.
Eens in de 3 weken doe ik dan de dag na de zadelzeep, het leer invetten. Ook het zitvlak maar dat doe ik meestal als laatste, zo is je doek vet genoeg en hoef je geen nieuw te pakken alleen de doek uitwrijven is genoeg.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 22:48

Ineke2 schreef:
Ik maak alles eerst moddervrij met water en een zachte borstel of spons. Dan gebruik ik zadelzeep om het schoon te maken. Dit doe ik elke week.
Eens in de 3 weken doe ik dan de dag na de zadelzeep, het leer invetten. Ook het zitvlak maar dat doe ik meestal als laatste, zo is je doek vet genoeg en hoef je geen nieuw te pakken alleen de doek uitwrijven is genoeg.

Ja precies. Iemand op stal vroeg waarom ik dat brhandelde. Dat je alleen de onderkant van bet zadel mag doen. Leek mij stug. Ik doe alles al jaren!
Niet vaak genoeg alleen. Ik moet er iets meer routine in krijgen. Minstens 1x in de paar weken. ;)