welk dressuurzadel pas bij mij

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

welk dressuurzadel pas bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:27

heey bokkers

vraagje ik ben van plan om in de toekomst een dressuurzadel aan te schaffen.
ik heb nu een veelzijdigheidszadel. maar ik weet niet welk zadel het beste bij mij pas. denk bijvoorbeeld aan veel of weinig kniewrong diepe zit of niet.

waar ik met rijden tegen aan loop is dat ik snel voorover kukel (dit komt door combinatie van lichte angst en paard dat snel terug komt als ik iets mij balans verlies). ik heb ook aardig wat moeite met mijn balans (dit komt door dat mijn onderste ruggenwervel verschoven is na een val op een hindernis hij is naar binnen gekanteld). en ik kan bij mijn eigen paard men been wat moeilijk stil houden. ik weet dat deze problemen niet op te lossen vallen met een zadel daarvoor heb ik les. maar ik vraag dit puur om te kijken wat jullie zeggen van misschien is dit wel handig. mijn balans zou altijd een zwakte blijven. wel train ik mijn rugspieren veel onder begeleiding van mijn fysio dus het zal nog wel wat verbeteren. mijn paard is wel voorwaarts en actief maar omdat ik zelf wat onzeker ben en soms mijn balans verlies is mijn paard zo vriendelijk voor me en gaat zo snel mogelijk stil staan. als ik bijvoorbeeld een keer een sprongetje maak maar ik kom niet uit en ga dan niet goed mee en land op de nek dan staat ze meteen na de hindernis stil met haar hoofd omhoog zodat ik terug in het zadel kan kruipen.

(liever alleen reacties en tips waar ik wat aan heb nogmaals ik weet dat ik mijn problemen niet op ga lossen door een bepaalt zadel)

Groetjes

romyloverrr

Re: welk dressuurzadel pas bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:31

Ben je lang of kort? En wat voor een bouw heeft je paar?
Dat zijn wel belangrijke zaken om te weten :)

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:34

ik ben zelf 1.80 groot
men paard is 1.72
is normaal op gewicht
en middel in spier (geen sportspieren maar ook niet arm aan spier)
het is een Westfalen dus normale bouw

Edit: ik moet minimaal 18 inch hebben

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:39

Misschien is een county iets voor je? ERg geschikt voor mensen met lange benen.
Dat zadel heeft geen gedwongen zit maar is er wel als je het nodig hebt!

Nieuw zijn ze ongeveer 2000 euro, maar 2e hands zijn ze al beschikbaar vanaf 400 euro.

Wat is eigenlijk je budget? En sta je open voor iets 2e hands (is ook wel belangrijk om te weten)

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:41

een passend zadel is belangrijker dan geld
ook hoeft het zadel en niet tiptop uit te zien is puur voor mezelf op stal, of mischien een keer voor de lol een b proef

2e hands is dus zeker geen probleem is eigenlijk juist waar ik naar uit keek

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:32

Ik heb zelf ook snel last van balans door rugklachten. heb nu een albion zadel die door zadelmaker ook zeg maar soort opgevuld is bij waar mijn lies zit! Verschild natuurlijk per persoon waar je lekker op zit..

Dan kan je het beste naar een goede zadelmaker, die mensen hebben daar zo onwijs veel verstand van en kunnen je goed helpen. Ik ben heel erg goed te spreken over van rijs! Top service!

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:40

TCA schreef:
Ik heb zelf ook snel last van balans door rugklachten. heb nu een albion zadel die door zadelmaker ook zeg maar soort opgevuld is bij waar mijn lies zit! Verschild natuurlijk per persoon waar je lekker op zit..

Dan kan je het beste naar een goede zadelmaker, die mensen hebben daar zo onwijs veel verstand van en kunnen je goed helpen. Ik ben heel erg goed te spreken over van rijs! Top service!

bedankt voor je reactie heb ff op site van van rijs gekeken
zie alleen dat hij in zuidholland zit en woon zelf in twente (overijsel) dus is beetje ver:P

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:55

ik heb zelf ook moeite met balans en sinds kort heb ik een knight rider.door dat het zadel achter wat hoger is en de kniewrongen wat hoger,wordt je vanzelf in de goede gezet.werkt erg goed.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:02

crystallady schreef:
TCA schreef:

bedankt voor je reactie heb ff op site van van rijs gekeken
zie alleen dat hij in zuidholland zit en woon zelf in twente (overijsel) dus is beetje ver:P

Oh oeps! Nouja je kan altijd contact met ze opnemen. Ik woon op texel en daar komen ze ook! En anders eens naar ervaringen vragen bij mensen in de buurt met zadelmakers die wel in Twente komen!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:11

Ik zou een zadelpasser laten komen die veel 2e hands heeft, bijvoorbeeld divoza of walter. Nou zijn dit niet de beste zadelpassers hier in de regio, maar zo kan je wel ontdekken wat je zelf fijn vind zitten.
Een echt goede zadelpasser hier in de buurt is Heleen Klumper, maar geloof dat zij niet veel 2e hands heeft. Al zou je haar natuurlijk altijd even kunnen bellen :)